fredag 31 mars 2023

Författarintervju-Mathias Meyrell

I denna intervjun belyser vi Mathias Meyrell som har gett ut boken "Det gömda templet" via Lava förlag. Jag tyckte också mycket om Astrid Lindegrens böcker när jag var liten. Jag ser fram emot att följa dig framöver. Tack så jättemycket för att du ville delta i min intervju. 



1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Hittills har jag skrivit en bok som har blivit publicerad, Det gömda templet. (LAVA Förlag). Jag har också skrivit flera pjäser, varav två finns att hyra i ATR Förlags manusbilbliotek. Förutom det så finns det såklart en del halvfärdiga och påbörjade manus i datorn. :)

2. Vem är Mathias Meyrell? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en kreativ och ganska snäll person som bor i Malmö med min familj och en helsvart katt som heter Pepsi.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag och min fru Ella hade anmält mig oss online-utmaningen i skrivande, NaNoWriMo där det gäller att skriva 50 000 ord sammanhängande på en månad. Jag valde mellan en romanidé för vuxna och en för barn. När jag väl hade valt barnboksidén visste jag ganska snart att jag ville skriva en berättelse där mina barn som är adopterade från Taiwan var förebilder för huvudkaraktärerna. Även den fysiska miljön, dvs ön Oshijan där huvudkaraktärerna bor, är inspirerad av Taiwan. Detta ledde också till att jag använde mig av folktro och mytologi därifrån från andra delar av Sydostasien. När jag var klar med utmaningen skrev jag vidare på boken och blev till slut klar med den.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag hade fyllt fyrtiotvå år när jag började skriva på min debutroman och var fyrtiofem år när den publicerades.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Det gömda templet har fått väldigt fin respons måste jag säga. Jag hoppades såklart på det, men det är över min förväntan, helt klart. Den har fått fantastiska omdömen och högsta betyg av vuxna läsare. BTJ (Bibliotekstjänst) gav den 4/5 i betyg och en jättefin rekommendation i BTJ-häftet nr 1 2023. Detta har lett till att den är inköpt på nästan 60 bibliotek runt om i landet. Sara Thorsson skrev dessutom en väldigt positiv kortrecension i senaste numret av Adoptionscentrums tidskrift, så jag är väldigt nöjd så här långt. Det jag saknar är lite omdömen från barn som läst den eller fått den högläst. Jag vet i alla fall att en tredjeklass i Stockholm läser boken och verkar gilla den. Eleverna i Svalövs kommun lånar den på Kågeröds bibliotek. Jag och min fru har högläst boken för våra egna barn som är 8 och 12 år och de tyckte mycket om den. De tycker såklart att det är extra kul och spännande eftersom de vet vilka karaktärer som de är förebilder till. :)

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Mitt liv har väl (än så länge) inte förändrats i grunden, men en ny värld har ändå öppnat sig tack vare skrivandet kan man säga, särskilt online. Det finns en stor, härlig, kreativ community av författare och aspirerande författare, bokbloggare och andra litteraturnördar på nätet, särskilt på Instagram, där jag själv är väldigt aktiv med mitt författarkonto och ofta uppdaterar om mitt skrivande och annat bokrelaterat. Jag är även nybliven medlem i Författarcentrum Syd och jag hoppas det leder till fler författarkontakter IRL. Det vore kul! Längtar till att börja gå på skrivarevent och seminarier.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Än så länge känns det lättare att skriva bok nummer två i Atria-serien. Jag behöver inte uppfinna min fantasyvärld på nytt, bara fylla ut den mer. Dessutom känner jag mina huvudkaraktärer vid det här laget, så det är enklare att deras beskriva känslor och skapa repliker än i första boken. Däremot behöver jag tänka på att inte bli lat i mitt skrivande. Jag hade väldigt höga kvalitetskrav på mig själv med första boken och jag vill behålla den känslan nu med andra boken så att jag blir lika nöjd, eller ännu mer nöjd, med den.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver som sagt på andra delen i Atria-trilogin, som har arbetsnamnet Demonstenarna. Det är en direkt fortsättning på Det gömda templet där jag återvänder till Kashi, hans syskon och vänner på ön Oshijan och i resten av Atria. Demonstenarna är ett helt nytt äventyr, men det återknyter och till många av händelserna och bikaraktärerna i Det gömda templet. Tanken är att det ska bli en typisk mellanbok som bygger upp till mycket dramatiska händelser i sista delen av trilogin.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Datorspel, läsande, matlagning, musik, filmer och tv-serier. Går gärna på teater och konserter när jag får möjlighet.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag jobbar inom vården också.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mest när jag pendlar och då kan det bli allt möjligt, men framför allt fiktion. Jag gillar verklighetsflykt när jag sitter på ett tråkigt tåg eller en buss! Min senast utlästa bok är Shuggie Bain av Douglas Stuart. En sorglig verklighetsbaserad historia om mänsklig misär i Skottland på 1980-talet. Sjukt välskriven och gripande! Just nu läser jag Vänligheten av John Ajvide Lindqvist, som är en av mina favoritförfattare.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det beror numera på var jag har min laptop! Första boken skrev jag nästan uteslutande på min stationära dator, men den här gången ville jag testa att inte vara så låst vid att skriva på ett ställe, så nu skriver jag på olika ställen i huset eller någon helt annanstans, som på café till exempel. Men det blir mest hemma ändå. Jag behöver ingen speciell fysisk omgivning för att kunna skriva. Det viktiga är att ingen pratar med mig under tiden, då tappar jag tråden eftersom jag ofta skriver i kreativa flow!

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Egentligen är min "prime time" för skrivande mellan typ 9 och 14, men det är väldigt sällan jag har den tiden i till mitt förfogande, så det blir när jag hinner. En timme här, två timmar där. Det kan hända att jag går och grunnar på en del ur ett kapitel i några dagar och sen skriver jag när det när jag får möjlighet. Ofta flyter det på bra då och då kommer det ännu mer text än vad jag hade planerat från början. Jag skriver snabbt, men går ofta tillbaka och redigerar efteråt.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv ner dina idéer när du kommer på dem! Om du känner att någon av de idéerna är riktigt bra och kanske bärande för en hel berättelse, så börja skriv. Skriv ofta och försök strunta i att det inte blir perfekt från början. En stor del av skrivandet liggger i just redigeringen. Det blir aldrig riktigt bra i första utkastet, men strunt i det! Ju mer du redigerar desto bättre blir det.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att skriva färdigt Demonstenarna och få den utgiven. Jag har också en helt annan typ av bok under planering som ska rikta sig till tonåringar. Ett mål är att börja på den under året. Sen hoppas jag också på att börja komma igång med författarbesök, särskilt på skolr och bibliotek. En långsiktig dröm är att få mer tid till skrivande och marknadsföring av mina böcker. Jag vill bli mer etablerad i branschen och så småningom gå med i Författarförbundet.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Per Aspera Ad Astra - Genom svårigheter mot stjärnorna.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det finns ju otroligt många klassiker för både barn och vuxna, men om jag håller mig till lite fantastik för barn så - Mio min mio, Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter, Bilbo.

Tack Mathias för att du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...