fredag 3 juni 2022

Den bästa sommaren

"Den bästa sommaren" av Sara Morgan utgiven av HarperCollins förlag. När åttio år gamla Kathleen får ett oväntat besök och råkar få en huvudskada, vill hennes dotter, Liza att hon ska sälja huset och flytta till ett hem. Det tänker Kathleen absolut inte göra, utan bestämmer sig för att åka på en spännande roadtrip istället under sommaren. Den resan har hon drömt om länge. Nämligen route 66 som går genom USA. Martha anställs som chaufför trots att hon egentligen gillar att köra bil. Hon vill fly från sin besvärliga familj och exet som varit otrogen. Liza blir utnyttjad av familjens tvillingar och hennes man glömmer bort deras bröllopsdag. Hon får nog och beger sig till sin mammas hus för att tänka och passa hennes katt. Där tar Liza upp ett intresse som hon försakat till förmånen för sin egotrippade familj. Det blir ett brutalt uppvaknande som de sent ska glömma. Det blir inledningen till den bästa sommaren någonsin.

En väldigt tankeväckande berättelse om att man gör så mycket för andra, att man glömmer bort sig själv. Ett ord som dök upp i berättelsen var "egenvård". Att ta sig tid för att göra saker som är viktiga för oss, för att vi ska må bra. Många kör på i allt för hög takt och det är viktigt att bromsa i tid. Jag uppskattade författarens ljuvliga miljöbeskrivningar och man blir själv sugen på att sitta vid havet och måla eller ge sig ut på äventyr. Jag tyckte det var en fin berättelse om kärlek och familjehemligheter som behöver komma fram, och om att förverkliga sina drömmar. Att ge varandra en andra chans i livet. Det är aldrig för sent att få en nystart även om man är åttio år gammal. Perfekt att njuta av under semester ledigheten, med en god kopp the, medan regnet strilar utanför sommarstugan eller att njuta av mitt i vintern, när man längtar till sommaren. Denna härliga feelgood roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kathleen satt i baksätet med mörka solglasögon på. Det var en het dag och Martha hade insisterat på att ha sufletten uppe och ac:n på, så bilen var härligt sval. 

Kathleen stirrade ut genom fönstret och tog in landskapet. Hur såg route 66 ut under sin glansperiod? Hon undrade vad för upplevelser de som först reste längst vägen hade. Inte så bekvämt som det här, det var ett som var säkert. 

"Har du det bra där bak, Kathleen." Martha kastade en blick på henne i spegeln och Kathleen la sig till med sitt mest lugnande leende. 

"Jag mår prima". 

Hon hade mått betydligt bättre, men Martha var redan tillräckligt orolig och att erkänna hur hon mådde skulle leda till en flod av frågor som hon inte kunde svara på. Hon hade aldrig varit en person som delade med sig av alla sina känslor, så hur kunde hon berätta om något hon inte ens förstod själv?

Yrselatacken hade skrämt henne. Tänk om det var slutet? Hon skulle ha dött utan att veta vad det stått i breven. Och kanske skulle det ha varit något bra? Tänk om innehållet gjorde henne upprörd? Den sommarens händelser hade format henne. Hon hade fattat sitt livs svåraste beslut och hade verkligen trott att hon gjorde det rätta. Men tänk om de där breven sa henne något annat?  Utan att öppna dem skulle hon aldrig få veta. 

Hon borde ha förstört dem. Om något hände henne på den här resan skulle någon annan öppna dem. 

Hon föreställde sig det. Händer som rev upp förslutna kuvert. Nyfikenhet. Chock, kanske. Avslöjanden. De där händerna skulle antagligen tillhöra Liza, som aldrig skulle drömma om att kasta bort brev utan att först läsa dem. Det skulle inte hennes ansvarskänsla tillåta henne. 

Hemligheterna i Kathleens förflutna skulle avslöjas på ett sätt hon inte skulle kunna kontrollera. De skulle måla en bild hon inte kunde se än. Och hon visste att vad som än stod i breven så var de bara en del av berättelsen. 

Kathleen kände till berättelsens början, men inte slutet. Den kunde ha slutat på en mängd olika sätt och det ända sättet att få veta var att öppna de där breven. 

Tanken gjorde henne fysiskt obekväm. Hon bytte ställning där hon satt. 

Brian var den enda person som kände till sanningen. Han var den enda person hon berättat allt för och till och med då hade det krävts tid och mild övertalning. 

Från baksidan;

Stekande sol och skamlös matchmaking är perfekta ingredienser för att skapa den bästa sommaren.

Även om Kathleen är åttio år och precis haft inbrott vill hon inte alls ha den hjälp som hennes dotter försöker tvinga på henne. Det hon behöver nu är ett riktigt äventyr! Hon börjar därför smida planer på en efterlängtad roadtrip.

Liza håller på att gå under av vardagens alla måsten och det sista hon behöver är att hennes envisa mamma ska dra iväg på en ogenomtänkt semester-är det bara hon som har förståndet i behåll? 

När Martha, som inte vet vad hon ska göra med sitt liv och dessutom försöker bli kvitt ett efterhängset ex, får syn på Kathleens annons har hon svaret på sina böner. Chaufför på en "episk roadtrip" låter som något för henne. Enda kruxet är att hon ogärna kör bil. Tack vare Kathleens äventyrslusta och lite jävla anamma får de tre kvinnorna uppleva en sommar de sent ska glömma.


 Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Ninni

Veckans helgfråga-2022-06-02

                 


Hur är det med årets bok har du läst någon eller kommer du att läsa någon av böckerna? Undrar Mia i Helgfrågan.

Mitt svar; Nej, tyvärr har jag inte haft nöjet att läsa någon av dem ännu, men det är många som intresserar mig, så det får jag lägga på framtiden.


Ha en riktigt trevlig helg!

Kram Nina 

Klänning för korta kvinnor

"Klänning för korta kvinnor" av Kristina Appelqvist, utgiven av Piratförlaget. Boken är den första delen i en serie om kommunikationschefen Nina Storm. Jag har inte läst något förut av författaren. När Nina får ärva sin mosters prästgård hittar hon en låda innehållande flera miljoner kronor. Nina funderar på vad detta kan vara för pengar och vad hon ska göra med dem. De är inte ens upptagna i mosterns boupteckning. Men lådan försvinner plötsligt, och nu måste hon försöka hitta den igen, samtidigt som hon måste reda ut problem på arbetsplatsen som dykt upp. Hon tar sin kollega Robert till hjälp och snart börjar en jakt på pengar och en tidsfrist som måste förlängas. Det visar sig att mostern har tagit fler hemligheter med sig i graven än Nina kan föreställa sig. Och vem är mannen som tycks förfölja Nina både i Stockholm och på prästgården i Mjörbäck? Vad vill han?

Jag tyckte att denna spänningsromanen höll vad den lovade. Boken hade en väldigt spännande intrig, med jakten pengar som kommer bort, hemligheter som ska komma fram och relationer med kollegor, och vem man kan lita på eller inte. Jag gillade huvudkaraktären Nina Storm också. Hon gör allt för att ställa saker och ting till rätta, och verkar smart och driven. Hennes chef kallas mellan de båda kollegorna Nina och Robert för Draken, som inte är så sympatisk, men väldigt klumpig och dråplig. Jag skrattade gott åt henne flera gånger. Vi får följa Nina då hon försöker reda upp alla trådar i mysteriet med den stora summa pengar som mostern lämnat efter sig. Vad ska hon göra med pengarna när hon väl hittar dem igen? Det verkar vara en stor härva i början av historien, men den nystas fint ihop i slutet, och jag skulle säga att boken är väl läsvärd och får ❤❤❤❤❤/5 av mig. Tack för rec ex.

Mitt favoritställe ur boken;

Tisdag, kväll

DET SKYMMER ÖVER Karlavägen. Nina har just tagit ett långt bad och sitter i soffan med en kopp te framför sig. Ångande hett vatten brukar hjälpa mot tillfällig oro, men den här nervositeten sitter djupare än så.

Trots att hon har all information hon behöver för att lyckas känns det som om morgondagens middag kan sluta hur som helst. Hon har pratat med personalen på cateringfirman och berättat att hon tänker hålla tal. De är införstådda med att det ska bli en överraskning och kommer inte att skvallra för Diana. Genom lite listigt småprat lyckades hon dessutom få fram att påsarna till middag nummer två kommer att packas på fredag några timmar innan gästerna kommer, precis som Britt-Marie trodde. Utan att Nina ens behövde fråga avslöjade mannen hon talade med att de brukar hålla till i biblioteket där Diana förvarar det som ska ligga i påsarna.

"Allt som står bakom soffan ska med, det är så vår uppgörelse ser ut. Soffan är så stor att prylarna inte syns om man inte letar efter dem. Det brukar vara broschyrer, godis och en del annat", sa han. 

Nina har fört informationen vidare till Robert. Under minglet är det tänkt att han ska lokalisera biblioteket och försöka identifiera rätt låda så att han enkelt kan hämta den när Nina håller talet som hon skrivit klart med viss möda. 

Hon har ansträngt sig för att hitta ett trovärdigt tonfall. Hon kan inte höja Draken till skyarna rakt av, det skulle klinga alltför falskt och kanske göra kollegorna misstänksamma. Därför har hon tagit avstamp i Dianas tre år som generaldirektör för myndigheten. Efter några vänliga ord om hennes insatser handlar talet om myndighetens viktiga uppdrag att stötta kulturen.

Från baksidan;

När Nina Storm beger sig till det lilla samhället Mjöbäck i Västergötland för att ta hand om prästgården som hon fått ärva av sin moster gör hon ett överraskande fynd. I en av prästgårdens garderober hittar hon en kartong fylld med sedelbuntar.

Det rör sig om flera miljoner. Nina kan inte förstå varifrån pengarna kommer eller varför hennes moster gömt undan dem. Innan Nina vet vad hon ska ta sig till kommer kartongen på avvägar. Hon inleder en desperat jakt på den försvunna förmögenheten och tvingas samtidigt hantera en kris på myndigheten där hon är kommunikationschef.

Nina flänger mellan jobbet i Stockholm och prästgården där hon kartlägger sin mosters liv och hemligheter för att kunna lista ut hur hon kommit över pengarna. Men det är först när kollegorna från Stockholm oväntat dyker upp som den stora hemligheten avslöjas.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 2 juni 2022

Hett i hyllan-Drömmen förde dej vilse

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

Idag föll mitt val på "Drömmen förde dej vilse" av Anna Jansson.

Från baksidan; 

DEN GAMLA GOTTLANDSMYTEN om havsfrun berättar om en ung kvinna som drunknade på sin egen bröllopsnatt. Sedan dess försöker hon i sin osalighet locka med sig män ner i djupet. Myten väcks till liv en tidig försommarmorgon när en sjuksköterska hittas mördad i Botaniska trädgården i Visby. Hon är klädd till brud.

Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren kan observera varje steg polisen tar. Med en intelligens och ett tekninskt kunnande som överträffar allt de trodde var möjligt planläggs en djävulsk strategi. Ondskan finns närmare än de tror.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

onsdag 1 juni 2022

Summering av maj månads läsning.

Denna månad blev det tio böcker sammanlagt, plus några barn böcker som jag läst för mitt barn. Det beror mycket på att jag har passat på att vara ute. Vi har haft en del att fixa med i trädgården bland annat. Läsningen har jag fått spara till kvällen. Men jag är glad för de böckerna jag har hunnit med.

Hur mår fröken Fukura?

Eldfödd-tolv och den frusna skogen.

Räddare.

Breven som länkar oss samman.

Champagnekorkar och Cateringkaos.

Rosbergs bokhandel.

Björnen sover.

Berätta en detalj.

Sommarvindar & sanningar.

Morden i Great Diddling.


Ha en fortsatt trevlig dag!❤

Kramizar Nina 

Veckans kulturfråga-2022-06-01

             

Enligt O tycker det är dags att fundera på böcker man tycker att just unga borde läsa innan de tar steget in i vuxenvärlden på riktigt. "Det kan vara en bok som du älskade som ung, en klassiker som håller ännu eller kanske en ny favorit" skriver hon. Därav veckans kulturfråga  Vilken bok passar fint som studentpresent?

Det är inte ett lätt svar tycker jag. Det beror ju helt och hållet på ungdomens intressen. Hur väl man känner henne eller honom. Vad man själv tycker om kan man ju inte gå på...

En kokbok kanske inte är fel? Det finns många olika att välja ibland. Det är något som jag skulle kunna tänka mig att ge bort.


Kanske en bok om ekonomi?

Det verkar väl vara en vettig idé? Det är lätt att ungdomarna blir lockade att köpa allt det som de ser och vill ha. Snart är de fast i skuldfällan. Det kan vara svårt att låta bli att hamna i där.
Det var mina förslag. Jag känner ingen som ska ta studenten detta året, vilket känns bra. Det kommer ut så mycket fina böcker hela tiden om allt möjligt, så jag tycker det är så svårt att välja någon specifik.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

Författarintervju-Frida Gråsjö

fotograf är Helena Christerdotter

Frida Gråsjö är en författare jag började följa när jag startade min blogg. Jag är därför extra glad att hon ville göra denna intervju. Jag har läst de flesta böcker som Frida har skrivit. Jag har nyligen läst de tre böckerna i Rosnäs-serien som Frida gett ut. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Frida svarar;

Jag har skrivit 5 böcker och fyra noveller som är utgivna. Top ten- serien består av två böcker och en novell och hittills har det kommit 3 böcker i Rosnässerien.  

2. Vem är Frida Gråsjö? (Lite allmänt om dig och ditt liv)
Frida svarar;
Jag är 44 år och bor i Karlstad tillsammans med min man och mina två barn. Jag älskar att vara ute i skogen och plocka bär och svamp, och vår sommarstuga är mitt favoritställe. När jag inte jobbar på mitt vanliga jobb på Karlstads universitet, eller skriver så läser jag mycket böcker, gärna deckare.

3. Hur fick du idén till din debutroman?
Frida svarar;
I mellandagarna 2017 föreslog bloggerskan Blondinbella att alla skulle sätta upp mål för året. Om man inte kom på några kunde man låna hennes. Det fick mig att börja tänka på hur det skulle vara att utföra någon annans mål och så föddes idén till Top ten- listan.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?
Frida svarar;
2017 då jag var 39 år gammal. Den gavs dock inte ut förrän 2019.

5. Vad har du fått för din respons av din omgivning?
Frida svarar;
En vanlig kommentar jag får när jag berättar att jag är författare är att "å jag har också alltid velat skriva en bok". Jag brukar då uppmana de som säger det att sätta igång. Det är bara att köra på! 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?
Frida svarar;
Ja det har förändrats till det bättre! inte bara har jag förmånen att syssla med världens roligaste hobby, jag har också blivit med i den superhärliga communityn som den skrivande världen är. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?
Frida svarar;
Ja det var enklare. När jag väl hade börjat skriva så fick jag massor av historier i huvudet. 

8. Skriver du på något nytt? Berätta gärna lite om den.
Frida svarar;
Just nu skriver jag på en mysdeckare som kommer ges ut under våren 2023. Samma vår kommer troligtvis även nästa bok i Rosnässerien: Drömläge för dystra hjärtan som handlar om Dina som vi träffade i Champagnekorkar och cateringkaos, som åker till Dalsland för att vila upp sig efter en hektisk period. 

9. Har du andra intressen?
Frida svarar;
Jag tränar crossfit och tycker om att hänga med kompisar och spela sällskapsspel. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?
Frida svarar;
Jag arbetar som avdelningschef på en avdelning på Karlstads universitet.  

11. Läser du mycket själv, och i så fall vad?
Frida svarar;
Jag både läser och lyssnar mycket. Helst deckare och gärna mysiga sådana. Agatha Christie är min favoritförfattare. 

12. Hur ser det ut där du skriver?
Frida svarar;
Jag har ingen särskild plats där jag skriver utan skriver där jag är.  

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?
Frida svarar;
Jag tycker mest om att skriva på morgonen innan resten av familjen har vaknat, men annars tar jag den tid jag får. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?
Frida svarar;
Bara skriv! Var inte rädd för vad andra ska tycka utan fokusera på vad du tycker om att läsa, det är då det blir som bäst.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?
Frida svarar;
Jag skulle som så många andra givetvis vilja kunna leva på skrivandet, men det är väldigt långt borta. Dessutom älskar jag mitt jobb,  

16. Något citat du lever efter?
Frida svarar;
Nej, men jag gillar mina skrivkompisar Anneli Olsson, Stina Floden och Anna Alemos motto: Kör bara kör! 


Tack Frida Gråsjö 

för möjligheten att göra denna intervju!

Kramizar Nina 

Läs recensionen av Bed & Breakfast för lata brudpar här
Läs recensionen av Argbiggornas antikvariat här
Läs recensionen av champagne och Cateringkaos här

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...