tisdag 21 mars 2023

Författarintervju-Angela Rizzo

Denna intervjun belyser Angela Rizzo som skrivit boken "Hjärtat talar Grekiska". Tack för du delar med dig av dina skrivtips, och tack för du ville delta i min intervju. Det var jättefina och utförliga svar.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar: Hjärtat talar grekiska är min första och hittills enda roman men det kommer mera...

2. Vem är Angela Rizzo? (Lite allmänt om dig själv).

Svar: Liksom huvudpersonen i Hjärtat talar grekiska är jag läkare. Jag är uppvuxen i Stockholm men har haft glädjen att bo på flera olika platser genom åren såsom Manhattan, Nice och Växjö. Jag bor och arbetar nu i Solna utanför Stockholm. Jag har två vuxna barn och ett litet barnbarn. Förutom att skriva tycker jag om att skapa med mina händer. Jag målar, arbetar med lera, virkar, stickar och syr. Utöver det är jag intresserad av djur och har haft både hund, höns och papegoja men nu är mitt hem tyvärr djurfritt pga tidsbrist.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar: Under en sommarvistelse på en för mig mycket speciell grekisk ö lade jag märke till en ung ensam kvinna som semestrade i huset bredvid vårt. Vi hade aldrig någon kontakt men jag började spinna en historia runt henne. Jag hade också en önskan att beskriva en vänskapsrelation mellan en yngre och äldre kvinna och gestalta att en individ inte kan påverka en annan individ på djupet utan att själv förändras. Det blev utgångsläget till Hjärtat talar grekiska. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar: Jag var 52 år när jag började skriva, 55 när jag var klar.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar: Jag har fått ett fantastiskt stöd från familj och vänner. Jag blir rörd när jag tänker på det. Jag var lite orolig för hur omgivningen skulle reagera på de explicita kärleksscenerna men det verkar som om det är jag som är den som reagerat mest . 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar: Jag upplever att jag är sannare mot mig själv, att jag vågar vara mer transparent och jag är definitivt modigare nu. Jag var tvungen att göra upp med mig själv när det var dags att låta andra läsa mitt manus. Jag har alltid varit nyfiken på min omgivning, hittat på historier om medpassagerare på bussen och paret vid restaurangbordet bredvid men nu är jag mer medveten om det och spinner aktivt vidare på historien. Man kan nog säga att jag bejakar min fantasi mer.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar: Ja och nej. Jag har mindre tid eftersom en hel del tid går åt till att sprida bok nummer ett. Samtidigt har jag en större insikt om hur jag arbetar och vad jag behöver när jag skriver och jag förstår var jag befinner mig i skrivprocessen.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar: Nu arbetar jag för fullt med roman nummer två som är en fristående fortsättning på Hjärtat talar grekiska. Arbetsnamnet är Konsten att förlåta och den handlar om Anna, som du lär känna i Hjärtat talar grekiska, och Fredrik och hur de stapplande och trevande försöker nå fram till varandra efter trettio års olösta konflikter och sårade känslor.

9. Har du några andra intressen?

Svar: Jag älskar att lära mig nya saker. Jag tycker om handarbete och kreativa aktiviteter, älskar djur och njuter av att nyligen ha blivit mormor. Jag läser och jag njuter av konst både aktivt och passivt. Jag är inte så hurtig men försöker ända hålla mig i form eftersom jag vet att jag mår bra av det. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar: Jag är läkare med specialitet inom rehabiliteringsmedicin och företagshälsovård. Jag arbetar som företagsläkare på företaget Feelgood vilket kan låta som ett skämt men det är faktiskt sant.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar: Jag har alltid läst mycket men sedan jag själv på allvar började skriva har jag mer och mer gått över till att lyssna på ljudböcker. Det beror mest pga att jag inte har lika mycket tid att läsa längre. Tack vare ljudböckerna kan jag lyssna när jag rör på mig, när jag städar, lagar mat osv.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar: Jag har ett heligt skrivbord som bara jag får använda och som jag bara använder till att skriva. Det är viktigt för mig att ladda arbetsplatsen och har haft en kinesisk sköldpadda med drakhuvud bredvid mig under hela skrivandet av Hjärtat talar grekiska. Den har gett mig kraft, mod och uthållighet. Jag har inte svårt att skriva på andra platser och har alltid min laptop med mig så att jag kan skriva när jag får tid. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar: När jag har möjlighet att skriva på heltid ställer jag klockan både för arbetspass och pauser. Det blir lite som i skolan, det ringer in för lektion och ut för rast. När jag som nu arbetar parallellt med skrivandet blir det mer att jag skriver när jag får en idé eller kommer på lösningen på ett skrivproblem.  Jag har en ambition att skriva en timme innan jag går till arbetet men det har ännu inte hänt utan det blir oftast en stund på kvällen. Skrivandet är ju inte bara kopplat till när man faktiskt skriver utan att ett stort arbete görs när man sysslar med annat. Vissa tankar behöver gro, vissa idéer behöver man ruva på.  

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?
Svar: 
1. Ta ett steg i taget och ha tillit till att orden och berättelsen kommer till dig. 
2. Ta hänsyn till vilken skrivfas du är i och ha tålamod, acceptera att det tar tid. Du kommer behöva skriva om, flytta runt och redigera mer än du trodde var möjligt. 
3. Läs ditt manus högt för dig själv eller en vän du litar på. Du kommer upptäcka saker du vill ändra på som du missar när du läser tyst. 
4. Läs mycket och låt ditt eget manus vila ibland. 
5. Sist men kanske viktigast av allt: skaffa dig ett skrivsammanhang, en skrivfamilj som du kan dela dina tankar, frågor, utmaningar och dilemman med. Det krävs mod att låta någon läsa det du skrivit, se till att välja en person som förstår det och värnar om ditt groende skrivarhjärta. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar: Nästa steg är att ge ut Hjärtat talar grekiska på engelska och att skriva klar roman nummer två i serien om vännerna på ön. Min dröm är att kunna ägna 50 % av min arbetstid åt skrivandet. 

16. Något citat du lever efter?

Svar: Amor vincit omnia

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
Mme Bovary av Gustave Flaubert
Simon och Ekarna av Marianne Fredriksson


Tack Angela Rizzo för du ville delta i min 

intervju! 🪷

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...