fredag 10 mars 2023

Konungens ultimatum

"Konungens ultimatum" av Tua Burlin, utgiven av Lind & Co bokförlag, är den andra delen i den historiska serien om Matilda och Trond. Matilda tror att Trond har svikit henne, men i själva verket vill han rentvå hennes namn, genom att hitta hennes anteckningsbok bok som hon gömt. Han har därför begett sig till Klippvreta för att hitta den. Under tiden görs det upp planer för de unga. Man har hittat ett gott parti för Trond utan hans vetskap. Matilda ska å sin sida giftas bort med den äldre mannen Sölve. Under tiden är det meningen att hon ska arbeta som piga tillsammans med de andra pigorna på Stolpnäs gård, Tronds föräldrahem. Där gör den tjuriga pigan, Anna allt för att göra livet surt för Matilda. Däremot spirar det vänskap mellan Matilda och pigorna Ida och Gulla. Matilda försöker förhala den stundande vigseln och gör i smyg upp planer på att fly, innan det är för sent. Kommer Trond hinna tillbaka innan Matilda har gifts bort med Sölve och kommer han kunna rentvå hennes namn?

Sedan jag läste den första delen i serien om Matilda och Trond har jag längtat efter del två. I denna historiska kärleksroman förflyttas vi åter tillbaka 1500-talet. Nu får man lära känna Matilda ännu bättre och jag gillar verkligen henne som karaktär. Vi får följa hennes vardag på gården. Hon växer och växer i mina ögon, och hon är så modig och smart. Jag tycker också om hur författaren beskriver livet och arbetet på gården och miljön runt den. Alla små detaljer som ger boken en helhet. Allt är så fint återgivet. Det är lätt att sträckläsa denna bok för den är både spännande och bra. Jag gillar verkligen en välskriven historisk romance som denna. Ser redan fram emot sista delen. Hur ska det gå för Matilda och Trond. Kommer de att få varandra tillslut? Även denna boken har väldigt fint omslag och denna ljuvliga pärla får ❤❤❤❤❤/5. Tack Lind&Co för rec ex.

Mitt favoritställe ur boken;

Mättad av blomdoft dallrade den heta luften över ängen. Matilda satte sig i skuggan under en lummig lönn. Klänningen klibbade mot ryggen. När skulle värmeböljan ta slut? Hon gruvade sig för för väderomslaget. Sådan här tryckande hetta avslutades alltid med åska och hon var livrädd för blixtar och dunder. 

Gulla stälde sig på knä och rättade till Matildas blomsterkrans. "Så fint styvmorsviolen tar fram det violetta i dina ögon. Jag önskar att mina fransar var lika långa som dina."

"Tack", sa Matilda, generad över komplimangen. 

Ida tryckte ner sin krans över de rävröda lockarna och spärrade upp ögonen. "Jag då?"

Gulla fnittrade. "Du ser ut som om du mött en gast."

Ida gav till en harmsen fnysning. 

"Din ögonfärg är alltid fantastisk men med blåklint i kransen blir den rent av magisk", skyndade sig Matilda att säga, ovillig att låta ett enda smolk komma i hennes glädjebägare denna underbara Johannesdag. 

Ida gjorde en piruett. "Äntligen fest! Jag längtar så efter att dansa med Markus."

"Och jag med Greger", sa Gulla. 

Matilda föreställde sig att Trond tog henne om livet och svepte med henne i en yster dans. Stark som en oxe skulle han snurra runt tills hon glög över marken, fullkomligt lycklig i hans armar. Hon suckade längtansfullt. 

"Sucka mitt hjärta, men brist inte", retades Gulla. "Var inte ledsen att du inte har rn hjärtevän. Så vacker som du är kommer du att få dansa med en massa pojkar ikväll. Dina lockar är alltid fina, men ännumera när du skruvat dem."

"Det var Tr..."

Matilda hejdade sig, förfärad över att hon närapå försagt sig. Hon önskade att hon kunnat berätta att det var Tronds snälla faster Hildegun som lärt henne att skruva lockarna medan de torkade. 

"Trrrr vadå?" frågade Ida. 

"Tröttsamt att vira alla lockar", sa Matilda.

Ida lade huvudet på sned. "Men nu tycker du väl att det var värt besväret? Gulla har rätt, du är väldigt vacker."

"Jag har stor mun," mumlade Matilda. 

"Det passar dig, särskilt nu när du blivit lite rundare om kinderna."

"Men jag har uppnäsa."

"Sött", sa Ida.

Baksidestext; 

Året är 1543

och riddare Trond har sänts till Klippvreta för att storma fogdeborgen. Ett farligt uppdrag, men Trond är mer oroad över sin älskade Matild, allmogeflickan som kung Gustav tvingat honom att förskjuta och som är anhållen för ett överfall på fogden. Kommer Trond hitta hennes anteckningsbok, det enda bevis som kan rentvå henne och därmed rädda hennes liv?

Förkrossad av Tronds svek hålls Matilda fången i hans föräldrahem. På order av kungen ska Tronds far utse en lämplig make åt henne, ifall hon blir benådad. Valet faller på Sölve, en äldre man, gåtfull till sättet. Ohjälpligt förälskad i Trond försöker Matilda undkomma trolovningen men konfronteras med Konungens ultimatum på värsta tänkbara vis: Sölve ser henne redan som sin.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs min recension av Konungens sändebud här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...