fredag 28 juni 2019

Morten har en morfar

Jag har läst "Morten har en morfar" för mina flickor. Text och bild av Ulf C Ebeling utgiven av Visto förlag. Mina flickor tyckte om den här sagan och tyckte om bilderna. Jag tyckte som mamma också om de fina bilderna och pojken hade det riktigt roligt med sin morfar, när de fantiserade om alla djuren på gården, som de skötte om. En jätte fin bok som jag verkligen kan rekommendera till er som har lite mindre barn. Sagan handlar om Morfar som ska vara barnvakt till sitt barnbarn Morten. Han gömmer först sina spikar så att Morten inte ska hitta dom. När Morten vill till verkstan för att snickra är där låst. Nej säger morfar vi har inte tid att leka. Det finns många sysslor på gården. Så får man följa morfar och Morten när de tar hand om alla låtsas djuren på gården. Sedan går de in och dricker kaffe och lyssnar på vädret. Det ska bli regn och då måste de få in allt hö innan regnet kommer. När det börjar regna får Morten gå in i verkstan och raka spikar. Men han får inte snickra. Tillslut kommer mamman och hämtar honom.
Trots att det inte blev något snickrande så tänker jag ändå att Morten hade det riktigt roligt med sin morfar, som verkligen lekte en lek med Morten och alla fantasi djur.
Ha en fin dag 
kram Nina

4 kommentarer:

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...