onsdag 1 juni 2022

Författarintervju-Frida Gråsjö

fotograf är Helena Christerdotter

Frida Gråsjö är en författare jag började följa när jag startade min blogg. Jag är därför extra glad att hon ville göra denna intervju. Jag har läst de flesta böcker som Frida har skrivit. Jag har nyligen läst de tre böckerna i Rosnäs-serien som Frida gett ut. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Frida svarar;

Jag har skrivit 5 böcker och fyra noveller som är utgivna. Top ten- serien består av två böcker och en novell och hittills har det kommit 3 böcker i Rosnässerien.  

2. Vem är Frida Gråsjö? (Lite allmänt om dig och ditt liv)
Frida svarar;
Jag är 44 år och bor i Karlstad tillsammans med min man och mina två barn. Jag älskar att vara ute i skogen och plocka bär och svamp, och vår sommarstuga är mitt favoritställe. När jag inte jobbar på mitt vanliga jobb på Karlstads universitet, eller skriver så läser jag mycket böcker, gärna deckare.

3. Hur fick du idén till din debutroman?
Frida svarar;
I mellandagarna 2017 föreslog bloggerskan Blondinbella att alla skulle sätta upp mål för året. Om man inte kom på några kunde man låna hennes. Det fick mig att börja tänka på hur det skulle vara att utföra någon annans mål och så föddes idén till Top ten- listan.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?
Frida svarar;
2017 då jag var 39 år gammal. Den gavs dock inte ut förrän 2019.

5. Vad har du fått för din respons av din omgivning?
Frida svarar;
En vanlig kommentar jag får när jag berättar att jag är författare är att "å jag har också alltid velat skriva en bok". Jag brukar då uppmana de som säger det att sätta igång. Det är bara att köra på! 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?
Frida svarar;
Ja det har förändrats till det bättre! inte bara har jag förmånen att syssla med världens roligaste hobby, jag har också blivit med i den superhärliga communityn som den skrivande världen är. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?
Frida svarar;
Ja det var enklare. När jag väl hade börjat skriva så fick jag massor av historier i huvudet. 

8. Skriver du på något nytt? Berätta gärna lite om den.
Frida svarar;
Just nu skriver jag på en mysdeckare som kommer ges ut under våren 2023. Samma vår kommer troligtvis även nästa bok i Rosnässerien: Drömläge för dystra hjärtan som handlar om Dina som vi träffade i Champagnekorkar och cateringkaos, som åker till Dalsland för att vila upp sig efter en hektisk period. 

9. Har du andra intressen?
Frida svarar;
Jag tränar crossfit och tycker om att hänga med kompisar och spela sällskapsspel. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?
Frida svarar;
Jag arbetar som avdelningschef på en avdelning på Karlstads universitet.  

11. Läser du mycket själv, och i så fall vad?
Frida svarar;
Jag både läser och lyssnar mycket. Helst deckare och gärna mysiga sådana. Agatha Christie är min favoritförfattare. 

12. Hur ser det ut där du skriver?
Frida svarar;
Jag har ingen särskild plats där jag skriver utan skriver där jag är.  

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?
Frida svarar;
Jag tycker mest om att skriva på morgonen innan resten av familjen har vaknat, men annars tar jag den tid jag får. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?
Frida svarar;
Bara skriv! Var inte rädd för vad andra ska tycka utan fokusera på vad du tycker om att läsa, det är då det blir som bäst.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?
Frida svarar;
Jag skulle som så många andra givetvis vilja kunna leva på skrivandet, men det är väldigt långt borta. Dessutom älskar jag mitt jobb,  

16. Något citat du lever efter?
Frida svarar;
Nej, men jag gillar mina skrivkompisar Anneli Olsson, Stina Floden och Anna Alemos motto: Kör bara kör! 


Tack Frida Gråsjö 

för möjligheten att göra denna intervju!

Kramizar Nina 

Läs recensionen av Bed & Breakfast för lata brudpar här
Läs recensionen av Argbiggornas antikvariat här
Läs recensionen av champagne och Cateringkaos här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...