tisdag 30 januari 2024

Allion och frihetskämparna

"Allion och frihetskämparna" av Carl Henrik Tesdorpf Ehrenborg utgiven av Vistoförlag. Den här boken har två huvudpersoner. Det är först och främst Allion vi får följa, men även hans barndomsvän Polus. De två barndomsvännerna skiljdes åt när deras hemby attackerades av banditer. Allion känner sig deprimerad och utan syfte med sitt liv. Allion brukar därför lyssna på sagoberättaren Samuel. Äntligen dyker hans barndomsvän, Polus, upp och vill att Allion ska följa med honom på äventyr, och för att upptäcka världen. Polus har hört talas om att det finns en skatt som han vill hitta.  Dessutom vill han förgöra de banditer som satte deras by i brand. Polus förklarar också för Allion att han inte ska lyssna på sagoberättarna, då han tänker att de bara vilseleder den som lyssnar på dem. Efter att ha upplevt lite av de äventyr de sett framför sig, råkar de snart på patrull och skiljs åt. De ska på skiljda håll nu utföra de uppdrag de är ämnade för att utföra. Allion ska stoppa den sjukdom som härjar i byarna, en slags Pest som är skapad genom mörk magi och Polus ska störta den svarte riddaren Scarock. Kommer de båda vännerna lyckas utföra sina uppdrag? Ja, det får ni veta om ni läser boken. 

Detta är författarens debutroman. Jag tyckte att boken gav mig stunder med rikligt av både mystik och spännande läsning. I denna boken får vi träffa två stycken hjältar som är ämnade att utföra stordåd. I början drivs de av äventyrslystnad, men de inser ganska snart att de är ämnade för något mycket större. De ska befria människorna runt om i landets städer och byar från den ondska som råder i deras värld. Det händer väldigt mycket i boken, vilket är bra. Boken känns lite som på medeltiden, med värdshus och meddelande som är skrivna på pergament. Vi får träffa många olika personer, både män och kvinnor. En del av dem är till hjälp för de båda hjältarna på olika sätt. Jag gillar att boken har korta kapitel, vilket gör att den går fort att läsa. Om jag skulle önska något så hade jag önskat lite mer beskrivning av miljön runt omkring de båda hjältarna. Jag gillar att man får följa huvudpersonerna tankar och känslor på ett bra sätt. Det tillför det lilla extra till historien. Det får gärna komma en fortsättning på boken tycker jag. Denna fantasy får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitlet 10

Polus ser först på Martha och sedan på Allion som är strålande glad. Själv är Polus bekymrad:

Allion är bara en pojke och skall nu bli befälhavare i en stor stad där brottslingar lurar i varje hörn. Han kommer inte att klara detta själv; jag kommer att behöva lära honom massor. Ingen Saga i världen hjälper till att bekämpa brottslingar, det vet jag. 

Det blir tyst en lång stund. Nyheten börjar snabbt sprida sig i staden: att banditer a är besegrade och att staden har fått en ny befälhavare. Detta väcker många känslor och reaktioner bland stadens invånare: misstänksamhet och tveksamhet, men och så optimism och lättnad. Nu skulle troligen många av stadens invånare börja om på nytt, när de äntligen kunde vara säkra på att deras familjer och hem skulle bli lämnade ifred. Polus och hans män applåderar och hurrar tillslut. De ger Allion en klapp på axeln, men alla i staden är inte lika glada över nyheten: några gömmer sig i de mörka gränderna, redo att ställa till med problem. 

I samma stund finns det en person i skuggorna som länge har studerat Allion och som nu ler brett. För nu har Allion skapat det som personen länge har väntat på: ett starkt hopp om en bättre framtid. Allion går till sängs den natten fylld av energi och hoppas på en ljus dag fylld av möjligheter. När han vaknar nästa dag har han haft en stökig natt. Han har sällan mardrömmar, men den här natten var något av det värsta Allion har upplevt. 

Vad hände egentligen i mardrömmen? Först befann jag mig i en fridfull stad, men plötsligt bröt ett kaos ut. Människorna skrek, grät och de såg sina nära och kära bli offer för ren ondska. Ondskan var outhärdlig och de var många människor som bad till högre krafter om hjälp, men ingen hjälp kom. Varför kom det ingen hjälp? Varför har jag haft den här mardrömmen? Det som skrämmer mig allra mest när jag tänker på detta är att den nu starka morgonsolen inte värmer mig. Jag känner mig iskall inombords och jag undrar om jag har kallsvettas i natt? Varför straffas jag med denna äckliga mardröm när jag för första gången i livet har uppnått något av värde och blivit belönad för det? 

Baksidestext;

I den mycket stillsamma Köpstaden har vindarna vänt. Under flera år har mystiska människor med sin närvaro skänkt invånarna en illusion av trygghet. Men världen har förändrats likväl som de luft som människor andats in. 

Den ensamme Allion har haft en otrygg uppväxt, är deprimerad och saknar ett syfte med livet. Men en dag dyker en barndomsvän upp som vill visa honom världen. Barndomsvännen fruktar att Allison blivit vilseledd av sagoberättare. Han vill att Allion upptäcker världen och följer med honom på äventyr. Det är dags för honom att sluta tro på sagor; och börja skapa sin egen historia. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...