söndag 16 april 2023

En smakbit på en söndag-Smultronhyllan

                

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Smultronhyllan" av Birgitta Bergin, utgiven av Piratförlaget.

Smakbiten;

Kapitel 1

MIN AGENT FNÖS när jag berättade att jag ville arbeta på ett äldreboende. 

"Så du lämnar ditt liv som firad författare för att torka gamlingar i rumpan?"

"Nej, jag lämnar mitt liv som kuvad författare med kreaktivitets ångest och påtvingade deadlines för att istället arbeta med människor som behöver mig. Om det ibland innebär att torka någon i rumpan så är det okej för min del."

Det var efter det samtalet som jag med hundra procents säkerhet visste att jag fattat rätt beslut. Men även mina döttrar ifrågarsätter mig. För första gången sedan skilsmässan äter de middag hemma hos mig, i min nya lägenhet, när jag avslöjar mina planer. Jag får ta sats flera gånger innan jag säger det rakt ut. 

"Jag har fått ett nytt jobb. Jag ska börja arbeta på ett äldreboende redan nästa vecka."

Två par ögon stirrar förvånat på mig.

"Men mamma protesterar Lina. "Det går ju jättebra för dina böcker! Hur ska du hinna ha ett annat jobb också?"

"Jag ska inte skriva några fler böcker. Jag vill helt enkelt inte längre. Jag har varit frånvarande i så många år för att jag skrivit att jag till och med har missat att vara delaktig i era liv. Det är slut med det nu", försöker jag och lassar in en stor portion potatismos och lax som jag själv tycker att jag fått till riktigt bra. Jag som knappt kan laga mat. Det har alltid varit Nils som gjort det. 

"Är det inte lite väl sent att komma på det nu?" fortsätter Lina. "Vi flyttar snart till Lund. Det blir inte lätt för dig att plötsligt vara delaktig när vi pluggar och bor så långt bort."

"Kanske det, men jag vill som sagt komma närmare er-oavsett var ni bor."

"Men ett äldreboende? Varför just det?" Matilda ser riktigt intresserad ut.

"Därför att jag vill vara behövd. Jag vill vara med i det verkliga livet, där saker händer på riktigt. Jag vill inte längre leva ett låtsasliv med låtsaspersoner i en låtsasvärd som jag har hittat på."

Baksidestext;

EFTER ETT LIV I RAMPLJUSET som framgångsrik författare bestämmer sig Agnes för att förverkliga sin gamla dröm om att vara till nytta och glädje för andra och tar ett jobb på äldreboendet Smultronhyllan. Även om stället är trevligt bubblar Agnes av idéer om hur man kan göra tillvaron mer meningsfull för de äldre. Men den nye chefen verkar vara fast besluten att sätta käppar i hjulet för henne.

Den nyskilda Agnes ger sig också ut på dejtingmarknaden och plötsligt går allt väldigt fort. På ett par dagar har den charmiga Benny flyttat in hos henne och tar allt mer kontrollen över hennes liv. Det nya liv Agnes har drömt om glider henne sakta men säkert ur händerna. Hur ska hon se till att inte tappa bort sig själv?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

4 kommentarer:

  1. Tack för smakbit. Har jobbat på äldreboenden och det är definitivt mycket mer än att "torka gamlingar i rumpan". Undersköterska är verkligen ett undervärderat yrke!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten det är väl tur någon vill jobba på äldreboende.

    SvaraRadera
  3. rätt person på ett äldreboende kan göra underverk! har inte läst något av Birgitta Bergin, men den här låter intressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Jag började läsa en julbok av Bergin men tyckte inte alls om hennes sätt att skriva i den tyvärr. Den här verkar bättre!

    SvaraRadera

Diagnos: omöjlig längtan

"Diagnos: Omöjlig längtan" av Christina Edwinsdotter utgiven av Lundberg Media . I denna boken möter vi Cecilia som jobbar som pol...