tisdag 16 januari 2024

Författarintervju med Annie Klasson

Denna intervjun belyser Annie Klasson som har gett ut tre stycken barnböcker via idus förlag. Jag har läst en av dem för mitt barn. Tack Annie för att du ville delta i min intervju och för dina intressanta svar. 

Foto: Niclas Hagberg

1. Hur många böcker har du skrivit?

 
Svar; 3 utgivna barnböcker. 

2. Vem är Annie Klasson? (Lite allmänt om dig själv).


Svar; En hyperaktiv person som helt enkelt inte vet hur man gör när man inte har en massa bollar i luften o projekt på gång. Min man brukar fråga varför vi prompt skulle köpa en ny soffa när jag ändå aldrig sitter i den 😄

3. Hur fick du idén till din debutroman?


Svar; Min debutroman har inte släppts ännu, men idén fick jag av att jag själv bodde i en väldigt speciell miljö och att jag tänkte att det hade varit spännande att låta en bok utspela sig där. Just nu jobbar jag parallellt med 3 olika böcker, så det är oklart vilken som kommer först.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?


Svar; Det går lite snabbare att skriva barnböcker om man säger så. Jag var ca 30 år när jag började på romanen o nu är jag (oops!) 45 när jag äntligen kommit så långt att jag skickat den till lektör. Jag debuterade som barnboksförfattare/illustratör år 2020. Jag var då 42 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?


Svar; På att jag skriver böcker? Eller på romanen?

När min man testläste romanen så sa han "Den var faktiskt bättre än jag trodde" 😄 😄 Inte lätt det där med att peppa, haha.

På att jag skriver barnböcker har jag fått respons i form av jättefina recensioner, gulliga sms, fina foton på familjer som läser för sina barn och framförallt människor som jag möter som hyllar dem.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?


Svar; Mer krav o press på att synas. Jag är väldigt mycket mer ute på marknader och säljer och jag är även betydligt mer aktiv på sociala medier. Jag har alltid haft många bollar i luften och när pandemin kom började jag skriva, då vi (min man o jag) inte kunde vara ute o turnera med våra teaterprojekt. När restriktionerna släppte o vi började spela teater igen, kunde vara ute o turnera med våra teaterprojekt. När restriktionerna släppte o vi började spela teater igen, kunde jag inte sluta skriva o illustrera böcker. Det blev som ett gift det där med böcker.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?


Svar; På sätt o vis. Man lär sig alltid mycket kring varje boksläpp.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?


Svar; På teatersidan har jag precis avslutat en dramatiserad mordgåta som hade premiär i december 2023. Föreställningen heter "Escaperoom" och jag har skrivit manuset till den. Just nu skriver jag för teatern med vad jag hoppas blir min första musikal. I bokvärlden har jag precis skrivit en saga för barn 3-6 år som ett förlag sagt kanske till. Jag ska bearbeta den tillsammans med lektör och sedan får vi se. Jag jobbar också på en feelgoodroman och en äventyrsbok för 9-12 åringar. Har också påbörjat illustrationerna för en fjärde faktabok för barn om djur i den svenska faunan.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Bra fråga. Förutom böcker o teater så har jag lite naturprojekt. Jag har tex byggt en labyrint i trädgården och den behöver underhållas varje år för att inte växa igen. Jag brukar utöka den lite varje år med nya gångar också. Jag gillar djur och odling också (även om jag definitivt inte har gröna fingrar).

10. Har du något annat arbete förutom författare?


Svar; Absolut. Jag jobbar heltid som ekonomiassistent på en liten plåtfirma.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Just nu läser jag mest högt för min son och det blir både äventyr och "Kalle & Hobbe". Själv är jag mest svag för feelgoodromaner.

12. Hur ser det ut där du skriver?


Svar; Jag skriver nästan alltid på lunchrasten på jobbet. Så, en vanlig klassisk kontorsmiljö.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?


Svar; Jag har alltid anteckningsblock o penna med mig för idéer kommer när man minst anar det. Sedan utvecklar jag dem när jag får tid. Oftast på lunchrasten på jobbet alltså.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?


Svar; Absolut. Var inte rädd för att skriva. Skriv även när det inte känns som att det blir så bra. Texten kan o kommer alltid att behöva bearbetas i omgångar. Det kan bli hur bra som helst, även om det inte blir perfekt på en gång.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?


Svar; Jag hoppas såklart att alla faktaböckerna i serien om djur för barn ska få se dagens ljus. Just nu finns det skisser på ca 10 böcker. Jag hoppas såklart att jag inom kort kommer att bli utgiven med de barnböcker jag nyligen skrivit som till skillnad från faktaböckerna är mer klassiska sagor. Jag drömmer såklart också om att kunna bli utgiven med min feelgoodroman och att jag även orkar skriva klart äventyrsboken för 9-12 år.
När det gäller teatermanusen jag skrivit så hoppas jag att ännu fler hittar dem o uppskattar dem.

16. Något citat du lever efter?


Svar; "Gå inte den väg som leder någonstans. Gör istället en egen stig och lämna spår efter dig"

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?


Svar; Jag tycker att man ska läsa vad man vill som passar en själv. 🙂 /Annie

Foto: Niclas Hagberg

Tack Annie för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...