onsdag 9 augusti 2023

Författarintervju-Lena Gripenblad

Denna intervju belyser Lena Gripenblad som har skrivit Fabelonia som jag nyss har läst. Ni kan läsa min recension av boken här. Tack Lena för att du ville delta i min intervju och för dina intressanta svar.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; ”Fabelonia” i serien ”Den magiska sajten” är min debutbok, och hittills den enda boken jag gett ut. Jag skriver dock just nu på del 2 i serien.

2. Vem är Lena Gripenblad? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är 53 år och bor i Norrköping med min man och katten Nimbus. Våra två barn är utflugna - dottern bor kvar i Norrköping och sonen i Stockholm. Till vardags jobbar jag som gruppchef på systemutvecklingsenheten på SMHI, där jag började som systemutvecklare för 27 år sedan.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har alltid älskat böcker där huvudpersonerna kan förflytta sig till andra platser eller världar genom portaler, så det temat ville jag ha med. Och i och med att jag är systemutvecklare i grunden låg det nära till hands med en portal via en magisk webbsida. En modern variant av garderoben i Narnia. Och sedan växte berättelsen fram.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 31 år när jag började skriva på den. Inom några år hade jag ett första utkast klart, men efter refusering från förlag arbetade jag om det. Detta gjorde jag i flera omgångar. Periodvis låg manuset också och väntade snällt i byrålådan. När jag i början av 2020 började fundera på hur jag skulle fira min stundande 50-årsdag stod det plötsligt klart för mig. Jag skulle äntligen ge ut boken och ha en kombinerad 50-års-och-releasefest! Att hinna få boken färdig till själva födelsedagen var inte möjligt i det läget, och strax därpå kom Corona-pandemin, men strax innan jul 2021 var det dags för releasen!

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen har varit mycket positiv, vilket är jätteroligt! Jag har fått kommentarer allt ifrån att jag hållit läsaren vaken till kl 3 fyra nätter i rad för att det inte gick att lägga ner boken, till att de drar ut på läsningen för att de inte vill att boken ska ta slut. 6-åringar som fått den läst för sig har älskat den, likaså en 90-åring som köpte den till sitt barnbarnsbarn och som inte kunde låta bli att läsa den först. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det blir nästan inget tevetittande idag, då det är den tiden i vardagspusslet som jag kan avsätta till att skriva. Sedan har jag under vintern varit med i ett marknadsföringsprojekt/-kurs där jag lärt känna flera andra författare och också hittat in i bok-communityn i sociala medier, vilket är jättespännande. Jag har lärt mig massor genom i samband med att jag gav ut boken, och erfarit den hårda vägen att själva utgivningen bara var en av många milstolpar. Därefter måste boken marknadsföras, vilket är ett större jobb än jag hade trott.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både ja och nej. När jag började på första boken tog det ett tag innan jag kom in i skrivarhantverket, så det är ju lättare nu när jag skriver på andra delen. Idag finns det dock mindre tid pga jobb och dessutom marknadsföring av min första bok.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på andra delen i serien ”Den magiska sajten”. Där får vi återigen träffa huvudpersonerna Martin och Noni. Och webbhäxan, så klart! Noni lär känna en släkting som hon inte tidigare kände till, men som plötsligt försvinner spårlöst under något som verkar ha varit ett tumult. Det blir återigen ett äventyr mellan vår värld och portalerna på den magiska sajten. Men vad händer när man som Martin använder den magiska sajten via sin mobiltelefon? Dessutom tar sig en främling med onda avsikter in i dracotaurernas borg. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; När jag inte skriver böcker, påtar jag gärna i trädgården och odlar grönsaker. Semestrarna tillbringas ofta ute på sjön i familjens segelbåt (så för att förena dessa två intressen har ett solcellsstyrt bevattningssystem blivit räddningen 😊). Dessutom tycker jag att det en härlig avkoppling att sitta med en stickning i knäet.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är systemutvecklare i botten, men jobbar idag som gruppchef på systemutvecklingsenheten på SMHI.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; På semestern försöker jag läsa mycket. Det är så praktiskt när man kan ladda ner en massa böcker på en läsplatta och slipper släpa dem i fysisk form till båten. Resten av året är jag lite restriktiv, då jag inte vill frestas att läsa istället för att skriva. Jag har så lätt för att bli fast i en bra bok och sedan lägga det mesta annat åt sidan. Denna sommar ser jag fram emot att läsa den sista delen i serien ”De sju systrarna”, som jag har tyckt mycket om.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har inget eget skriv-krypin, utan författandet sker vid på matbordet eller uppkrupen i soffan.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag önskar att jag hade någon rutin att skriva efter. När jag skrev första utkastet till min debutbok var barnen små, och då blev det ofta så att jag satte mig en stund när de hade somnat. Nuförtiden sätter jag mig när det blir en stund över, vilket är en rätt förkastlig metod, då jag ju egentligen istället borde ta mig tid till skrivandet.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara börja skriva! Läs böcker om skrivprocessen! Eller gå en skrivarkurs för inspiration och för att komma igång. Mitt första utkast var pinsamt mycket berättande istället för gestaltning. När jag insåg hur mycket roligare det blev att både läsa och skriva sådant som gestaltades var det något som lossnade i mitt skrivande, och det blev en sport att hitta rätt tempo i språket. Ett annat tips är att läsa det man har skrivit högt för sig själv. Då hör man om rytmen i meningarna känns bra och det blir tydligt om man t ex upprepar ord.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att skriva klart den andra delen i serien Den magiska sajten. Sedan har jag under lång tid haft en annan bokserie i tankarna som jag skulle vilja få ner på pränt. En barndeckare med inslag av resor, historia, spökerier och skatter.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Vi kommer aldrig förstå allt det goda som ett enkelt leende kan göra.” (Moder Teresa)

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, det finns så många! Men jag måste nämna Harry Potter-böckerna, då det råkade vara dessa som öppnade upp mina ögon på att fantasin inte har några gränser. Under högstadiet slutade jag skriva och gjorde en skrivpaus på många år, då jag hade fastnat i tanken på vad läsaren skulle ha för åsikter på det jag skrev, istället för att bara skriva för egen del. Det var efter att ha läst de första två böckerna som min dröm om att skriva en bok kom tillbaka. Och så började jag skriva på Fabelonia!

Minns också när jag läste Jane Eyre av Charlotte Brontë, att jag verkligen uppskattade realismen i miljöbeskrivningar och det sociala samspelet. Detta var inte en nutida författare som försökte sätta sig in i hur det var på den tiden, utan boken skrevs ju verkligen för snart 200 år sedan och beskriver hur livet var då. Häftigt!


Tack Lena för att du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...