tisdag 14 mars 2023

Min vän Basti

"Min vän Basti" av Karin Svärd, utgiven av Boxiförlag. Amanda är en tolvårig tjej som är utanför i klassen. Hennes bästa vän är hunden Basti. En dag när hon hon är ute och tar en promenad med Basti händer något oförutsett. Hennes älskade hund förvandlas till en människa. Som tur var har skolan bjudit in några elever från en dansk skola. Man ska ha en exkursion tillsammans om två veckor. En av dem ska bo hos henne och hon kallar sin elev för Sebastian Jensen. Nu börjar en hopplös kamp för att förmå Sebastian att agera som en människa. Det är inte det lättaste då han fortfarande beter sig som en hund på många sätt. Nu är han skolans snyggaste kille. Trots att Sebastian beter sig annorlunda, tycker klasskompisarna att han är cool. Helt plötsligt blir Amanda bjuden på fest. Hon förstår dock att det bara beror på att kompisarna vill umgås med Sebastian. Trots att hon nu är cool, blir allt inte som Amanda tänkt sig, och hon vill ha tillbaka sitt gamla liv och sin hund. Ska skolans nörd, den autistiske killen John, och hon lyckas få tillbaka hennes älskade Basti? 

Detta är en bok som är för barn 9 år-och uppåt. Trots det tyckte jag att jag kunde jag uppskatta den som vuxen. Detta är en välskriven berättelse om att känna sig annorlunda och utanför. Det är också en bok om mobbing, hur det kan vara att ha autism, och om kärleken till en hund. Varför blir en del egentligen coola och en del utanför? Vilka oskrivna regler är det som styr här? Vi får följa Amandas tankar och känslor. De känns äkta och realistiska. Trots att hon nu tillhör de coola, saknar hon sin bästa vän och vill kämpa för att få tillbaka honom och sitt gamla liv. Det var inte är så roligt att vara med i innegänget som hon trodde. En del som läser den här historien kan nog känna igen sig i hur det känns att vara utanför. Författaren har förmedlat dessa känslor på ett fint sätt. Historien känns både allvarlig och positiv och lite rolig. Ja, vad skulle man själv göra om ens hund plötsligt skulle förvandlas till människa? Det händer en hel del tokigheter, som gör att man får sig ett gott skratt. Jag gillar även det fina bokomslaget, och denna tankeväckande och fina historia får ❤❤❤❤❤/5. Jag kan varmt rekommendera denna bok. Tack Karin för rec ex.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 12

Vem som är cool eller inte, det det kan man verkligen fundera över. Man kan också undra vad det beror på. Det har med oskrivna regler att göra. Till exempel kan man inte köpa sig coolhet. Då får man bara behålla den ett kort tag. 

Om man har den senaste mobilen till exempel. Flyktigt. Det håller inte. Man kan också bryta mot regler och vara så jobbig att folk blir rädda, som Brian, Johns bror. Då är man cool, fast på ett läskigt sätt, som om en mur sitter runt personen, vem som helst vågar inte gå nära. Man kan också vara populärt cool som Isabelle och Klara. Hur det går till när man blir cool, det vet jag inte. Allt jag vet är att idag blev min hund cool när den pissade mot ett träd. Okej. I så fall har Basti varit cool tusentals gånger utan att vi visste om det. 

Så fort vi kom hem upptäckte jag en mängd meddelande på nätet. Alla ville veta var Sebastian Jensens fanns, de hade googlat men inte hittat honom på någon sida alls. Jag funderade på att skapa konton åt honom på Snapchat och Instagram, men beslöt mig för att inte göra det. Någon gång måste det här ta slut. Egentligen var det vansinnigt och det kunde inte få fortsätta. Ändå blev jag glad över alla meddelanden.  Det var sällan folk skrev eller kommenterade på mina sidor, nu fanns det plötsligt massor att läsa. Jag fastnade speciellt vid ett meddelande. En inbjudan till fest. Klara hade bjudit in Sebastian och mig till parfest i helgen. Den skulle vara hemma hos Micke klockan sju på lördag. Jag läste inbjudan fem gånger och tänkte på vad det kunde betyda. Hade alla plötsligt insett att jag var underbar? Knappast. Ville alla träffa Sebastian för att han var ett fenomen av coolhet? Antagligen. Jag blev inbjuden bara för att jag var den som kunde fixa så att Sebastian kom. Inbjudan hade ingenting med mig själv att göra.  

Baksidestext;

Tolvåriga Amanda är utanför och mobbad i klassen när hennes hund plötsligt blir förvandlad till skolans coolaste kille. Nu blir hon bjuden på fester och får allt som hon drömt om. Ändå blir det inte som hon har tänkt sig. Den kille som hunden har förvandlats till är både jobbig och omöjlig att kontrollera. Att ta sig igenom skoldagarna blir svårt. Amanda saknar din hund och sitt gamla liv. Tillsammans med skolans största nörd, den autistiske killen John, försöker Amanda få sin älskade hund tillbaka. Min bän Basti är en bok om oskrivna regler. Vem sätter reglerna och vad händer om man bryter dom? Och vad är vänskap egentligen?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Diagnos: omöjlig längtan

"Diagnos: Omöjlig längtan" av Christina Edwinsdotter utgiven av Lundberg Media . I denna boken möter vi Cecilia som jobbar som pol...