måndag 3 april 2023

Ridskola med Hallon

"Ridskola med Hallon" av Erika Eklund Wilson, utgiven av Hegars förlag. Ålder från 7 år. Lisa rider på ridskolan. Där känner hon sig rädd och tycker att det är jobbigt att det ska vara perfekt hela tiden. Man måste sitta rakt och ha hälarna ner. Som tur är finns Tyra och Hallon. Hemma hos Tyra är det enklare. De kan rida i hagen som de vill, och ingen tjatar om hur de rider. Hallon är så snäll. Det finns många djur att leka med hemma hos Tyra. Eftersom Tyra vill rida på ridskolan och Lisa vill rida på Hallon bestämmer tjejerna att de ska ha ridskola, med fåren och Hallon. Först går det bra, men sedan rymmer fåren. Just då kommer Lisas föredetta kompis förbi. Vad gör de då?

Jag och Samantha har läst boken tillsammans. Boken har en stor och bra text för nybörjar läsaren och passade Samantha perfekt. Boken innehåller även roliga och fina svart-vita tecknade bilder. Ja, Tyras familj har många djur för barnen att leka med. Så som barn ska ha det tycker jag. Jag tycker det låter underbart och texten har en rolig historia, som är lagom lång. Man kan vara avundsjuk på varandra men ändå vänner och ha kul ihop. Jag och Samantha tyckte det var roligt när fåren rymde. Det finns många böcker i serien om Hallon, men detta är den första vi läst för mig och Samantha. Jag och Samantha tycker att du som är ett barn som håller på att lära dig läsa, ska öva på denna boken. Speciellt om du gillar hästar och andra djur. Eftersom det är lite text i boken kan barnet lätt få självförtoende. Vi läser gärna mer om Hallon. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Det finns fullt med olika djur hemma hos Tyra.

Hennes mamma och pappa oroar sig aldrig.

De låter oss leka med djuren hur mycket vi vill.

-Jag önskar att jag också fick gå på rid-skola. Precis som du, säger Tyra.

-Jag önskar att jag också hade en egen häst. En som är lika snäll som din, säger jag.

Baksidestext;

Vilken tur att Tyra finns

Det är så kul

hemma hos henne.

Hon har hästen Hallon.

Hon har en massa

andra djur också.

Men vissa djur 

rymmer ibland.

Vad gör man då?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Samantha och Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...