lördag 9 april 2022

Dödsjö

"Dödsjö" av Elinor Kapp, utgiven av Bokfabriken, är den andra fristående fortsättningen på serien,"Mord i skärgården". Jag har förut läst och recenserat "Sjörök". Eddie blir kallad till ett vägbygge. Där har man upptäckt skelettet av ett spädbarn. När man fortsätter gräva hittas fler små barnlik. Polisen frågar sig vem som har grävt ner de små barnen och varför. Polisen är tvungna att utreda de som bor i närheten, bland annat en underlig sekt, och ett medelålders par, med en gravt utvecklingsstörd dotter. Samtidigt visar det sig att Stella väntar barn, och hon funderar om hon ska behålla bebisen eller inte. Hennes egen barndom spelar en stor roll i hennes beslut. Eddie brottas samtidigt med sina alkoholproblem, och det är tufft att stå emot, när suget sätter in.

Denna deckare var precis lika bra som den första deckaren av Elinor Kapp jag läst förut. Men det är en fruktansvärt sorglig historia som nystas upp. Ju närmare man kommer upplösningen, ju mer inser man vilken ondska som finns bakom morden på de små barnen. Jag tycker det är ganska otäckt då det är barn inblandade. Det är ändå en realistisk historia som är väl bearbetad och språket flyter på bra. Författaren skriver både spännande och medryckande. Boken är en riktig bladvändare och den är spännande hela tiden. Det händer mycket i berättelsen och det är speciellt intressant att få följa polisens arbete under utredningen. Poliserna har verkligen skarpa hjärnor som jag blir så imponerad av.  Det är givande att få följa Eddies och Stellas känslor och tankar, vilket gör att man lär känna dem. Jag tycker att denna bokserie skulle bli en riktigt bra tv serie. Jag ser fram emot en fortsättning. Denna deckare får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Stella hade snabbt slängt ihop en pasta carbonara till middag när Eddie ringt och sagt att han var på väg hem från jobbet. Bordet stod redan dukat och han såg vinglasen när han kom in genom ytterdörren.

"Hej älskling, vad gulligt av dig att laga middag till mig." Han drog henne intill sig, kramade henne ömt och gav henne en kyss. 

"Slå dig ner så äter vi, jag är jättehungrig," så Stella och ställde fram maten på bordet. 

"Du kan öppna vinet så länge."

"Jag hoppar det idag. Vi har fullt upp på jobbet och jag behöver hålla huvudet skarpt."

"Jag tänkte inte att vi skulle supa till," skrattade Stella. "Jag tänkte bara att vi skulle dela en flaska." 

Eddie tog fram en karaff ur skåpet och fyllde den med vatten.

"Jag har haft huvudvärk i dag så jag är inte riktigt sugen." Han ville inte säga som det var. Att han försökte låta bli all alkohol fick bli hans lilla hemlighet. 

"Jag har träffat Lena idag."

"Vad bra att ni fick till ett möte tillslut." Handlade upp en rejäl portion av pastan på tallriken. "Hur gick det då?"

"Jo, men det gick bra. Över all förväntan skulle jag vilja säga."

"Det låter bra. Då slipper du ha något mer med Lena att göra."

"Jag behöver din hjälp med att hämta några lådor med mammas saker som hon ska ställa i receptionen på hotellet. Kan vi ta din bil och göra det någon gång i veckan?"

"Självklart, vi kan ta det någon dag efter jobbet."

"En sak till. Jag fick mammas båt, Margit, den som morfar hade när jag var liten."

"En båt?" frågade Eddie förvånat. "Vad ska du med den till?"

"Ja, vad ska man med en båt till?" frågade Stella och skrattade. "Jag tänkte vi kunde ha den och åka ut och fiska och bada på någon holme."

Från baksidan;

KRIMINALKOMMISARIE EDDIE ÖHLUND kallas till ett vägbygge ute på Tjörn. En grävmaskinist har upptäckt kvarlevorna efter ett spädbarn. Stenungsundpolisens utredning kan inte avgöra vem som grävt ner barnet och varför, men när ytterligare ett bylte påträffas i närheten inser Eddie att han och kollegorna står inför en prövning som de kanske aldrig kommer att hämta sig från. 


Ha en fortsatt trevlig dag 

Kramis Nina 

Läs recensionen av Sjörök "här"

2 kommentarer:

  1. Låter som en ryslig historia. Jag gillar deckare men denna visste jag inget om. Av det jag läste nu känner jag att det är nog en bok som skulle passa mig. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja båda böckerna jag har läst av Elinor är jätte bra och spännande.

      Radera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...