fredag 5 maj 2023

Fem en fredag v. 18-Nyheter

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om nyheter fler förslag hos ElisaMatilda

1. Vad är den största nyhetsrubriken du sett idag?

Svar; En man som blivit utsatt för bedrägeri. Hur kan man lura äldre människor på sina pengar. De har de inte så fett de flesta. Blir så arg på sånt...

2. När blev du senast upprörd över nyheterna?

Svar; Det händer hemska saker dagligen i vårt land. Det verkar aldrig ta slut.

3. Vilken var den första nyhetshändelsen som påverkade dig?

Svar; När Olof Palme blev skjuten 1986

4. Vad får för mycket uppmärksamhet i media på sistone?

Svar; Jag tycker det är många kändisar som går bort just nu.

5. Hur tar du in nyheter?

Svar; Mest via internet men har radion på hela dagen också i köket. 

☆ Mitt instagram konto: ninnisskogisar blev hackat igår om ni vill följa mig heter jag nu -rammengarden.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 4 maj 2023

Veckans helgfråga v.18 -åretsbok 2023


Mia i veckans helgfråga undrar; -Vad tycker du om årets bok nomineringar? fler svar hos Mia


Länk till alla de nominerade hittar du här

Svar; Jag har bara läst en av dem nämligen "Au revoir Agneta", som jag tyckte om. Sedan är det flera stycken som jag gärna skulle vilja läsa. T ex Straff, En lyckligare tid samt Folk som sår i snö. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Hett i hyllan-Trådarna i väven

 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Trådarna i väven" av Uzma Aslam Khan. Detta är en bok som jag har fått av Rickard.

Baksidestext;

Dina är dotter till en silkesodlare, Riffat-en modig, målmedveten företagare. Liksom sin mor verkar Dina vid första ögonkastet ha obegränsade möjligheter. Hon verkar vara fri. Men friheten har också gränser, och den trygghet Dina upplever kringgärdas av murar som inte bara håller faran ute, utan också stänger henne själv inne.

Daanish har kommit hem till Pakistan efter sin fars död. Han har rest ända från USA, ett land av regler men med få begränsningar. När Dina och Daanish möts står konventionerna fortfarande emellan dem. 

Men det räcker med att några silkesmaskar släpps innanför kläderna på Dinas väninna för att spräcka den bräckliga frid som har rått i deras respektive liv. 

Och medan kärleksparet kryper in i sin kokong fortsätter samhället omkring dem att förändras. Det gamla drivs ut av det nya, medan regler bryts lika fort som de skapas

Trådarna i väven är en märklig och fascinerande berättelse, en stark och omtumlande kärleksroman. Genom hela boken lurar det förflutna med sina hemligheter, från vilka framtiden aldrig kan bli fri. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Hjärtat talar grekiska

"Hjärtat talar grekiska" av Angela Rizzo, utgiven av Hoi förlag. Maria blir erbjuden att åka ner till Grekland av sin familjs advokat, för att få reda på hennes arv efter sin mamma. Men att återträffa sin grekiska släkt ger henne blandade känslor. Sista gången hon träffade släkten var hon tio år. Men då hon träffar sin stora, bullriga familj, känner hon att hon vill stanna ett tag. Hon skjutsas runt av advokaten som visar vad hon ärvt efter mamman, och långsamt får hon känslor för den grekiska advokaten, Christos. Men det är dock inte första gången de träffats. Långsamt kommer minnen från barndomen ifatt henne och hon inser att advokaten är hennes barndomskärlek. De inleder en passionerad kärlekshistoria, men Maria förstår ganska snart att Christos inte är fri. Han är gift och hans fru väntar barn, men han kan inte låta bli att träffa Maria i alla fall. När en tragedi inträffar ställs allt på sin spets. Har Maria och Christos en framtid tillsammans?

Detta är författarens debutroman och första delen i en serie. Jag gillar hur författaren beskriver den härliga Grekiska miljön och den bullriga, men varma och kärleksfulla familjen. Det känns realistiskt och träffsäkert. Det märks att det är ett helt annat klimat än här, och att familjebanden är viktiga. Här träffas såväl gammal som ung och det är de äldre personernas visdom och regler som gäller. Maria får chans att lära känna sig själv och hennes behov, samt att bearbeta de minnen hon har från barndomen. Hon vill också reda ut vad hon själv vill. Har hon kanske till och med en framtid på ön? Hon har god hjälp av sin nya vännina Anna och de knyter starka vänskaps band med varandra. Sensmoralen i den här historien är att livet är för kort för att inte ta de chanser man får. Istället för att göra som andra vill, ska man följa sitt egna hjärta och inte enbart följa andras förväntningar. Den vackra miljön som målas upp gör att man blir riktigt resesugen. Boken innehåller väldigt detaljerade sexscener som är fina och vackert beskrivna. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5. 

Mitt favoritställe ur boken;

JAG VILADE i hängmattan under olivträden. Jag var mjuk i kroppen och kunde inte minnas när jag känner mig så avslappnad senast. Solen strilade genom lövverket och när bladen rörde sig i vinden skiftade färgerna från gröt till silver. Jag njöt av skuggspelet och plötsligt mindes jag mamma berätta att jag som bebis ofta sov middag under olivträden, att jag kunde ligga i timmar och titta upp i trödkronan. Minnet av mammas röst gjorde mig lycklig. Jag sträkte på mig och gäspade stort. Åh, vad jag älskade den här platsen där mina barndomsminnen bodde. Inte kunde jag åka hem till Sverige än. Jag ville hitta fler minnen. Jag ville hitta mig själv. Jag ställde mig raskt och letade upp Anna. 

"Anna, nu vet jag vad jag ska göra."

"Berätta", sa hon och tittade uppmärksamt på mig.

Jo, alltså jag vet inte hur ännu, men jag tänker stanna på ön ett tag. Jag kan inte åka hem nu. Inte när jag just träffat Jajja och Papou. Jag vill lära känna dem och träffa resten av släkten, och förstå vad det är jag ärvt, och bada i havet, och sova middag under olivträdet, och minnas min mamma, minnas mig."

"Oj, det var inte lite", skrattade Anna. 

"Jag måste ringa till paret jag hyr av och höra om jag kan få stanna några veckor till." 

"Du behöver inte ringa dem, de är där nere", sa hon och pekade mot mitt hus. "De förbereder för en ny gäst i grannhuset. Gå och prata med dem direkt." 

Jag var uppspelt och förväntansfull. Äntligen förväntansfull igen. 

"Jag får väl bo på hotell nere i byn." 

Alla hus var uthyrda de kommande veckorna och jag var modstulen men inte besegrad. Anna såg fundersamt på mig. 

"Jag tror att din mormor och morfar hellre ser att du bor hos dem eller på familjens hotell. Det är stor risk att de blir sårade om du tar in på vilket hotell som helst, och skämmas inför sina vänner."

"Men jag kan inte bo hos dem, det blir för intensivt. I alka fall inte än, det är för tidigt. Och jag behöver kunna dra mig undan ibland. Vad ska jag göra?"

Hon satte sig käpprakt upp i stolen och lade en hand på min arm.

"Du skulle kunna bo i mitt gästhus. Det är ju en jättebra idé. Du får bo för dig själv och jag kan få hjälp med mathandling och praktiska saker som jag inte klarar." Hon lyfte demostativt på den skadade foten. "Detbästa är att du kan säga till familjen att du inte kan lämna mig i sticket. Att jag behöver din hjälp." 

Det var en tilltalande lösning, men var det inte att utnyttja Annas gästfrihet för mycket?

Baksidestext;

Senast jag stod här var jag tio år. Lycklig och älskad-utan en aning om att min värld snart skulle rasa för att aldrig mer bli densamma. Nu var jag en främling, en turist i mitt eget land. Hur hade det blivit så?

Maria har aldrig förstått varför kontakten med släkten bröts när hon var tio år. När hon nu är tillbaka på sin grekiska barndomsö väcker tanken på en återförening blandade känslor. Hon föredrar sitt eget ensamma liv men mot sin vilja dras hon in i en bullrig, kärleksfull familj som styrs av en excentrisk mormor med ett gott hjärta. 

Omställningen blir omvälvande och Maria blir snart varse att med gemenskap och tillhörighet följer inte bara trygghet och mening- utan även ansvar och krav. Är hon redo för det? 

På ön möter hon kärleken och hon tillåter sig för första gången att bortse från förnuftet. Hon kastar sig in i en het, passionerad relation som utmanar henne både som person och som kvinna. När en tragedi inträffar befinner hon sig plötsligt mitt i ett äkta grekiskt drama. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs gärna min intervju med författaren här

onsdag 3 maj 2023

Sista chansen för Margareta Hallgren

 "Sista chansen för Margareta Hallgren" av Stefan Roos, utgiven av Modernirista förlag. Margareta jobbar som konservator på museet i Härnöbro. Hon har arbetat med att restaurera en 4.000 år gammal skulptur från Mesopotamien. Hon har gett halva arbetslivet åt sitt arbete med skulpturen. Hon förväntar sig att de ska ställa ut den på museet, och att hon ska bli hyllad och berömd, för arbetet. Men dessvärre blir det inte så. Istället har den nya chefen, Denise andra planer. Hon har beslutat att den ska gömmas undan och magasineras. Dessutom blir Margareta uppsagd på grund av arbetsbrist. Men Margareta tänker inte låta dem gömma undan hennes skatt, så hon beslutar sig för att stjäla den, och återföra den till det Assyriska museet i Irak. De på museet förstår snabbt att det är Margareta som är tjuven, så Denise kontaktar polisen.  Håkan Bjerking tar sig an fallet. De tror att det blir en enkel match att få tillbaka skulpturen, men då känner de inte Margareta. Vi får följa Margareta Hallgren och hennes kumpaner, på sitt äventyr genom Europa. Ska Margareta lyckas återföra skulpturen till det Assyriska museet, innan hon blir fast?

Detta är en riktig feelgood pralin, med extra allt. Detta är författarens feelgood debut. Och vilken debut sedan! Jag älskar karaktären Margareta. Man kan ju inte tänka sig att en sextioettårig dam inte är så driven, men Margareta tänjer verkligen på gränserna. Och hon är verkligen inte rädd för någonting. Boken är så rolig, och jag skrattar högt flera gånger. Denna boken får mig att må riktigt bra. Gillar man humor ska man absolut läsa denna. Så roliga tvister och vändningar. När man tror Margareta är fast, eller att det gått åt skogen, så gör hon något helt oväntat. De övriga personerna i boken beskriver författaren också väldigt bra och träffsäkert. Jag tänker lite på "En man som heter Ove" när jag läser. Jag gillar slutet där en viss person får det hen förtjänar. För mig var den här boken en underbar läsupplevelse. Hoppas författaren skriver fler roliga feelgood böcker. Boken får ❤❤❤❤❤/5 glada hjärtan.

Mitt favoritställe ur boken;

Margareta nästan mässade ut det sista med tordönstämma. Timo försökte sjunka om möjligt ännu längre ner än han redan var i den pösiga soffan. Han såg ut som en tonåring som tvingats på middag med sin pinsamma förälder, men gav sig inte.

"Det är ett fantastiskt arbete som du utfört, Margareta...verkligen...Men beslutet är fattat: skulpturen kommer att maganiseras," slog han fast och tog ett stelt bett av burgaren. 

Margareta ryckte till i en plötslig insikt. De jävlarna! Så det var det de hade tänkt ut! De hade inte bara fräckheten att stoppa en utställning av ett sensationellt föremål, nu skulle de gömma undan det också, i glömskan. Det kokade i Margaretas ådror, hon skulle minsann se till att den där skräpmatsälskande femtekolonnaren inte kunde få ner en tugga till!

I detsamma satte servitören ner ett glas citronsaft framför Margareta. Hon svepte det i ett drag, för det svinlade så hon trodde att hon skulle svimma. Och i nästa ögonblick höll hon faktiskt på att göra det. 

"Jo, så var det en sak till", fortsatte Timo som om han ville passa på medan stämningen var körd i botten. "Du börjar ju närma dig pensionsåldern och vi brottas för närvarande med arbetsbrist. Därför undrar Denise om du kan tänka dig...att bludd bludderibludd, bludderibludd...Förstår om det kommer som en chock...bludderibludd. Det finns trevliga kurser i bludd bludderibludd...dreja, och stavgång...bludderibludd...Bludderibludd, bludderibludderibludderibludd och bludderibludd..."

Margareta hade svårt att uppfatta mer än så, av det som kom ut när Timo rörde sin kletiga mun. Dessutom började det svartna, stora prickar som växte för synen och hon hörde ett dunkande, som hon förstod var blodet som pumpade i hennes svullna tinningar. Vad hade det lilla kräket just sagt? Skulle de sparka henne? Var de så de belönade sin glänsande styrman? Med att låta henne gå på plankan? 

Margareta hade förlorat mycket här i livet-sin ungdom, sina föräldrar, sin man och sin katt-men som tur var hade hon ännu inte förlorat sin humor. Och därför släppte hon lös ett kraftigt gapskratt, som fick alla på restaurangen att titta upp. 

Ha-ha-ha-ha-ha! Vilka trodde de att de var?! Kicka henne? Margareta Hallgren!

Baksidestext;

Den unga, karriärsinriktade Denise Kvist har precis tillträtt som ny chef på länsmuseet i Härnöbro. I andra änden av samma korridor arbetar museets konservator, sextioettåriga Margareta Hallgren.

Margareta är inte den långsinta typen-såvida hennes nya chef bestämmer sig för att magasinera den 4.000 år gamla skulptur från Mesopotamien som hon lagt mer än halva sitt arbetsliv på att restaurera, och dessutom tänker pensionera henne i förtid...

Efter en desperat kupp bestämmer sig Margareta för att återföra skulpturen dit den hör hemma: till Assyriska museet i Irak.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 1 maj 2023

Petra Pettersens perfekta påsk

"Petra Pettersens perfekta Påsk" av Lene Lauritsen Kjölner utgiven av Boknöje. Detta är den andra boken om Petra. Petra planerar inför den perfekta påsken. Hon håller på att slipa fönster till ett eget växthus och drömmer om hur det ska bli när det är klart. Hon tänker också ha en ny utställning i gallerian till påsk och planerar även en äggjakt i trädgården för traktens barn. Men så blir hon bjuden till Stefans gård nere i Toscana och Mathilde följer med. De firar några härliga dagar där. Medan Petra befinner sig i Toscana tar vännerna hand om rulliansen. Men allt går inte som på räls. Väl hemma igen måste Petra reda ut kaoset med knepiga grannar och stulna tavlor och griniga flickvänner. Hon tar tag i alla bekymmer med samma positiva entusiasm som hon brukar. När allt har löst sig blir det en perfekt påsk inklusive det traditionella påskbadet tillsammans med vänninorna och god och värmande äggtoddy. 

Jag har även läst den första delen om Petra. Denna ljuvligt förpackade andra delen i bokserien om Petra, är minst lika underbar som den första delen. Vi får följa Petras vardag och hur hennes planer utvecklar sig och faller på plats. Samma känsla infann sig även i denna boken. Jag skulle jätte gärna varit med i berättelsen, som en av Lenes karaktärer. Författaren förtrollar en med målande miljöbeskrivningar och de ljuvligaste smakupplevelserna, som gör att det vattnas i munnen. Allt är inbakat i rappa komentarer och underfundig humor. Boken är lättläst och samtidigt är den lite spännande också. Man funderar hur Petra ska lösa alla bekymmer och få allt att fungera till vernissagen. Som vanligt gör hon det med bravur tillsammans med alla hennes goda vänner. Jag hoppas fler av författarens böcker översätts till svenska, för jag läser gärna mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5. 

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 10

Det följer ett par lugna dagar vid poolen på gården. Rutinen är som följer: Mathilde bankar i taket runt klockan nio, och jag vecklar mig ur Stefans lakan innan jag hoppar in i duschen. Så går Mathilde och jag på morgon promenad runt egendomen tillsammans med Gullet och Solstråle, innan vi sätter oss under pergolan och sköljer ner crossianter med mängder av cappuccino. Vid den tiden är Stefan redan igång med ett eller annat, någonting på gården, och målarkursen har startat på den nedersta terrassen. Det knirrar i korgmöblerna när vi slött vänder oss efter solen, och den enorma bouganivillean som hänger över pergolan skickar regelbundna doftbomer ner mot oss. Uppåt dagen släpar vi oss upp under pergolan för att äta underbar mat. Livet är riktigt svårt. 

Vi har alltså två dagar med perfekt kombination av kompissnack, god mat, vin, sol och bra sex med en härlig man. Jag tror att det sista bara gäller mig. Sådant kan ju stiga vem som helst åt huvudet. Det lokala vinet smakar extra gott på kvällarna, under pergolan eller vid olivträden. Vi stoppar i oss en massa oliver, grillar, pratar med kursdeltagarna, eller så lyssnar vi helt enkelt bara på syrsorna. För det är ofta tyst runt omkring oss, bortsett från de alltid närvarande insekterna, några hästar, redo gör kapplöpningen i Siena, som gnäggar borta vid grannens gård, fjärran hundskall och en och en annan Fiat inne i byn någonstans. 

-Stefan sitter ofta med armen runt mina axlar eller låter fingrarna leka i mitt hår, jag stryker över hans orakade haka och ser fram emot när vi kan gå och lägga oss. Tills jag kan krypa så nära honom som möjligt, utan alla de idiotiska klädesplaggen vi omger oss med annars. Utan undantag stupar vi småberusade i säng sent på kvällen eller tidig natt. 

Baksidestext;

Petra är på väg att etablera sig som galleriägare på Hvasser, där där den stora påskutställningen snart ska gå av stapeln. Hon känner sandpappret under handen där hon står och slipar på gamla fönster och drömmer om livet i det blivande växthuset, allt medan lilla Ellinors gråt ekar i glasrutorna. Men efter att Mathilde och Petra övertalas att ta en andningspaus bland vildsvin och vakthundar i Toscana och släkten har evakuerats till Svalbard, börjar både utställning, påskäggsjakt och kärleksliv delvis falla på plats. Men det finns hinder på vägen...

Hade det inte varit för besvärliga grannar, egendomliga konstnärer, oväntade hjärtevänner och feng shui-principer, kunde Petras liv varit ganska perfekt. Men det hjälper med det traditionella påskbadet, som blir åtskilligt varmare med lite äggtoddy och den ljuvligt tanken på romerska bad i Budapest.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs också min recension av Petra Pettersens 

perfekta plan här

Summering av April månads läsning

Idag är det 1 maj och det är dags att summera april månadads läsning. Det blev hela 13 st böcker recenserade i April. Den här månaden har jag varit med om många äventyr, som vanligt. Vad sägs om att jag har träffat asa gudarna, Tor och Freja och halvguden Lillo? Jag har planerat den perfekta julen och varit på ridskola. Jag har varit på ett kristet läger och spionerat på mina före detta grannar. Jag har till och med gjort inbrott! Jag har bott på ett kloster i Frankrike och jag har dansat. Jag har varit i Egyptens pyramider och varit på museum,  och fått en rosa kjol i julklapp. Jag har varit lärare, och jag har gömt mig från min förövare och jag har också bott i en liten stuga i de småländska skogarna. Jag har också hamnat i en magisk värld där jag haft ett uppdrag att utföra. Jag har också funderat på psykisk ohälsa och hur det kan vara att må dåligt psykiskt. Jag har haft en mängd djurvänner runt mig, som hästar hundar och katter. Ja, tänk vilka märkliga platser och äventyr man hamnar i och en massa olika känslor man kan tampas med när man läser! Alltifrån t ex sorg, ångest, hat till kärlek och glädje.

1. Flickan från underjorden 

2. Petras perfekta plan 

3. Ridskola med Hallon 

4. Möten vi aldrig glömmer 

5. Inte den jag är 

6. Theodosia och Egyptens hjärta 

7. Ur skogens djup 

8. Bokens hemlighet 

9. Lolle och den rosa kjolen 

10. Au revoir Agneta 

11. Vem minns Anki Braun 

12. Mellan väggarna 

13. Gränslandet 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...