fredag 6 december 2019

Ett hål i mitt hjärta

"Ett hål i mitt hjärta" av Malin Lundgren utgiven av Idus förlag. För barn 9-12 år. Detta är tredje boken av författaren, men jag har inte läst hennes andra böcker. Denna boken är jätte fin och skriven från ett barns synvinkel. Det kan vara viktigt för andra att veta hur det kan kännas, när man inte orkar hänga med de andra i skolan. Flickan i boken, Moa, har ett medfött hjärtfel. Under höst terminen blev Moa, tröttare och tröttare. Moa har haft en lång sjukfrånvaro, efter att hon opererat sig. Nu är det äntligen dags att komma tillbaka till skolan. Fortfarande blir Moa trött efter operationen. Hon hoppas att allt ska vara som vanligt. Det visar sig att det inte är det. Hennes bästis har fått en ny kompis och man har ändrat platserna i klassrummet. Hon är dessutom efter med skolarbetet och måste gå ifrån för att jobba ikapp. Moa får verkligen kämpa, med att få nya kompisrelationer och en tillvaro som hon kan trivas med. De runt om verkar inte förstå och jag tycker synd om Moa, som möts av en helt annorlunda tillvaro. Föräldrarna verkar måna om sin flicka och gör det lilla extra för att hon ska bli glad igen. Jag tycker att den här boken borde finnas i skolor runt om i Sverige. Kanske känner man någon i sin närhet som har hjärtfel? En viktig bok. Boken får ❤❤❤❤❤/5 hjärtan av mig.
Moa har varit hemma från skolan under en tid. Hon har gjort en operation av sitt hjärta. Nu är det äntligen dags att komma tillbaka till skolan och sina klasskompisar. Något är förändrat när hon kommer tillbaka till skolan. Hennes bästa vän, Amelia umgås med Siri i stället. Själv umgås hon med några av killarna i klassen och Vera som är rullstolsbunden. Moa vill gärna forsätta vara bästis med Amelia men Siri har kommit emellan dem. Moa får kämpa för att komma ikapp de andra med skolarbetet och hon får gå ifrån ibland till specialläraren Veronica. Moa har en annan vän också. Hon har också hjärtfel. Amelia berättar att hon ska få gå på Mellodifestivalen och se deras idol live. Moa och Amelia har pratat om att Moas familj ska följa med under sportlovet på skidsemester, men Amelias familj tar med sig Siris familj istället. Moas största önskan är att få gå och se idolen live också. Men hon förstår att Amelia kommer att ta med Siri i stället. Det hon inte vet är att mamman planerar något riktigt bra för Moa.
Ha en trevlig helg!
Kramizar Nina
Smakbit från första sidan;
Kapitel 1
Trots att golvet är hårt under ryggen ligger jag där med händerna på bröstkorgen; du-dunk, du-dunk. Hjärtat slår i jämn takt. Tankarna snurrar. Allt jag försöker skriva låter fånigt. Jag tar upp mobilen och börjar med ett enkelt "Hej".
Suddar.
"Tjena".
Suddar.
"Hej! Hur mår du?"
Nej, jag suddar igen.
Jag lär bara få ett allmänt "Bra. Själv?" tillbaka. Vad svarar jag på det?

Vill man veta mer kan man gå in och läsa på Barnsidan eller hjärtbarns fonden .

2 kommentarer:

  1. Njae, det är nog inte en bok i min smak. Jag blir så lätt berörd av sorgliga saker och börjar gråta. Därför avstår jag gärna från sådana...
    Sen läste jag dina svar på 5 frågor och du kunde tänka dig - som nästan alla - att flytta till varmare nejder. Jag trodde det också förr, men har med tiden kommit underfund med att det är rätt skönt med dom olika årstiderna. Fast vintern kunde helt klart vara
    betydligt kortare - skulle räcka med ett par veckor och sommaren betydligt längre! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här boken slutade på ett jätte fint sätt. Men jag förstår. Det händer så mycker sorgligt och otäckt i världen. Jo här där vi bor är vintern lite lång. Jag tycker om snö och så till jul och nyår men i slutet på februari brukar jag vara trött på snön. Kram Nina

      Radera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...