lördag 1 april 2023

Författarintervju-Susanne Jobs

Jag har läst "Där himlen inte syns" av Susanne Jobs. Nu håller hon på att skriva uppföljaren. Den ser jag fram emot att läsa. Det var jättekul att läsa alla Susannes spännande svar. Tack Susanne för att du ville delta i min intervju.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Hittills har jag 14 titlar i bagaget. Efter många refuseringar gav en redaktör mig rådet att välja ett ämne som jag kunde något om. Det föll sig naturligt att jag som under uppväxten varit hästtjej och slukat hästböcker gav mig på att skriva en själv. Den hette Sommaren på Lövtorp och gavs ut av B. Wahlströms 1988. Den översattes till både danska och tyska. Efter det blev det ytterligare sju hästböcker, två ungdomsdeckare, en faktabok, en kokbok och en seriebok om gruvdrängen Fet-Mats. Hästböckerna fick för några år sedan nytt liv av Saga Egmont som gav ut dem som ljud- och e-böcker.

Viljan att skriva en roman för vuxna har nog alltid funnits men det var inte förrän i december 2021 som det blev verklighet. Då släpptes den historiska romanen ”Där himlen inte syns”. Det är den jag ser som min debutroman.

2. Vem är Susanne Jobs? 

Svar; En impulsiv och kreativ människa som alltid har ett projekt på gång. Ofta har det med foto att göra. Jag tar bilder varje dag och lägger ut på mitt instagramkonto @susjobs. Det stora projektet nu är att bygga ett helt nytt hus, där vår sommarstuga tidigare stod, och flytta dit permanent. Med sjö och skog runt husknuten hoppas jag få ro och inspiration att skriva flera böcker.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag var reporter på Dala Demokraten i början av 2000-talet. Falu gruva med trästaden och bergsmansbygden hade ansökt hos UNESCO att få bli Världsarv. Under resans gång gick jag på många pressträffar och lärde mig en väldig massa om gruvan och stadens historia. Men allt handlade om män. Drängar, bergsmän, fogdar, vedbärare, linslagare … 

Om kvinnor och barn finns nästan inget dokumenterat. Jag ville förstå och förmedla hur det var för dem och det var då min berättelse började ta form.

4. Hur gammal var du när du skrev din debdebutroman

Svar; När jag skrev den första hästboken var jag 25. Grundmanuset till ”Där himlen inte syns” låg länge i skrivbordslådan innan jag fick tid och kraft att avsluta den. Då var jag 59.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De flesta i min omgivning vet att jag skriver så ingen blev särskilt förvånad när min roman kom ut. Däremot tror jag att många förvånades över att jag gjort så mycket research. Miljön fanns på riktigt och det var viktigt för mig att komma så nära att berättelsen kunde vara sann.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har alltid skrivit och bestämde mig redan i tioårsåldern för att bli författare. Skrivandet har öppnat dörrar för mig. Jag praktiserade på en lokaltidning för att lära mig redigera och sedan söka jobb på någon reklambyrå.  Redaktionschefen kände till mina hästböcker och började skicka ut mig på skrivjobb. Det ledde sedan till att jag blev reporter på Dala Demokraten i Falun och efter fyra år började jag frilansa åt veckotidningarna, både som reporter och fotograf. Men den ständiga jakten på uppdrag tog död på min kreativitet. Fantasin och lusten att skriva något eget försvann. Efter drygt tio år lade jag ner firman och tog jobb som personlig assistent. Tre år helt utan skrivande började det åter växa historier i mitt huvud. Då kunde jag äntligen ta tag i det där grundmanuset som låg och samlade damm.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har börjat skriva på en fristående uppföljare till ”Där himlen inte syns”. Det är absolut inte lättare, dels för att husbygget tar tid och kraft, dels att jag sätter press på mig att nästa bok måste bli minst lika bra som den första. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Fortsättningen börjar tre år efter att den första slutar. Koppargruvan i Falun får lite mindre fokus till förmån för bergsmansgården Vikaborn. Syskonen Olof och Kersti är kvar där som hyttdräng och kökspiga. Sofia och hennes syster Kajsa bor kvar i gruvarbetarkvarteren på Elsborg och försörjer sig som tvätterskor. Så händer en olycka, följt av en helt annan och allt ställs på ända.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom att läsa böcker och fotografera är trädgård, matlagning och bakning sådant jag tycker är kul. Jag har en stor familj som jag umgås med så ofta det går. Däremellan ligger jag på soffan och kollar en och annan tv-serie.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag sade upp mig från jobbet som personlig assistent i somras för att fokusera på nya romanen. Men passande nog fick jag chans att börja jobba extra vid Falu Gruva. Titt som tätt sitter jag i receptionen i Gruvmuséet, säljer biljetter till de guidade gruvturerna, jobbar i butiken och spelar roll vid dramatiserade turer nere i besöksgruvan.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mig till sömns och har alltid en bok på gång. Sedan säkert fem år tillbaka läser jag bara e-böcker på läsplatta. Det är så praktiskt att alltid ha tillgång till ett stort bibliotek och så slipper jag höra av mannen att jag ska släcka lyset för att han vill sova. 

Det blir nästan bara svenska författare nu för tiden, varför vet jag inte. Jag har Torgny Lindgrens böcker som klar favorit. Mustiga skrönor som sätter fart på fantasin. Kerstin Ekmans ”Händelser vid vatten” gjorde också starkt intryck. Just nu läser jag Kallmyren av Liza Marklund.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Mina skrivplatser varierar. Vanligen sitter jag i soffan eller halvligger i sängen med bärbar dator. Nyligen köpte jag en stationär dator och sitter ganska ofta som vanligt folk, på stol vid skrivbord.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver i perioder och är känslig för störningar. Har jag något annat inbokat under dagen så är det ingen idé att ens sätta sig vid datorn. Jag skriver långsamt, får sällan ihop mer än en sida på en dag. Men det som skrivs blir oftast kvar när det är dags att redigera. Förmiddagar är bästa tidpunkten, då är hjärnan som klarast och förhoppningsvis kommer jag ihåg det jag legat och klurat ut under natten.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv! Övning ger färdighet. Friska upp kunskaperna i svensk grammatik. Använd alla sinnen i berättelsen. Det låter, doftar, känns, ser ut och smakar. Tro för allt i världen inte att du ska bli rik på ditt hantverk. Det är få förunnat.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är mitt nya hus. Det är där nästa bok skrivs färdigt. Och nästa. Och nästa …

16. Något citat du lever efter?

Svar; Man kan allt man vill, om viljan är tillräcklig.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag är född i Falun, har bott och tidvis arbetat där och jag har skrivit om Falun. Det har jag gemensamt med Selma Lagerlöf (ingen annan jämförelse) så självklart rekommenderar jag någon av hennes romaner

Tack Susanne för att du ville delta I min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Läs min recension av "Där himlen inte syns" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...