måndag 27 mars 2023

Författarintervju-Malin Thunberg Schunke

Denna intervjun belyser Malin Thunberg Schunke som skriver på sin femte kriminalroman. Jag har själv läst "Blind vrede" och ni kan läsa min recension om den boken om ni vill. Länk till recensionen finns längst ner i inlägget. Tack Malin för du ville delta i min intervju. Tack för möjligheten att få veta mer om dig och ditt skrivande.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit fyra kriminalromaner i min serie om åklagarna Esther Edh och Fabia Moretti. Den femte delen kommer efter sommaren. 

2. Vem är Malin Thunberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är jurist och författare till både fackböcker och spänningsromaner. Jag kommer ursprungligen från Skövde, men flyttade därifrån efter studenten. Efter att ha pluggat juridik i Uppsala blev jag åklagare i Stockholm. Under en tid i London förälskade jag mig i en tysk man och flyttade till Hannover. Vi har nu tre barn och en tax tillsammans.  För några år sedan köpte vi ett hus på Sardinien och bor där delar av året. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag är numera docent i straffrätt vid Uppsala universitet och år 2013 skrev jag en juridisk fackbok ”Whose responsibility?” som handlade om människor som blir misstänkta för brott i utlandet. Jag hade forskat länge inom området och var förfärad över hur illa det kan gå i sådana fall. Tänk själv om du blir misstänkt för något under en semesterresa och blir frihetsberövad i ett land där du inte kan språket och inte förstår rättssystemet. Efter att boken kommit ut kunde jag inte sluta tänka på dessa människoöden. Jag började fantisera om en svensk man som under en svensexa hamnar mitt i ett blodigt attentat i en bar på den franska Rivieran. Det blev stommen till min skönlitterära debut ”Ett högre syfte” som handlar om Amir Yasin, en svensk familjefar med irakisk härkomst som grips som terrorist vid en skjutning. Trots att han hävdar att han är oskyldig hamnar han i ett av Paris värsta fängelser. Långt borta från sin familj tvingas han kämpa både för sin upprättelse och överlevnad. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 47 år när jag började skriva.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag är djupt tacksam över att min bokserie har tagits emot mycket väl av både läsare och kritiker. ”Ett högre syfte” vann priset som årets deckardebut 2019 av Svenska Deckarakademin. Detta pris betydde oerhört mycket för mig både som person och för det fortsatta skrivandet.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har fått förmånen att träda in i en helt ny värld där jag lärt känna underbara människor som alla har det gemensamt att vi älskar berättelser. Det är min favoritsysselsättning att hitta på intriger och umgås med karaktärer i den låtsas-värld man själv byggt upp. Innan jag debuterade skönlitterärt var jag lite skeptisk mot sociala medier, men startade mitt Instagram-konto @malinthunbergschunke. Idag är jag lycklig över att ha gjort det. Jag har lärt känna så mycket varma och inspirerande människor. Många av dem har jag aldrig träffat IRL, men fler och fler kommer till bokframträdanden eller Bokmässan. Det är underbart att träffa kolleger och läsare.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, inte alls. Men det var tur för mig att jag redan hade skrivit råmanus till en andra del i min serie när min debutroman kom ut och vann pris. Annars hade jag förmodligen blivit helt förlamad och inte vågat skriva något mer.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag redigerar just nu manus till den femte delen i min serie. Mina huvudkaraktärer, den unga svenska åklagaren Esther Edh och hennes excentriska italienska chef Fabia Moretti utreder grova brott vid det internationella åklagarorganet Eurojust i Haag. Böckerna är fristående och handlar både om spännande och aktuell brottslighet samt om Esthers och Fabias trassliga (kärleks-) liv. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar att resa och inspireras mycket av andra kulturer och olika sätt att se på saker. På fritiden går jag gärna långa promenader med Författarhunden, läser eller umgås med familj och vänner.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är docent i straffrätt i Uppsala och forskar inom ämnet internationell straffrätt.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket. Gärna spänning, men också brett inom alla genrer. Jag tycker bäst om böcker som fångar och berör mig som läsare och får mig att fundera vidare.  

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Hemma i Tyskland sitter jag i mitt arbetsrum. Gärna med dörren stängd och med min tax snarkande i fåtöljen bredvid. På Sardinien skriver jag oftast ute, i skuggan av ett olivträd. Men jag kan egentligen skriva överallt; på tåget, i väntrum, i bilen på barnens träning.  


13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver alltid bäst på morgonen. Börjar runt åtta-tiden och fortsätter så länge det fungerar. Jag skriver sällan på kvällen. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Jag tror att det viktigaste är att skriva om något som ligger en varmt om hjärtat. Då kommer ditt engagemang att ta dig framåt och lysa igenom i texten. Det avgörande är sedan att köra på och tvinga sig att bli klar med manuset. Ett första utkast behöver inte vara lysande eller ens särskilt bra. Men det är lättare att bedöma, förbättra och redigera om man har något att utgå ifrån.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Allt jag vill är att fortsätta att skriva. Jag hoppas därför att mina idéer inte tryter och att läsarna vill fortsätta läsa.


16. Något citat du lever efter?

Svar; John Lennon sa klokt att: ”Life is what happens when you´re busy making other plans”. Jag försöker att leva mer i nuet än jag gjorde för ett par år sedan. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det finns många, men med tanke på världsläget tycker jag att ”1984” av George Orwell är oerhört aktuell. 


Tack Malin för att du ville delta i min 

intervju!💐

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs min recension av "Blind vrede" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...