tisdag 22 februari 2022

Tisdags trion skuggor och speglingar

Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om skuggor och speglingar. Här kommer mina förslag;

"Skugga över månen"
Av 
Annah Nozlin 
Hennes ögon skvallrar om en hemlighet som ingen vill veta.

Den föräldrar lösa flickan Mira blir återigen hemlös när hennes hus brinner ner och hon tvingas att klara sig själv. Trots att det är förbjudet dras hon till den yngsta prinsen av blodet Arkin Zain. Prinsen som göms undan av sin egen familj.
Ett sekel har passerat sedan kriget mot kung Jalpesh och trädalverna har lämnat de Nordliga kungadömena. Efter många år har två trädalver nu återvänt.
Kanske är det ödet, som stjärnor styr, som gör att Mira följer med när prinsen rymmer från slottet i Kebca. Storkonungen utfäster en väl tilltagen belöning till den som återlämnar hans son och det lilla sällskapet jagas genom skogarna. 
En skugga fördunklar månen och inte ens skogens vinterväktare vet vad det är, bara att skuggan är något som är djupt fel.

"Spegelns baksida"
Av 
Penny Colvin
Den store modeskaparen Jean-Piere lutar sig belåtet tillbaka. Hans sökande är över och han har valt ut tre nya mannekänger. Claire, en rik socitetsflicka från Boston som sökt jobbet genom en utmaning. Flannery, som nyligen har lämnat lantlivet i Oregon och är helt ovetande om vilken skönhet hon är. Isabel med sin sydstatliga skönhet och kattlika grace försöker dölja sitt mörka förflutna. 
Jean-philippe för dem samman, och han ger dem rikedom och berömmelse, men i gengäld skall de ge honom det han alltid drömt om...
"Stad av skuggor"
Av 
Cassandra Clare

Följ med till New Yorks mörka sida, till de varelser som föredrar att röra sig om natten och skuggorna. Här finns demoner, vampyrer, varulvar, skräck och passion.

Det är sommarlov och Clary Fray har äntligen fått med sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig utekväll och Clarys liv tar en ny vändning. 


Ha en trevlig tisdag!

Kram Nina 

24 kommentarer:

  1. Skuggan över månen har en lockande titel.

    SvaraRadera
  2. Jag känner bara till den sista boken, men har inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Många nya böcker idag tror jag. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är roligt att hitta många nya böcker. Var så god!

      Radera
  4. Stad av skuggor har jag läst för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst den ännu men den låter spännande.

      Radera
  5. Helt nya för mig alla tre. Det var ett lite svårt ämne idag, så jag trodde att vi skulle välja i stort samma böcker, men det verkar ha blivit en ganska stor spridning.

    SvaraRadera
  6. Vilka bra lösningar. Jag känner igen den sista boken men inte de andra. Kul med lite äldre böcker.

    SvaraRadera
  7. Nya titlar alla tre för mig!

    SvaraRadera
  8. Cassandra Clare är den enda jag kände igen här.

    SvaraRadera
  9. De två översta känner jag inte till men den sista har jag sett på bloggar.

    SvaraRadera
  10. Jag har bara läst Stad av skuggor. De andra två var helt okända för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...