torsdag 30 mars 2023

Familjehemligheter på Hedgehog Hollow

"Familjehemligheter på Hedgehog Hollow" av Jessika Redland utgiven av Lavenderlit förlag. Äntligen har Samanthas räddningscenter för igelkottar kommit igång. Samtidigt hjälper hon några släktingar som har behov av hjälp, och som också bor på gården. En dag dyker hennes självupptagna kusin, Chloe, upp med sin lille son. De båda kusinerna har inte så bra relation. Chloe berättar att hon har lämnat sin man. Hon lämpar över pojken för att Samantha ska ta hand om honom. Varför hon lämnat sin man vägrar hon att berätta. Chloe mår dåligt då hon även har svårt med amningen av sin lilla pojke. Samantha försöker hjälpa sin kusin så mycket hon hinner och förmår. Men stressen runt alla bekymmer som dykt upp får Samantha att må sämre och sämre. Tillslut berättar Chloe sin mörka hemlighet som hon burit på under flera år. Ska hennes lilla familj återhämta sig, efter att sanningen kommit fram?

Detta är den tredje boken i serien men jag har inte läst de två första. Jag hoppas få möjlighet att läsa de två första delarna så småningom. Samtidigt som vi får följa Samanthas arbete på gården, får vi följa Chloe både i dåtid och i nutid, och vad som gjorde att hon flydde med sin son. Jag tyckte verkligen om karaktären Samantha, som har ett stort hjärta för de små igelkottarna och sin familj. Jag gillar den fina familjära känslan på gården. Jag uppskattar inslagen med Samanthas arbete med igelkottarna. Det låter så mysigt. Jag tyckte att Chloe var dryg och självupptagen först, men sen tycker man ju synd om henne. Hon tänker inte klart, och hennes problem kanske inte varit så stora, om hon varit öppen från början. Ja, boken är en härlig blandning av hemligheter, familjerelationer, dåligt självförtroende, och psykisk ohälsa. Läs den! Helt underbar! Här i Sverige ser man för övrigt inte många igelkottar längre, och det tycker jag är synd. Denna mysiga feelgood pärla får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

49

SAMANTHA

Lördag eftermiddag var jag ensam på Hedgehog Hollow. Mamma och Louise verkade ha försonats under promenaden i morse och nu hade de åkt för att besöka en lokal herrgård, Chloe var fortfarande i Whitsborough Bay och Josh skulle köpa en gasoltank till grillen. Jag hann inte njuta av lugnet eftersom jag hade fullt upp på räddningcentret, både med upphämtningar och avlämningar. 

Andra veckan i maj hade Potter kommit in med ett hundbett som nu hade läkt, så paret som hade hittat honom skulle släppa ut honom i sin trädgård. Jag nämnde att jag hade ytterligare två igelkottar som jag planerade att släppa fria på gården, varpå de erbjöd sig att ta dem också. Kvar hade jag nu tjugofem fullvuxna igelkottar. 

Sedan kom Terry och lämnade av en ny patient. Han var en av våra återkommande besökare och tack vare honom hade tidigare tre vuxna igelkottar och sex ungar som någon hade lämnat i en låda på hans trappa  fått hjälp av oss. 

"Du är min bästa kund, Terry." Jag log mot honom medan han följde med mig in i ladan för att se vad som fattades igelkotten. 

"Det är vår Wilbur. Han nosar reda på dem." Terrys hund hade hittat Arwen som trasslat in sig i ett fotbollsnät och behövt akut vård på familjedaghem under invigningshelgen. "Den här gömde sig under en buske. Jag tror att den har fästingar." 

Jag lyfte den utmärglade igelkotten ur lådan och konstaterade att det var en hane. "Din diagnos var mitt i prick. Fästingar. Otäcka små kryp."

"Tror du att den kommer att klara sig?"

"Svårt att säga. Igelkottar får ofta fästningar och några stycken brukar inte vara någon fara, men så här många bådar inte gott. Jag ska plocka bort dem och rengöra alla eventuella sår men återhämtningen beror på om vår vän lider av andra sjukdomar." 

"Jag är säker på att dina knep kommer att göra susen."

"Jag ska göra mitt bästa. Tack för att du tog med honom hit. Just nu döper jag igelkottarna efter författare som skrivit klassiker. Har du någon favorit?"

"Jag är ingen bokslukare men när jag var liten läste jag En världsomsegling under havet. Julen Verne. Den älskade jag."

"Då blir det Verne. Vill du stanna?"

"Wilbur väntar utanför. Vi ska åka till stranden. Hör gärna av dig och berätta hur det går för igelkotten."

Baksidestext;

Äntligen har Samanthas dröm om att kunna driva sitt räddningscenter för igelkottar på heltid gått i uppfyllelse. Men den lugna tillvaron blir inte långvarig: Utöver igelkottarna fylls Hedgehood Hollow med gäster i form av släkt och familj, som allihop är i behov av hennes hjälp. 

Orosmolnen hopar sig när Samanthas självupptagna kusin Chloe oväntat dyker upp på gården och lämnar över sin don i hennes vård. Den alltmer oresonliga kusinen vägrar dessutom att berätta varför jon har stuckit från sin man James...

Samantha gör sitt yttersta för att hantera alla familjeproblem och samtidigt sköta om sin nya taggiga patienter. Men i takt med hennes eget hälsotillstånd förvärras inser hon att det är dags att se till sitt eget bästa. Föga anar hon att hemligheter ur det förflutna snart kommer vända upp och ner på hela deras tillvaro. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...