lördag 12 augusti 2023

Det trettionionde året

"Det trettionionde året" av Mocki Hägg utgiven av Lava förlag. Louise ska fylla trettionio år detta året, och hon vill passa på att göra något nytt i livet. Hon gör därför slut med sin särbo och flyttar från Sockholm till en lite mindre by i Dalarna. Hon funderar på vad hon verkligen vill göra och bestämmer sig för att fotografera mat. Allt blir komplicerat när hon träffar björnjägaren Jonathan, och blir kär i honom. Det kan göra att alla hennes planer går om intet. Men så han får ett jobbuppdrag utomlands, som Louise uppmuntrar honom att ta. En kort tid efter han åkt, upptäcker Louise att hon är gravid med Jonathans barn. Hon vågar inte ta kontakt med den blivande fadern och berätta om barnet, utan behåller hemligheten för sig själv. Eftersom hon har svårt att bli gravid, behåller hon barnet. Samtidigt som graviditeten fortskrider ökar hennes kundkrets och det går framåt med uppdragen. Så föds lilla Mini och Jonathan återkommer snart till Sverige. Hur ska hon kunna berätta för honom om bebisen?

Detta är en riktigt mysig feelgood pärla. Åh, vad jag tyckte den här hjärtevärmande berättelsen! Det är en bok jag kommer in i på en gång, och jag uppskattar den lättsamma humoristiska tonen. Vi får följa huvudpersonen Louise när hon gör ett omvälvande och livsavgörande beslut. Som innebär att flytta, göra slut med särbon, starta ett nytt företag och bli en ensamstående mamma. Det blir ett intensivt år för Louise. Men allt faller på plats, och framgångarna uteblir inte. Hon har gott stöd av sina nya grannar, och sina vänner. Vi får följa Louise tankar och känslor på ett bra och realistiskt sätt, men huvudpersonen tänker inte klart alla gånger, och gör sina problem större än de verkligen är. Men jag gillar henne och Jonathan, och karaktärerna runt omkring dem. Jag gillar den fina miljön som författaren målar upp. Boken är lika fin innuti som utanpå och får av mig ❤❤❤❤❤/5, och hamnar dessutom på listan över mina favorit böcker. Jag kan varmt rekommendera denna ljuvliga bokpralin.


Mitt citat fick vara med på rollupen

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 20

Louise noterar när hon går till Anna-Stinas café att de som hon träffar på vägen ser på henne på ett annat sätt nu än tidigare. Inte kritiskt och inte på det där imponerande sätt de ser på Jonathan, men annorlunda än förut, hon kan inte sätta fingret på det. Eller det kanske är kritiskt, men eftersom svävar runt på dmå moln typ märker hon det inte.

Om hon fattat Bergabyns mindset rätt vet alla vid det här laget att hon gick hem med Jonathan i fredags för att inte lämna Herrgården där han bor förrän på lördag förmiddag. 

I dag är det måndag. Herregud. De har ju bara känt varandra i några dagar. Det är ju knäppt alltihop och samtidigt slår hjärtat både snabbt och hårt och hon blir alldeles varm när hon tänker på honom. 

Om det var bättre timing hade det varit toppen. Men inte nu. Hon behöver hitta sig själv innan hon blandar in sig för mycket med honom. Han däremot började prata om att det är allvar. Men de känner ju knappt varandra. 

Det är som om gallergrinden till den nyvunna friheten slår igen med en riktig smäll. Att bara prata om det på det sättet... Hon ser Jonathan framför sig. Han verkar inte vilja stänga in henne. 

Kanske hon som vanligt dramatiserar och problematiserar och strässar upp sig i onödan. Vad sa de på andningskursen i somras? Jo, hitta lugnet genom att fokusera på solarplexus-chackrat i mitten av kroppen. 

Andas in. Andas ut. Heja och le åt de förbipasserande. Andas in, andas ut. Såja. Pulsen går ner. 

Louise kommer fram till caféet och möts av gudomlig doft av nybakade kakor. Barndomslugnet som gammelfaster och hennes kakbak stod för omsluter henne. 

"Vad fin du är!" säger hon till Anna-Stina som kommer ut ifrån köket iklädd en välsittande, ganska figurnära klänning och nystruket förkläde. Hennes kortklippta tjocka grå hår är lite innotböjt också.

Annars har bara Louise sett Anna-Stina i löst sittande byxor eller kjol med resår i midjan. 

Baksidestext;

Där gick min chans till familj och en trygg framtid genom säkerhetskontrollen. Louise tittar en sista gång på sin före detta särbos breda ryggtavla i den välskräddade rocken. Hon vänder sig om, knäpper sin dunkappa och går mot flygplatsens utgång. 

LOUISE bestämmer sig för att forma det liv hon egentligen vill ha året då hon fyller 39. Hon lämnar din särbo, flyttar från stan och kastar sig in i en ny tillvaro i Bergabyn, fast besluten att finna det som gör henne lycklig. 

På egen hand sätter hon igång sitt nya jobb som matfotograf. Men det blir inte som hon planerat. Den attraktiva björnjägaren, de välmenande grannarna och lilla Mini vänder upp och ner på hennes liv. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Ninni

fredag 11 augusti 2023

Fem en fredag v. 32: Aktiviteter

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om aktiviteter, fler förslag hos ElisaMatilda.

Min katt "Izar"

1. Vad gör du när du känner dig aktiv?

Svar; När jag har mindre ont och kan vara aktiv, så städar jag. Kanske går jag en liten promenad. Det är det som min energi räcker till, just nu. 

2. Vad gör du när du lär dig något?

Svar; Ibland lär jag mig från böcker, eller internet. 

3. Vad gör du när du har tråkigt?

Svar; Jag tycker det är tråkigt när jag är ensam. Jag älskar när hela familjen är hemma och vi är 9-10 personer runt bordet. Jag älskar högtiderna när vi samlas hela familjen. 

4. Vad gör du när du gör något för dig själv?

Svar; Jag läser ju helst eller tar ett varmt bad

5. Vad för aktivitet vill du prova på?

Svar; Precis som ElisaMatilda vill jag lära mig spela ett instrument. Vi fick ett piano som jag vill lära mig att spela på. Ett annat instrument jag vill spela är fiol. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 9 augusti 2023

Författarintervju-Lena Gripenblad

Denna intervju belyser Lena Gripenblad som har skrivit Fabelonia som jag nyss har läst. Ni kan läsa min recension av boken här. Tack Lena för att du ville delta i min intervju och för dina intressanta svar.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; ”Fabelonia” i serien ”Den magiska sajten” är min debutbok, och hittills den enda boken jag gett ut. Jag skriver dock just nu på del 2 i serien.

2. Vem är Lena Gripenblad? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är 53 år och bor i Norrköping med min man och katten Nimbus. Våra två barn är utflugna - dottern bor kvar i Norrköping och sonen i Stockholm. Till vardags jobbar jag som gruppchef på systemutvecklingsenheten på SMHI, där jag började som systemutvecklare för 27 år sedan.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har alltid älskat böcker där huvudpersonerna kan förflytta sig till andra platser eller världar genom portaler, så det temat ville jag ha med. Och i och med att jag är systemutvecklare i grunden låg det nära till hands med en portal via en magisk webbsida. En modern variant av garderoben i Narnia. Och sedan växte berättelsen fram.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 31 år när jag började skriva på den. Inom några år hade jag ett första utkast klart, men efter refusering från förlag arbetade jag om det. Detta gjorde jag i flera omgångar. Periodvis låg manuset också och väntade snällt i byrålådan. När jag i början av 2020 började fundera på hur jag skulle fira min stundande 50-årsdag stod det plötsligt klart för mig. Jag skulle äntligen ge ut boken och ha en kombinerad 50-års-och-releasefest! Att hinna få boken färdig till själva födelsedagen var inte möjligt i det läget, och strax därpå kom Corona-pandemin, men strax innan jul 2021 var det dags för releasen!

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen har varit mycket positiv, vilket är jätteroligt! Jag har fått kommentarer allt ifrån att jag hållit läsaren vaken till kl 3 fyra nätter i rad för att det inte gick att lägga ner boken, till att de drar ut på läsningen för att de inte vill att boken ska ta slut. 6-åringar som fått den läst för sig har älskat den, likaså en 90-åring som köpte den till sitt barnbarnsbarn och som inte kunde låta bli att läsa den först. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det blir nästan inget tevetittande idag, då det är den tiden i vardagspusslet som jag kan avsätta till att skriva. Sedan har jag under vintern varit med i ett marknadsföringsprojekt/-kurs där jag lärt känna flera andra författare och också hittat in i bok-communityn i sociala medier, vilket är jättespännande. Jag har lärt mig massor genom i samband med att jag gav ut boken, och erfarit den hårda vägen att själva utgivningen bara var en av många milstolpar. Därefter måste boken marknadsföras, vilket är ett större jobb än jag hade trott.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både ja och nej. När jag började på första boken tog det ett tag innan jag kom in i skrivarhantverket, så det är ju lättare nu när jag skriver på andra delen. Idag finns det dock mindre tid pga jobb och dessutom marknadsföring av min första bok.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på andra delen i serien ”Den magiska sajten”. Där får vi återigen träffa huvudpersonerna Martin och Noni. Och webbhäxan, så klart! Noni lär känna en släkting som hon inte tidigare kände till, men som plötsligt försvinner spårlöst under något som verkar ha varit ett tumult. Det blir återigen ett äventyr mellan vår värld och portalerna på den magiska sajten. Men vad händer när man som Martin använder den magiska sajten via sin mobiltelefon? Dessutom tar sig en främling med onda avsikter in i dracotaurernas borg. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; När jag inte skriver böcker, påtar jag gärna i trädgården och odlar grönsaker. Semestrarna tillbringas ofta ute på sjön i familjens segelbåt (så för att förena dessa två intressen har ett solcellsstyrt bevattningssystem blivit räddningen 😊). Dessutom tycker jag att det en härlig avkoppling att sitta med en stickning i knäet.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är systemutvecklare i botten, men jobbar idag som gruppchef på systemutvecklingsenheten på SMHI.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; På semestern försöker jag läsa mycket. Det är så praktiskt när man kan ladda ner en massa böcker på en läsplatta och slipper släpa dem i fysisk form till båten. Resten av året är jag lite restriktiv, då jag inte vill frestas att läsa istället för att skriva. Jag har så lätt för att bli fast i en bra bok och sedan lägga det mesta annat åt sidan. Denna sommar ser jag fram emot att läsa den sista delen i serien ”De sju systrarna”, som jag har tyckt mycket om.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har inget eget skriv-krypin, utan författandet sker vid på matbordet eller uppkrupen i soffan.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag önskar att jag hade någon rutin att skriva efter. När jag skrev första utkastet till min debutbok var barnen små, och då blev det ofta så att jag satte mig en stund när de hade somnat. Nuförtiden sätter jag mig när det blir en stund över, vilket är en rätt förkastlig metod, då jag ju egentligen istället borde ta mig tid till skrivandet.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara börja skriva! Läs böcker om skrivprocessen! Eller gå en skrivarkurs för inspiration och för att komma igång. Mitt första utkast var pinsamt mycket berättande istället för gestaltning. När jag insåg hur mycket roligare det blev att både läsa och skriva sådant som gestaltades var det något som lossnade i mitt skrivande, och det blev en sport att hitta rätt tempo i språket. Ett annat tips är att läsa det man har skrivit högt för sig själv. Då hör man om rytmen i meningarna känns bra och det blir tydligt om man t ex upprepar ord.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att skriva klart den andra delen i serien Den magiska sajten. Sedan har jag under lång tid haft en annan bokserie i tankarna som jag skulle vilja få ner på pränt. En barndeckare med inslag av resor, historia, spökerier och skatter.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Vi kommer aldrig förstå allt det goda som ett enkelt leende kan göra.” (Moder Teresa)

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, det finns så många! Men jag måste nämna Harry Potter-böckerna, då det råkade vara dessa som öppnade upp mina ögon på att fantasin inte har några gränser. Under högstadiet slutade jag skriva och gjorde en skrivpaus på många år, då jag hade fastnat i tanken på vad läsaren skulle ha för åsikter på det jag skrev, istället för att bara skriva för egen del. Det var efter att ha läst de första två böckerna som min dröm om att skriva en bok kom tillbaka. Och så började jag skriva på Fabelonia!

Minns också när jag läste Jane Eyre av Charlotte Brontë, att jag verkligen uppskattade realismen i miljöbeskrivningar och det sociala samspelet. Detta var inte en nutida författare som försökte sätta sig in i hur det var på den tiden, utan boken skrevs ju verkligen för snart 200 år sedan och beskriver hur livet var då. Häftigt!


Tack Lena för att du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

tisdag 8 augusti 2023

Varma vindar & ljuva kyssar

"Varma vindar & ljuva kyssar" av C N Persson utgiven av Seraf förlag. Detta är den andra och fristående delen i den romantiska feelgoodserien-Campingsviten. Nicoles mamma har tjatat i flera veckor på att Nicole ska komma och hälsa på föräldrarna i husbilen. De har ställt upp sin husbil på Bergströms camping, i närheten där Nicole bor. Nicole träffar sin förälskelse från högstadiet, Oskar, i campingens lilla butik, under besöket. Oskar och hans syster har nyligen tagit över campingen från föräldrarna. Oskar har tänkt jobba dygnet runt för att få campingen att blomstra. Nicole upptäcker att hon fortfarande har känslor för Oskar, som tydligen legat i dvala. Nicole får Oskar att inse att han borde njuta lite mer av sommaren, och inte bara arbeta. Ju mer Nicole och Oskar träffas, ju mer känner Oskar att han har kommit över sitt förhållande med exet. Kan möjligen Oskar och Nicole ha en framtid tillsammans?

Detta är den andra delen i serien. Jag har inte läst den första delen tyvärr. Vill man läsa något som bara är mysigt och lättsmält, är denna feelgoodroman perfekt. Boken är lätt att komma in i, och är precis så härlig och romantisk, som det fina bokomslaget antyder. Boken innehåller så väl en mysig och härligt somrig miljö, så väl som två helt underbara huvudkaraktärer, och en helt oemotståndligt gullig liten hund. Den innehåller också en viss svärta. Den tar upp ensamhet, mobbing och otrohet. Författaren lyckas göra karaktärerna levande, och deras tankar och känslor känns äkta och relevanta. Det är härligt att få följa deras spirande förälskelse genom sidorna. Nu när sommaren har regnat bort, är boken en perfekt läsning, för att minnas hur sommaren egentligen borde vara. Denna feelgood pärla är väl läsvärd, och får av mig ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 7

Dagen med Cupcake visade sig vara betydligt roligare än vad Oskar räknat med. Hunden är inte bara väluppfostrad, utan har även lyckats charma alla damerna. Till och med som kommit in för att beklaga sig över någon av hans nymodigheter. Det räckte att Cupcake tittade fram, så smälte deras hjärtan.

Det plingar i dörrklockan och Oskar klistrar på sitt vanliga serviceinriktade leende, innan han reser sig från stolen. Stamgästen Siv är tillbaka, trots att hon varit där bara en halvtimme tidigare för att köpa kaffe och ett par paket kakor.

"Var har du den lilla sötnosen?" frågar damen utan att ens se åt Oskars håll, blicken irrar runt istället längs med golvet bakom disken. 

"Åh, hon ligger på kontoret. Det har varit mycket för henne idag, tror jag, för hon sover som en stock."

"Kära hjärtanes, det kan jag förstå. Kommer hon att vara med dig här i flera dagar? I morgon kanske?" Siv försöker se in på kontoret, men kan inte få syn på hunden därifrån. 

"Nej, hennes matte kommer faktiskt för att hämta henne när som helst." Oskar kikar i riktning mot platsen där hunden sover och blir förvånad över att tanken på att Cupcake snart ska hämtas får honom att redan sakna henne. "Det var bara en tillfällig visit det här."

Baksidestext;

Nicoles mamma har i veckor tjatat om att hon ska komma och hälsa på dem i husbilen. Motvilligt låter hon sig övertalas, men allt förändras när hon möter Oskar bakom disken i campingens lilla butik. Killen hon var hemligt kär i under hela högstadiet, men var för blyg för att prata med. Kanske är det här ett tecken på att hon ska våga ta chansen, nu när den ges. 

Oskar har tillsammans med sin syster precis tagit över Bergströms camping från sina föräldrar. Han vill göra allt för att campingen ska blomstra och visa att föräldrarna fattat rätt beslut, om det så kräver att jobba dygnet runt. Men när den gamla klasskamraten Nicole en dag kommer in i butiken förändras hans fokus. Hon får honom att inse att han borde njuta av sommaren, snarare än att arbeta bort den. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 7 augusti 2023

Fabelonia-Den magiska sajten

"Fabelonia-Den magiska sajten" av Lena Gripenblad. För barn 9-12 år. Boken handlar om Martin som hittar ett vykort, som trillar ut ur hans skolväska. På vykortet finner han en adress till en sajt. Han blir nyfiken och loggar in på datorn och klickar sig in på sajten. Rummet suddas ut, och det enda han hinner se är alla regnbågens färger virvlade runt sig, samtidigt som han hör ett vinande. Plötsligt befinner han sig någon helt annan stans än i sitt rum. Han befinner sig nämligen i Fabelonia. Detta blir inledningen till ett magiskt äventyr i en parallell värld där han stöter på en flicka den föräldralösa prinsessan Noni-vars föräldrar försvunnit för länge sedan. Nu börjar ett spännande äventyr fyllt av magi, tjuvar och de hemska draconierna. För när Noni blir bortrövad av de eldsprutande draconierna, blir det Martins uppgift att försöka rädda henne och hela Fabelonia. Till hjälp har han även den så kallade webbhäxan, som står bakom webbsajten. Ska de lyckas med sitt uppdrag?

Detta är författarens debut, och den första delen i en serie-Den magiska sajten. Jag gillar verkligen temat med parallella världar. Jag hade gärna velat förflytta mig till Fabelonia. En plats fylld med magi, enhörningar, lysande blommor och annat spännande. Författaren har lyckats brodera ut en fantastisk fantasivärld som jag gärna skulle besöka. Miljöbeskrivningarna är magiska och persongalleriet innehåller många spännande karaktärer. Martin är en utsatt kille, då han är klassens mobboffer. Noni är en tjej som har skinn på näsan, och som gör som hon vill. Webbhäxan, verkar vara en smart tjej och har skapat webbsidan Fabelonia. Det är bara några av de karaktärer som boken innehåller. Jag gillade verkligen den här boken, och barn som gillar fantasy skulle absolut älska den. Jag ser fram emot att läsa nästa del i serien och se vart Martin och webbhäxan hamnar här näst. Denna fantasifulla bok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Fabelonia 

Ett kort ögonblick väntade Martin på att nästa sajt skulle dyka upp på skärmen. Men så kände han sig plötsligt så konstig till mods. Han vände bort blicken från datorn. Så underligt hans rum såg ut! Alla konturer tycktes lösas upp till en oformlig massa. Allt han såg var ett gytter av färger, samtidigt som han hörde ett starkt vinande i öronen. 

Åh, hjälp, jag svimmar! hann han tänka, innan marken försvann under hans fötter.

Ljus som skiftade i alla regnbågens färger virvlade runt Martin, och det vinande ljudet tjöt i hans öron. Det var bara en sak som Martin såg tydligt, och det var den lilla bilden på websidan. På något konstigt sätt tycktes den växa inför honom. Till slut uppfylde den hela hans synfält, och i samma stund insåg Martin att han faktiskt befann dig där. Han stod mitt i skogsgläntan!

Vilken underlig dröm!

Det första som Martin la märke till var den varma högsommarbrisen som kom smekande bland träden och lite lätt rörde om i hans hår. 

Det var något helt annat det än aprilsolen som hade strålat när han cycklade hem på eftermiddagen. Han såg ner på sina bara fötter och skrattade åt det saftiga, gröna gräset som stack upp mellan hans tår. Med stortån knep han tag om ett par strån och drog loss dem. 

Vilken otroligt verklig dröm! Martin såg sig förundrat omkring. Rakt framför sig hade han samma vy som han hade sett på bilden. Den lilla bäcken porlade intill honom, och och till höger kastade sig ett litet vattenfall ner i den klara källa som bäcken rann ifrån. I ögonvrån såg han något väldigt som tornade upp sig bakom hans rygg. Han vände dig om och flämtade till när han såg en enorm bergvägg alldeles inpå sig. Bergväggen var nästan helt slät och höjde sig lodrätt, säkert sextio, sjuttio meter rakt upp mot skyn. Martin vred på huvudet och följde berget med blicken så långt han kunde se bort mot horisonten. 

Baksidestext;

CHARLIE!

DU MÅSTE KOLLA DEN HÄR SAJTEN:

WWW.FABELONIA.SE!

MYCKET INTRESSANT! OCH HELT OTROLIG!/ALEX

Martin tittar förvånat på vykortet som just föll ut ur hans skolväska. Hur hamnade det där? Hsn dätter sig vid datorn och skriver snabbt in webadressen. 

innan han vet ordet av förflyttas han till landet Fabelonia, där stöter han på den äventyrliga Noni-en föräldralös prinsessa med magiska kunskaper. 

Men underkiga saker börjar hända i Fabelonia. Noni är rädd att de fasansfulla dracotarierna har återvänt. Dracutaurierna som rövade bort hennes mamma för flera år sedan!

Eller är det något annat som lurar i Fabelonias skogar? Martin har andra bekymmer. Hur ska han ta sig tillbaka hem igen? 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 4 augusti 2023

Fem en fredag v. 31: Mjukstart

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om mjukstart fler förslag hos ElisaMatilda

1. Kan du nå ner till tårna om du böjer dig framåt?

Svar; Nja, det är lite svårt.

2. Vad är något du gör långsamt?

Svar; Städa måste jag göra i lugn takt på grund av min värk. 

3. Vad kommer du snart börja med igen?

Svar; Rutiner, skolan börjar snart. Sen vill jag också börja rensa här hemma lite. Jag vill fortsätta handarbete. Jag håller på att virka en kofta i mormorsrutor i ett väldigt fint melerad garn.

4. Hur behåller du sommarkänslan?

Svar; Kollar bilder vi tagit under sommaren. Jag och min familj hade några underbara dagar i Skåne och fick möjlighet att b la åka till Eklaholm och dit där Karl Fredrik åkte för att plocka Dahlior i ett av programmen.

 Vi köpte Karl Fredriks fina bok. Det var kul att se allt fint, och vi hade tur att träffa både Petter och Karl Fredrik.

Sen hade vi några timmar för oss själva en av dagarna och åt väldigt god mat i Limhamn och kollade runt i Malmö.

Köpte "Lev som en bonde" på Akademibokhandeln.

Njuter just nu av att min son Rickard är här och hälsar på.

5. Har du något planerat för hösten?

Svar; Nej, inget speciellt.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 1 augusti 2023

Summering av juli månads läsning

 


Denna månaden har jag hunnit läsa 14 st böcker. Så riktigt hyfsad månad tycker jag. Som vanligt både spännande, rolig och hjärtevärmande läsning. Det har handlat mycket om kärlek denna månaden, med inslag av Magi och andlighet. Länderna som jag besökt denna månaden är Spanien, USA, England och Norge.

1. Tinna

2. Den spanska kärleksbluffen 

3. Blodros

4. Lev nu dö sen

5. Doktorns döttrar del 2-På obestånd 

6. Tsaren

7. Sättet du älskar

8. I tystnaden fanns sanningen

9. Underbara människor

10. Viskningen från andra sidan

11. Kärlek bland trädkronorna 

12. Allt som livet ger

13. Kärleks hypotesen

14. Projekt Edens lustgård


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...