onsdag 5 april 2023

THEODOSIA och Egyptens hjärta

Theodosia och Egyptens hjärta av R.L. LaFevers, utgiven av HarperCollins förlag. För barn 9-12 år. London 1906. Theodosia är en 11 år gammal flicka. Hennes föräldrar jobbar med utgrävningar och driver ett museum. När de kommer hem med nya föremål har Theodosia en speciell förmåga. Hon kan känna om det vilar en förbannelse över föremålet, och hon kan också bryta en del av dem. När mamman kommer hem med Egyptens hjärta, märker hon att den var förbannad med ond magi. Egyptens hjärta är en amulett, som mamman hittade i en utgrävning i Konungens dal. Förbannelsen är så illa att hela brittiska imperiet kan komma till skada. När Egyptens hjärta blir stulen, måste Theodosia, hennes bror Henry, samt gatpojken, Will, hitta den igen. Theo får också i uppdrag från ett hemligt sällskap, att återlämna den på sin rätta plats, innan det är för sent. Hon måste få föräldrarna att bege sig till Egypten för att lyckas med uppdraget. Dessvärre vill föräldrarna att hon ska stanna hemma hos sin stränga farmor. Ska Theodosia lyckas med sitt uppdrag? Läs om hennes spännande äventyr.

Detta är den första delen om Theodosia och hennes äventyr. Jag gillar verkligen denna äventyrsbok, trots att den är skriven för barn. Detta är boken för dig som gillar äventyr, fart och fläkt. Den är väldigt spännande från första till sista sidan. Den är ju inte bara spännande, den är rolig också. Vi får följa Theodosias kamp för att återlämna Egyptens hjärta. Först måste hon ta tillbaka den från tjuvarna, sen måste hon övertyga föräldrarna att åka tillbaka till Egypten, samt måste hon hitta ett sätt att ta sig ombord på skeppet som ska föra föräldrarna dit. Allt medan tjuvarna är henne i hälarna. Ja, det är inte ett lätt uppdrag för en 11 årig tjej. Jag gillar Theodosia som är en underbart rolig huvudkaraktär, med huvudet på skaft och skinn på näsan. Hon är dessutom väldigt listig. Den historiska miljön är bra återgiven och historien känns som ett riktigt Indiana Jones äventyr. Denna spännande barnbok får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Henrys Hemkomst

CHARING CROSS STATION var ännu mer av ett dårhus än dagen innan, om det nu ens var möjligt. Familjer klädda i resekläder släpade på kappsäckar och vallade upprymda barn framför sig, medan bärare med vagnar fyllda med bagage gjorde sitt bästa för att inte köra på dem. Tåg efter tåg rullade in till perrongen, och det såg ut som om de släppte ut grå rökpuffar då alla skolbarn som kommit hem för att fira jul vällde ut ur vagnarna. När jag letade efter Henry bland de barn som just stigit av kände jag ett litet ryck i min kappa. Jag snurrade runt och stod öga mot öga med gatpojken, klåfingriga Will.

"Hallå där."

Han såg lite smutsigare ut än han gjort i går, och hans krage hade lossnat. "Hej", sa jag. "Jag hoppades att jag skulle hitta dig..."

"Det verkar som om det var jag som hittade dig."

Jag viftade med handen. "Strunt samma. Vad fick du reda på?"

"Jösses!" sa gatpojken och stirrade på min arm. "Har du varit i slagsmål?"

"Nej, jag har inte varit i slagsmål", sa jag. "Det blev bara ett litet missförstånd mellan mig och min katt."

Ficktjuven såg forskande på mig. "Måste vara något utöver det vanliga, den katten. Har han lejonblod i sig?" 

"För ögonblicket verkar det så", muttrade jag. "Hur som helst, vad fick du reda på?" 

"Tjommen tog sig till något boende på Carlton Terrace Gardens."

"Carlton Terrace! Ligger inte det alldeles intill tyska ambassaden?" Betydde det att den skumma figuren var tysk? Och varför skulle en tysk följa efter mamma? Eller bry sig så mycket om hennes spjällådor?

Gatpojken ryckte på axlarna. "Jag föjer bara efter dem, fröken?" 

"Ja, jag antar det..."

"Måste gå", sa han och vände sig om för att försvinna in i folkmassan igen.

Baksidestext;

Det här museet ruvar på av hemligheter, och jag har upptäckt att jag är väldigt skicklig på att luska rätt på dem- och på förbannelser...

LONDON  1906. Theodosia tillbringar större delen av sina dagar på Museet för legender och fornminnen. Hennes pappa jobbar där, och i montrarna visas sällsynta föremål som hennes föräldrar grävt upp i hela världen. Vad föräldrarna inte kan se är att det vilar mörka förbannelser över många av dem-men det kan däremot Theodosia.

När hennes mamma kommer hem med Egyptens hjärta, en legendarisk amulett hämtad från en uråldrig grav, sätts Theos kunskaper på prov. Amuletten omges av en förbannelse så ondskefull att den hotar att förgöra hela det brittiska imperiet!

Nu är det upp till Theo att göra allt i sin makt för att förhindra att det sker. Ingen dålig uppgift för en elvaåring...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

1 kommentar:

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...