söndag 2 januari 2022

Kalla, vita vinternätter

Kalla, vita vinternätter är den tredje, fristående delen om Cilla Storm av Christoffer Holst, utgiven av Lovereads. Cilla och Rosie följer med Cillas vänner till deras fjällstuga i Idre över julen. Det dyker snart upp en död ung man, som ser ut att ha fallit ner från ett stup. Men är det verkligen en olycka? Det vill Cilla och Rosie ta reda på.

Detta är den första boken jag läst av Christoffer Holst men absolut inte den sista. När jag läst denna feelgood deckare, blev jag jätte sugen på att läsa någon av hans andra böcker. Bokens författare skriver med en humor jag gillar. Flera gånger kom jag på mig själv med att skratta högt. Det är också trevligt med de fina vänskapsförhållandena mellan karaktärerna. Jag gillar även de rappa replikerna mellan bokens huvudpersoner. Sen var Boken lagom spännande och mysig tyckte jag. Tragedier och obesvarad kärlek samt spänning blandas i en fin mix.

 Jag tyckte mycket om Cilla som verkar vara en omtänksam och fin person. Fina miljöbeskrivningar innehöll boken också blandat med god mat och vin. 

Jag tyckte dessutom att omslaget på boken var jättefint och tilltalande. Denna spännande feelgood deckare får fullt betyg av mig. ❤❤❤❤❤/5.

Ett favoritställe ur boken; Rosie blinkar till. Himlen är ovanligt ljus. Solen värker i ögonen och huvudet dunkar. Var är jag? hinner Rosie tänka innan hon får syn på ett ansikte ovanför sig. En man med lätt skäggstubb och pliriga ögon. Är du gud? tänker hon först, men sedan får hon syn på den franska baskern som pryder hans huvud. Den ser oerhört bekant ut. Som någon hon träffat förut. 

Rosie?

Rosie nickar försiktigt där hon ligger i snön. Mannen med baskern tittar oroligt på henne. Herregud, hur ser jag ut? Med tanke på hur kallt det kändes om rumpan förstår Rosie att hon ligger mitt på den snöiga marken. Hon ser träd resa sig över mannen, så uppenbarligen befinner hon sig i en skog. Sedan kommer minnena farande. Skidorna som gled på i en obeskrivlig hastighet...ungen som fastnat mitt i backen...det stora trädet som bara dök upp mitt framför ögonen...

Herre gud, tänker Rosie. Tänk om jag är alldeles blodig? Tänk om halva huvudet fastnat på någon gren?

Hon för en hand mot ansiktet och känner med fingrarna. Det sitter kvar vad det verkar, alltihopa. 

-Hur gick det egentligen? Frågar mannen i baskern. Har du ont?

-Ej...Jag vet inte.

-Vet du inte?

-Jag är drygt sjuttio. Jag har alltid ont någon stans. Mannen ler. Och precis då klickar det till i Rosies hjärna. Det är ju han. Mannen med hunden, han som hjälpte henne i morse när hon hittade kroppen. Pistvakten.

Från baksidan;När kriminalreporten Cilla Storm blir inbjuden att fira jul med kompisarna Jonathan och Zacke i deras fjällstuga i Idre lämnar hon raskt ett grått Stockholm bakom sig. Men julstämningen kommer av sig när en ung man hittas död på orten, nedanför ett stup. Var det en olycka?

En månad tidigare anländer 21-åriga Sebbe till Idre för att arbeta som assistent åt det musikaliska underbarnet Fredrik Niemi, som lider av reumatism. Men allteftersom han lär känna den förmögna familjen blir han mer och mer illa till mods. Vad är det egentligen för människor han har flyttat in hos? 

Samtidigt som Cilla brottas med skidor och pjäxor och saknaden efter sin hårt arbetande pojkvän Adam, börjar hon och väninnan Rosie gräva i den lilla fjällbyns många intriger-som alla verkar leda till familjen Niemi. 

Ha en fortsatt trevlig kväll
Kram Nina 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...