fredag 24 mars 2023

Författarintervju-Elisabeth Berglund

Denna intervjun belyser Elisabeth Berglund som har gett ut Eldbarnet och Tidens hjärta. Jag känner igen det där med djur. Jag tycker också det är kul och har många. Många författare verkar tycka om och ha djur runt sig. Kanske ger de inspiration? Tack snälla Elisabeth för du ville delta i min intervju och för rec ex. 
 
1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag är ganska nybakad som författare. Min debutroman Eldbarnet kom ut i augusti 2022 och nu pågår redigeringen av uppföljaren Tidens Hjärta som kommer i höst (2023).

Förutom det har jag fått äran att vara med i en novellantologi hos förlaget Skimra.nu som ska komma ut i vår.

2. Vem är Elisabeth Berglund? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en glad person som försöker hitta guldkanten i det mesta. Envis är jag också och jag har svårt att acceptera att någonting är omöjligt. Jag lägger en hel del tid på att vara närvarande förälder online vilket är väldigt givande. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag fick egentligen aldrig någon idé utan allt bara hände. Det var många olika saker som ledde fram till att Eldbarnet blev till. Det första var att jag ville ha en fantastisk 50-årsfest och att min man och jag planerade den i två år. Det andra var att jag fick bröstcancer. Det låter väldigt konstigt, men utan alla saker som inträffade skulle jag fortsatt på mitt gamla jobb och aldrig funnit tiden att skriva. 

När jag väl började skriva så fanns berättelsen redan där och jag blev så nyfiken att jag måste skriva färdigt den.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Det tog mig ungefär fyra år att bli klar så mellan 50-54 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen har varit överväldigande positiv. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Sedan jag började skriva på allvar har jag funnit ett inre lugn. Det som jag däremot inte var förberedd på var förändringen när boken väl var utgiven. Det är inte lika rofyllt. Att ge sig in i skrivbubblan igen är inte att tänka på om man vill hitta läsare. Nu måste tiden delas mellan att skriva och att hänga med på sociala medier och bokmässor.


7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, mycket lättare. Dels har jag lyckats vara strängare mot mig själv och dels har jag bättre självförtroende och lyckas slå undan de flesta tvivel som så lätt sätter käpparna i hjulet.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu redigerar jag Tidens Hjärta som är en uppföljare till Eldbarnet. Det är en fartfylld äventyrshistoria med flera bottnar. När jag skrev Eldbarnet kunde jag inte drömma om att det skulle bli fler böcker, men efter den fina respons jag har fått så har jag fått blodad tand. Jag vågar också tänka ännu längre och hoppas på fler böcker i samma serie.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom böcker och serier älskar jag djur. Just nu har vi hund, katt, papegoja, får och häst. Om inte min man satte stopp skulle det säkert bli fler sorter. Vem vill inte ha en miniåsna eller höns? ;)

Jazz är också roligt. Just nu är jag med i ett band som sångerska i en trio och emellanåt spelar jag lite trombon där också. 

Att spela bordsspel med familjen är alltid mysigt. 

Och choklad, vi får inte glömma choklad även om jag inte har så mycket tid till att göra praliner just nu.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Nej, jag satsar på detta fullt ut nu.

Fotograf Margaretha Frid'en

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket och gärna. Det har blivit en hel del fantasy de senaste åren, men jag läser lika gärna andra genrer. Bra böcker vill man ju inte missa. Jag älskar till exempel Alexander McCall Smith.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Nu i vinter är det i ett hörn av en stor soffa med mängder av kuddar som jag flyttar runt beroende på hur jag sitter. I närheten ligger alltid toypudeln Freddie och ibland får jag även sällskap av vår katt Chet Baker. 

På sommaren tycker jag om att sitta vid sjön i vår lilla badstuga.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver så mycket jag hinner. När jag skjutsat barn och tagit hand om utedjuren sätter jag mig och skriver. Sedan blir det tyvärr oundvikliga avbrott, så om jag kan skriver jag en stund på kvällen också. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv något du själv vill läsa.

Fundera på vad som får dig att slutföra uppgifter i vanliga fall. Går det att applicera på ditt skrivande? 

För egen del vet jag hur lätt det är att bli distraherad och börja göra annat. 

Kanske ska det där andra du tillåter dig att göra istället för att skriva vara något du verkligen tycker är urtråkigt? Skura ugnen? Dammsuga?

I värsta fall får du ett väldigt rent hem. 

När du väl börjar redigera, tänk på språket och orden. Lyssna på hur de låter och undvik att upprepa samma ord eller uttryck för ofta.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag kommer att fortsätta skriva. Just nu är jag lite sugen på att skriva några noveller efter att arbetet med Tidens Hjärta är klart. Drömmen är att sedan få skriva många fler böcker och att bli översatt. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Följ alltid känslan om inte förnuftet strider mot den.” Det var något som min pappa brukade säga.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jonathan Livingston Seagull av Richard B.


Tack Elisabeth för du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!🐎

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...