fredag 14 april 2023

Författarintervju-Elina Kangas

Denna intervjun handlar om Elina Kangas. En författare som jag ännu inte läst något av. Det är fint att skrivandet betyder så mycket för många och även läsandet. Tack Elina för att du ville delta i min intervju.

Fotograf Joakim Kangas

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Min debutroman ”Ett illegitimt barn” släpptes i november men jag har även skrivit kortromanen ”Springor av mörker” som kommer ges ut hos Seraf förlag under 2024.

Jag är även med i två antologier och har gett ut en fristående novell med titeln ”Mörka rummet” hos Everlasting Publisher.

2. Vem är Elina Kangas? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; En rastlös tvåbarnsmamma som ofta har flera projekt på gång. Jag är uppvuxen utanför Jönköping men bor numera med min familj i ett egenbyggt hus utanför Linköping. Dricker kopiösa mängder te, älskar choklad och lakrits och tvekar aldrig på att utmana mig själv om det finns en lockande idé. När jag är ledig spenderar jag gärna tiden med familjen, ute i trädgården eller sjunker ner i soffan med en bra bok eller serie.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Fröet till idén såddes under ett samtal där vi pratade om adoption och hur kontrollerad den proceduren är jämfört med att skaffa biologiska barn. Min hjärna spann vidare på det tillsammans med de svårigheter som vi står inför såsom klimatförändringar och resursbrist och därifrån växte boken fram. Ett samhälle innanför murar som skyddar mot den giftiga naturen, och överbefolkning och resursbrist gör att regeringen måste ransonera men fördelningen är inte jämn mellan invånarna. Samhället styrs med en järnhand och regeringen bestämmer till och med vem som får skaffa barn. I boken får man följa Nora som är ett av barnen som inte får finnas men ändå lyckas växa upp gömd i det öppna.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Första meningen skrev under sommaren 2020 och då var jag 26 år.  

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt positiv respons skulle jag säga! Många som tycker det är roligt, och framframförallt undrar folk hur jag har tiden att skriva då jag har två småbarn och har ett heltidsjobb.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har blivit betydligt lugnare i själen. Skrivandet är mitt sätt att andas,  det är något jag gör för min skull och det känns så roligt att kunna ge liv åt historierna som trängs i huvudet. Jag hittade även in på bookstagram där jag har lärt känna så många fantastiska människor varav flera har jag haft den stora äran att träffa.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Mycket lättare! Jag lärde mig väldigt mycket på mitt första manus och det har blivit ett par stycken sedan dess men jag lär mig hela tiden nya saker inom skrivandet och min skrivprocess.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu håller jag framförallt på med två manus. ”I dina ådror” är ett high fantasymanus om väsenjägaren Ari som infekteras av giftmakerskan Saraya och tvingas att släppa henne fri från sin fängelsecell. Flykten från fängelset påbörjar en resa som vidgar vyer, öppnar brustna hjärtan och kantas av ödesdigra val och uppoffringar.

”Att renovera ett hjärta” är en feelgood om ett gift par vars äktenskap är på väg att kollapsa efter att de precis har förlorat sin son. Men när de åker till Jönköping för att sälja familjegården de nyligen ärvt faller båda för platsen och en dröm om ett café i den gamla logen börjar ta form.

Fotograf Joakim Kangas

9. Har du några andra intressen?

Svar; Fotografering är ett stort intresse, likaså att träna, vara ute i naturen och att umgås med familjen.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar som biomedicinsk analytiker inom klinisk fysiologi.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser, men kanske inte så mycket som jag egentligen skulle vilja då skrivandet tar mycket tid. Jag är en moodreader och har en bred smak, läser det mesta förutom deckare och självbiografier. Men mitt hjärta slår ändå starkare för fantasy i alla dess former.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag flyttar runt lite på olika platser när jag skriver. Men de vanligaste platserna är köksbaren och fåtöljen utanför barnens sovrum. Däremot finns det alltid en termos med te nära till hands.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver oftast på kvällen efter att barnen har gått och lagt sig. Så mina skrivpass brukar vara mellan 19.30 – 21.00 på vardagarna, och på helgerna är det mer varierande beroende på när det finns tid.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Våga testa! Skrivandet är en konstant läroprocess, ingen blir någonsin fullärd och det är bara att vara ödmjuk mot processen. Hitta det sättet som passar dig.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg blir att göra klart mina pågående manus och hitta förlag till dem.  Drömmen vore att kunna gå ner i arbetstid och kunna arbeta mer med mitt eget skrivande.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Varför hålla dig till en box när du kan tänka utanför den?

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, svår fråga. Men här är några av mina favoriter: Stolthet och fördom av Jane Austen, Kallocain av Karin Boye, Flugornas Herre av William Golding och Dr Jekyll and Mr Hyde.  

Fotograf Joakim Kangas

Tack Elina för att du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...