lördag 3 september 2022

Barnsköterskan

"Barnsköterskan" av Stacey Halls, utgiven av Bokfabriken. Den här författaren har skrivit två romaner förut, som jag inte har läst. Jag hoppas få möjlighet att läsa dem vid tillfälle. Året är 1904. Vi befinner oss i England. Ruby May, från Birmingham arbetar som barnsköterska hos en familj. De ska dock emigrera till Chicago i Amerika, men Ruby vill inte följa med dit, trots att hon blir erbjuden det. Hon vill inte lämna sin familj, som är beroende av hennes extra inkomst. Hon får en ny plats hos familjen England i stället. De har fyra barn, som Ruby ska ta hand om. Förutom att de övriga tjänstefolk fryser ut henne, förstår Ruby snart att allt inte står rätt till mellan paret England. Mrs England verkar förvirrad och olycklig och paret delar inte sovrum. Mr England ber också Ruby att låsa dörren till barnens rum på kvällen. Ja, det är mycket att fundera över i familjen Englands hushåll. Varför är t ex  frun i huset så avståndstagande mot sina barn? Varför är hon mest instängd sitt sovrum? Samtidigt har Ruby sina egna demoner att ta hand om.

Jag tyckte verkligen det var intressant att följa Ruby May i hennes arbete hos familjen England. Det är mycket som ska skötas kring de fyra barnen. Det är långa dagar, men huvudpersonen verkar trivas med det, trots att hon blir utfryst av de övriga tjänsterfolket. Det för med sig att hon känner sig ensam ibland. Man lär känna huvudpersonen väl, genom att man får följa hennes tankar och funderingar. Hon gör sitt bästa för att hjälpa familjen, trots att hon förstår att det pågår saker under ytan. Det är verkligen ett hushåll fullt av hemligheter. Jag upplevde också mr England som väldigt manipulativ person. Han verkar snäll och vänlig utåt, men man förstår att något lurar under den snälla ytan. Dock förstår inte huvudpersonen det. Hon hamnar mitt emellan paret Englands maktkamp. Jag gillade de fina miljöskildringarna samt beskrivningen av de små barnen i huset. Så gulliga små karaktärer. Jag tyckte även om författarens fina språkbruk. Historien känns trovärdig och är väldigt, spännande. Den byggs upp på ett bra och dramatiskt sätt. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

LIVET PÅ HARDCASTLE House föll in i en rytm och allt det nya blev välbekant. En fullständig vårstädning av barnens båda rum avslöjade vidden av syster Nangles försummelse, eller dåliga syn. Inget hörn eller föremål ingick mig: jag torkade av leksaker och medicinflaskor, tvättade fönstren och väggarna, luftade och lagade kläder  och organiserade klädskåpet i avdelningar för vart och ett av barnen. Jag vrålade in hårborste, polerade nattkärl och tvättade gardiner. Barnen hjälpte till med vad de kunde, dammade och plockade i ordning. Jag föll utmattad i säng, och en natt väckte Saul mig för att säga att det måste ha uppstått en läcka, för det hade regnat i hans säng. Min klocka pekade på sju. Jag hade försovit mig en timme och vattnet Blaise lämnat utanför hade kallnat. Jag gick med på Sauls historia och klädde mig kvickt. Hans sänglinne tog jag ner till diskrummet åt Emily att tvätta och bad om mer vatten.

"Master Saul har visst råkat ut för en liten olycka", sa jag till henne och la sänglinnet i tvättkorgen. 

"Åh, nej, inte nu igen", sa hon medkännande.

"Händer det ofta?" 

Hon ryckte på axlarna. "Då och då."

Blaise stod i hörnet och strök. 

"Blaise, skulle du kunna hämta lite mer vatten, tack?"

"Jag ska bara göra detta först."

"Finns det någon extra oljeduk?"

"Bara babyns?"

Hon drog strykjärnet över en underkjol utan att titta på mig. Att be om saker kändes besvärligt under alla förhållanden, men Blaise lyckades alltid få mig att må dåligt. Trots att jag lyckats få en viss harmoni med mrs Mannion i köket var Blaises fientliga inställning oförändrad och Tilde och Emily sa inte mycket till mig. Det kändes som om Blaise vänt dem mot mig. Jag brydde mig inte om att de pratade om mig i köket-jag visste att de gjorde det, för de tystnade när jag kom in genom svängdörren. Men jag tyckte inte om hur undfallande hon fick mig att bli gentemot dem, tacksam för minsta lilla smula de kastade åt mig. Jag kände mig ensam, och senare samma morgon insåg jag hur ensam när en knackning hördes på barnkammardörren. Till min förvåning kom mrs England in med ett brev i handen.  

Från baksidan;

West Yorkshire, 1904.

Nyutexaminerade barnsköterskan Ruby May tar en tjänst hos Charles och Lilian England, ett välbärgat par med rötter i en dynasti av kvarnägare. Hon hoppas att det ska vara nystarten hon behöver. Hon försöker göra sig hemmastadd i det isolerade huset Hardcastle, men märker ganska snart att någonting inte är riktigt som det ska med den vackra, mystiska Mrs England.

Utfryst av husets övriga tjänare tvingas Ruby konfrontera sina egna demoner för att hindra att historien upprepar sig. Hon, om någon, vet att något sådant som den perfekta familjen inte existerar. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...