söndag 28 januari 2024

Hybris och Hibiskus

"Hybris och Hibiskus" av Katrin Dackmo utgiven av Lava förlag. Malin arbetar som näringsterapeut tillsamman med andra hälsomedvetna arbetskollegor i Hälsohuset. Samtidigt som hon själv lider av depression, så får hon dessutom veta att Hälsohuset ska läggas ner. Då dyker en ny, attraktiv klient upp- norrmannen Truls. Han tar henne med storm, och han får Malin förstå att hon måste våga börja drömma igen. Truls vet precis vad han vill ha, och på så sätt börjar de hjälpa varandra. Malin oroar sig för sin ekonomi och vad hon ska arbeta med framöver. Hon funderar också över om hon ska försöka rädda äktenskapet med sitt ex Kenneth, eller om hon ska inleda ett förhållande med sin nya klient? Så får Malin hybris. Hon börjar få lite nya idéer för att komma ur både sin depression och sina ekonomiska bekymmer. Hon samlar ihop en grupp väninnor som söker äventyr, skriver på en bok, startar en you tube kanal och får arbete som skidlärare. Allt är på hejat av familj och vänner och hennes nya dröm man. Sakta kommer livslusten tillbaka. 

Wow, vilken lysande debut! Har ni inte läst denna boken ännu tycker jag att ni ska göra det. Den här debuten var verkligen helt underbar tycker jag! Den bjuder på både lika delar skratt som allvar. Jag uppskattade författarens humor väldigt mycket. Speciellt när hon kallade en viss del på kroppen för "nöjesfältet". Förutom att den innehåller en bra story så gillade jag också alla fina hälsotips, affirmationer, djup visdom och allt annat boken innehåller. Jag blir till och med själv inspirerad av att förbättra min hälsa när jag läser den här boken. Köpte t ex både Hibiskus te och Chaga som det tipsas om i boken. Det händer som sagt mycket i boken, och den gav mig inte en enda tråkig minut medan jag läste. Jag gillade huvudkaraktären väldigt mycket och hon verkar vara en mysig person som jag gärna hade träffat i verkliga livet. Ja, hon får hybris, men vad gör väl det? Jag hoppas författaren skriver på något nytt, för jag vill verkligen läsa mer av henne. Jag gillade den fina framsidan av boken också. Denna ljuvliga feelgood roman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

15

EFTER EN ANNORLUNDA arbetsdag var det dags för kontorets after works. Malin hade faktiskt lekt med tanken att hänga med, men nu var det hesheten som satte käppar i hjulet. Dessutom, när hon var halvvägs hemma, ringde Karin och visade sig vara allt annat än på partyhumör. 

Hon kved i telefonen. "Malin! Jag har fått urinvägsinfektion. Det gör såjävla ont." 

"Aj, aj, aj. Stackare. Har du några andra symtom än att det svider när du kissar?" 

"Nej, inte än. Varför viskar du?" 

"Jag har tappat rösten, men jag är frisk. Jag ska bara vara lite mer kreativ. Har du fått antibiotika eller ska jag ta med något lindrande?" 

"Jag har ingenting, sa Karin ynkligt. 

" Jag plockar ihop några saker och kommer över strax."

Malin tänkte snabbt. Urinvägsinfektion. Beror på bakterier. Vad hade hon hemma som var antibakteriellt? Hon hittade ett par örter i skafferiet och ett par grejer i förrådet. Märtas bok låg i väskan och fick hänga med, ju fler angreppssätt och perspektiv desto bättre. 

En halvtimme senare tågade Malin in hos sin risiga väninna med en korg full av naturens medicin under armen. Läget kunde bara bli bättre, för Karins ansikte såg ut att ha gått igenom biltvätten och i håret kunde mycket väl en bofinksfamilj flytta in. 

Malin startade tillverkningen av husmorskurerna, medan Karin tippade omkull och jämrade sig i kökssoffan med galonöverdrag. Köket hade överlevt ett decennium fler än de flesta kök och tack vare det välbehållna skicket var stilen medvetet retro. Orangea skåpluckor och utdragbar skärbräda matchade Karins stil i övrigt, och trots att huset var ett sammelsurum av gammalt och nytt var det helt perfekt för just henne. 

Malin hämtade några kuddar för att bulla upp sin patient till en behaglig ställning. När första serveringen var klar viskade hon: "Du kan börja med den här, en silvergrogg. Det är hälften kolloidalt silver och hälften vodka med en skvätt citron gör smakens skull. Det är en naturlig antibiotika kan man säga. Skölj sedan ner med tranbärsjuicen." 

Örterna i kastrullen stod och drog och fyllde hela huset med en antiseptisk lukt. Läkemalvarot, gullris, groblad, rölleka och nässlor- en ljuvlig blandning mot oönskade bakterier. 

Baksidestext;

Näringsterapeuten Malin Munther har Åres mest blomstrande immunförsvar, men livsgnistan har slocknat och hon kämpar med att hålla skenet uppe. Den dag det beslutas att hennes arbetsplats Hälsohuset ska läggas ner tappar hon fotfästet. 

En klient med oemotståndlig attraktionskraft utmanar Malin och får henne att inse att hon saknar drömmar. Klienten själv, däremot, vet exakt vad han drömmer om och hur han ska få det. 

Hur ska Malin få ordning på ekonomin, jobbsituationen och den mentala hälsan? Ska hon rädda äktenskapet med Kenneth, den trygghet, stabilitet och kärnfamilj som det innebär? Eller ska hon fördjupa bekantskapen med den charmerande klienten med extra allt, som får hennes frusna själ att tina? 

Malin tar mod till sig och startar en grupp för kvinnor som söker gemenskap, skratt och äventyr. Rädslorna krymper i takt med att insikterna ökar, men nättroll och potensproblem gör vägen till lycka och hälsa allt annat än spikrak. När kärlekslivet krånglar kliver familjeterapeuten Karin Kraft fram och lovar guld och gröna skogar med sin terapiform. Men det visar sig snart att Karins eget liv är så nära en katastrof man kan komma. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...