söndag 22 maj 2022

Berätta en detalj

 "Berätta en detalj" av Malin Tuvesson, utgiven av Ordberoende förlag. Detta är författarens debut roman. Julias debutroman ska bli film. Hon lämnar sina bråkiga styvsyskon och sin sambo, för att åka till London och skriva ett manus till filmen, samtidigt som hon ska ge lite intervjuer. På intervjun träffar hon den manliga skådespelaren till filmen. Hon är inte riktigt nöjd med huvudpersonen, Paul, som tycks vara en snygg yta och inte så mycket talang. Men ju mer hon träffar honom ju mer tycker hon om honom. Deras förhållande ses inte med blida ögon då Paul manager vill att de båda huvudskådespelarna i Julias film ska ha en kärlekshistoria. Han sprider därför lite lögner, som ska få dem att bli tillsammans. Julia själv blir utsatt för smutskastning som kan ödelägga hela hennes framtida karriär. Hur ska det gå med förhållandet med Paul? Kommer Julia att kunna rentvå sitt namn?

Denna bok kom i veckan och jag blev genast sugen på att läsa den. Jag gillade även det super fina bokomslaget och jag gillade verkligen temat på boken. Den handlar om en författares liv, och hennes debutroman som ska bli film. Det är intressant att följa Julia på hennes intervjuer och arbete som författare. Sex scenerna är lagom heta och ger det lilla extra till handlingen. Jag gillade också att de uppmanar varandra att berätta en detalj som får dem att lära känna varandra, inte bara till ytan. Jag föll för de båda huvudpersonerna i boken och de känner genuina och trovärdiga. Texten är flytande och boken är lättsam, vilket gör att den går fort att läsa. Jag ser fram emot, och hoppas på att författaren skriver något mer. Jag kan verkligen rekommendera denna fina debutroman, som får ❤❤❤❤❤/5 av mig.

Mitt favoritställe ur boken;

Mitt privatliv står still men min kreativa sida brinner. Jag skriver som aldrig förr och har hittat en handling som håller mig vaken om nätterna. 

Jag använder bordet vid det stora fönstret i vardagsrummet som arbetsplats. Bredvid datorn står en stor kopp te och jag kan erkänna att det står ett gäng kakor där också. Låt mig vara helt ärlig, hela asken med dammsugare är framme. Det finns ingen anledning att skona någon av de små gröna godsakerna. Min dator är öppen. Jag har skrivit tiotusen ord idag. Jag lutar mig tillbaka mot stolsryggen och ler förnöjt. 

"Jag är bra. Jag är så bra", säger jag högt till mig själv. 

Min mobil plingar till och jag tar nöjd upp den för att kolla vem som hör av sig. 

Vill du se något roligt?

Det är från Pawel. Vi har haft lite sporadisk kontakt under hösten och vintern, sen jag var i London. Manuset är klart sen flera veckor och de har börjat med genomläsningar och mindre repetitioner förra veckan. Meddelandet uppdateras med en bild som får mig att skratta. Han har gjort blonda slingor, något som jag faktiskt glömt att jag gett Antonio i boken. Fnissande knappar jag in ett snabbt svar med skrattande emojis och lägger ner telefonen på bordet. Jag har accepterat att Pawel ska spela Antonio. Det är fortfarande lite konstigt men det kan bli bra. Han kan bli bra. Det måste helt enkelt bli bra. 

Det är nästan mörkt när jag kollar på min mobil igen. Johannes har ringt och skickat ett sms som har så sura undertoner att jag blänger på texten och känner vecket, som jag hade permanent i pannan under vårt förhållande, komma tillbaka. Han undrar om jag har hans Bryan Adams skiva. Herregud vad han kan tjata och kivas om den jäkla skivan som inte ens är hans. Jag svarar honom surt och korthugget.

- Det är min skiva, kan du fatta?

I meddelandet bifogar jag en bild på omslaget där det står tillhör Julia 7b och hoppas att han fattar grejen. Kanske jag bara borde ge honom den jäkla skivan så han slutar älta om den.

Från baksidan; 

FÖR ROMANCEFÖRFATTAREN JULIA är hela tillvaron på väg att förändras när debutromanen, baserad på hennes eget liv ska filmatiseras. En vardag som annars består av stökiga styvbarn och en relation på sparlåga byts mot storstadsliv och intervjuer för teve och press. Det bär av till London för boklansering, och för att delta i manusarbete för den kommande filmen ska spelas in. 

Paul Thompson är den absolut hetaste unge skådespelaren den brittiska filmbranschen har att erbjuda. Att han har tackat ja till rollen som Antonio i filmen gör alla överlyckliga...utom Julia. 

Hon har den bestämda uppfattningen att hans främsta egenskap är att vara snygg, men någon vidare skåderspelare är han inte. Framför allt är han helt fel för rollen som Antonio, mannen som en gång krossade hennes hjärta. 

Övertalad av sin agent går Julia på en fest hemma hos Paul i hans lyxiga villan med pool. När en olycka inträffar blir Julias insats skillnaden mellan liv och död. Motvilligt lär Julia känna Paul, men frågan är om han lyckas få henne att omvärdera honom. Finns det ett djup bakom den snygga fasaden trots allt, eller handlar allt bara om yta och kändisskap?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Ninni🌹

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...