måndag 10 april 2023

Författarintervju-Alice Johansson och Johanna Krebs

Denna intervjun belyser Alice Johansson och Johanna Krebs. Mor och dotter har gett ut två böcker tillsammans i fantasygenren. De skriver en serie på totalt fyra böcker. Jättespännande med familjemedlemmar som skriver böcker tillsammans. Tack för ni ville vara med på min intervju.

Fotograf Albert Johansson, Huskvarna 

1. Hur många böcker har ni skrivit?

Svar; Vi har skrivit två böcker, båda i Arvtagarserien – Viskaren och Spåraren. Det kommer bli totalt fyra böcker i serien.

2. Vilka är Alice Johansson och Johanna Krebs? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag, Johanna, växte upp på Öland, men hamnade i Huskvarna efter universitetsutbildningen när jag träffat min man. Skrivandet har följt med genom livet, inte minst i arbetet. Jag arbetar som HR manager och då är det viktigt att kunna uttrycka sig i skrift. Sedan skiljer det såklart ganska mycket på att skriva en remiss eller policy, jämfört med att skriva skönlitterärt. För mig tog skrivandet fart på allvar när jag var arbetsbefriad efter att ha flyttat ett stort företag till en annan ort. Jag bestämde mig för att gå en skrivarkurs på Ordfront med Kerstin Matz och Ulla Trenter.

Jag, Alice, går tredje och avslutande året på Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet. Det är otroligt intensivt just nu, men jag försöker ändå hinna med att skriva egna texter. Jag tänker förmodligen studera vidare på universitet, kanske kriminologi, men först blir det nog ett år med lite annat än skola.

3. Hur fick ni idén till er debutroman?

Svar; Det hela började när Alice var omkring elva år och just läst ut Harry Potter. En dag kom hon och beklagade sig eftersom ”alla böcker i hela världen” var slut. Det fanns med andra ord inga fler fantasyböcker på svenska som var lagom svåra. Jag behövde inte fundera länge innan jag föreslog att vi skulle skriva något eget. Först tyckte Alice att det var ett jättedumt förslag, men efter några veckor utan fantasyböcker kom hon tillbaka och undrade vad vi skulle skriva om. Jag hade den här bilden av ett par neonfärgade gymnastikskor som luktade riktigt illa och jag visste att flickan som såg dem var blind.

- Hur är det ens möjligt? frågade jag Alice och så började hon berätta historien om Emma och ledarhunden Santos.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; När vi började skriva var jag 11 år gammal, men jag hade hunnit bli 17 innan vi fick en möjlighet att ge ut boken. Från början var det egentligen bara mitt och mammas egna hobby-projekt. Jag hade inte ens tänkt på att det skulle kunna bli en bok, men snart nog kände vi båda att det var en historia som förtjänade att delas med andra.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag tror inte att det var många som insåg att jag faktiskt skrev och särskilt inte att det var fantasy, berättar Johanna. När vi tog steget från manus till bok arbetade jag inom Sveriges Domstolar och där skriver man förstås helt andra saker.

Mina lärare blev också överraskade, berättar Alice. Särskilt när jag bad om ledigt för att åka till bokmässan. Som utgiven författare. Jag tror inte många förväntade sig att en tonåring faktiskt kunde skriva en ”riktig” bok.

6. Hur har livet förändrats sedan ni började skriva?

Svar; Jag har lärt mig otroligt mycket om skrivande sedan vi började, säger Alice. Först var det mest mamma som skrev och jag som berättade, men nu skriver vi lika mycket av manuset båda två. Vi kompletterar varandra. Sedan har det förstås underlättat för skolarbetet att jag numera har extra lätt att uttrycka mig i skrift. Som författare träffar man också många människor vilket gjort mig bekväm att prata inför publik. Sedan har vi väldigt roligt tillsammans när vi skriver.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det tycker vi. Vi hade turen att få en riktigt bra lektör och redaktör och lärde oss mycket under arbetet med första delen. Det underlättade skrivandet och historien fanns redan där. Vi har arbetat med den så länge att vi har ganska klart för oss vad som kommer att hända även i de kommande böckerna.

8. Skriver ni på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu skriver på tredje delen i serien. De första två hade vatten respektive jord som tema, men den här gången blir det luft. Vi arbetar med nordiska väsen som inramning. Historien om Emma handlar om vänskap och att våga tro på sig själv fast man är annorlunda, men den handlar också om hur det är att växa upp i ett samhälle som existerar vid sidan av det vanliga. Om vad som händer när någon annan blir en del av ett nya samhället och inte förstår reglerna eller håller med om dem.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Vi har numera en Golden retriever i familjen och de som är bekanta med en sådan hund vet att de älskar att stå i centrum. Det blir med andra ord mycket natur och hundmys hos oss och en hel del resor till Halmstad där vi har en stuga.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Johanna arbetar som tidigare nämnts som HR manager och Alice går sista året på gymnasiet.

11. Läser ni mycket själva och i så fall vad?

Svar; Jag, Johanna, läser lite av varje. Humöret får avgöra. De senaste tre böckerna som jag läst är Frida Moistos deckare Märkt, en Paxbok av Åsa Larsson och Ingela Korsell och så Den saknade systern av Lucinda Riley. För Alice blir det mest fantasy utöver de klassiker och annat som hon läser i skolan.

12. Hur ser det ut där ni skriver?

Svar; Det kan variera, men oftast blir det vid mitt skrivbord eller i en skön fåtölj. Andra dagar, när tiden är betydligt mer knapp, händer det att jag skriver på telefonen på bussen. Jag tillhör de som kan skriva varsomhelst, något man får vänja sig vid när man både pluggar och skriver böcker om man vill få ihop vardagen. Mamma skriver däremot nästan alltid vid bordet i vardagsrummet, fast hon har ett hemmakontor.

13. Har ni någon speciell rutin ni skriver efter? Tid på dagen eller när ni kommer på något?

Svar; Alice skriver i princip varje dag, medan jag skriver mer under helgerna. Vi är kvällsmänniskor båda två, så mest aktiva är vi i slutet av dagen... eller under natten.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Det måste inte vara perfekt från början. Skriv för din egen skull och inte för att någon ska läsa det, då blir det lättare att släppa fram historien istället för att fastna i oviktiga språkliga detaljer. Sånt kan man alltid rätta längre fram så sätt dig bara ned och skriv!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen just nu är att nå i mål med vår bokserie och att den ska få nå ut till ännu fler läsare. Sedan vore det förstås kul om det skulle bli film av något man skriver.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det skulle vara i vårt skrivande i så fall: ”Delete är svaret på allt”. Gillar man att uttrycka sig i skrift, så blir det ofta lite väl mycket text. Ibland behöver man hålla igen och lita på läsaren. Något som är klurigt när man älskar sina karaktärer och vill göra dem rättvisa.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, så svårt att välja bara en. Det får nog bli någon av Astrid Lindgrens böcker. Många säger att de inte läser fantasy, men så visar det sig att de trots allt läst Astrid och vad är väl Pippi, Nangiala och vildvittror om inte fantasy? Astrid vågar dessutom vara nyfiken, barn och allvarlig på en gång. Det tror vi är viktiga egenskaper för en författare.

Fotograf Patrik Svedberg, Huskvarna 

Tack Alice och Johanna för att ni ville vara 

med på min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tills jag hittar dig

"Tills jag hittar dig" av Harlan Coben , utgiven av Bookmark förlag . För fem år sedan hittade David sin då tre år gamla son, Matt...