fredag 21 april 2023

Författarintervju-Pernilla Enmark

Denna intervjun belyser Pernilla Enmark, som tidigare varit utgiven i novellantologier samt i diktantologier. Jag har tyvärr inte läst något av henne ännu. Läs hennes spännande svar. 

Foto: ricke.se

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har tidigare varit utgiven i fyra novellantologier och två diktantologier. I december 2022 kom min novell I sanningen fanns tystnaden ut som ljudbok och e-bok och i januari som pocket.

Under hösten kommer min novell, Under Mallorcas sol, som pocket och e-bok. Min debutroman, Arvinge saknad, kommer under våren 2024.

2. Vem är Pernilla Enmark?

Svar; Jag är en glad och lite rastlös 49-åring som alltid har älskat böcker. Kontrasten mellan att sitta och skriva och att ha en aktiv fritid passar mig perfekt. Långa promenader, längdskidåkning, slalom och fjällvandring ger återhämtning och vila. Jag bor i byn Norsjövallen i Västerbottens inland med min sambo och tillsammans har vi två barn som har flyttat hemifrån. Vår goldendoodle Hilma är ett riktigt yrväder och bjuder på många skratt.

3. Hur fick du idén till din kommande debutroman?

Svar; Jag behöver en plats för att få uppslag till noveller och romaner. Idéen till min kommande debutroman, Arvinge saknad, fick jag när vi strosade bland de små fiskestugorna och fyren ute på Pite-Rönnskär, en ö vid Norrlandskusten. När vi gick in i det vita kapellet som stått där sedan 1700-talet började jag fundera över alla människor och livsöden som passerat där. Jag gillar att det finns historiska inslag.

Idén till min nyligen släppta novell, I tystnaden fanns sanningen, fick jag efter att jag hade läst min morfars brev som han skrev under beredskapsåren när han låg inkallad utanför Tärnaby. Hemvan och Tärnabyfjällen besöker jag flera gånger varje år och när jag insåg att morfar spenderat flera omgångar som inkallad där, kände jag att jag ville skriva något som byggde på hans brev. Det är en novell med historiska inslag, kärlek och en väl gömd hemlighet. I morfars brev var det saknaden, hungern och gemenskapen bland de inkallade som berörde och fångade mig.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag påbörjade min kommande roman under 2019, sedan har jag skrivit på lediga stunder. I september 2022 skrev jag på avtalet för romanen som släpps nästa år.  

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag är så glad och tacksam att mina noveller har fått så fint mottagande. Novellen I tystnaden fanns sanningen har fått fina recensioner. Jag har fått möjligheten att ha boksamtal och berätta om novellen och dess bakgrund. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Skrivandet har gett många intressanta och roliga möten med människor som jag annars inte skulle ha träffat, vilket har varit inspirerande.

7. Var det lättare att skriva bok nummer två?

Svar; Jag har precis börjat skriva på ett råmanus till min andra roman, så jag får återkomma med svar på det.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på en feelgood roman, vilken också utspelar sig längs efter Norrlandskusten. Här möter vi Fanny, Chris och Vickan vars vägar korsas av en slump i en lanthandel. Ett par gäss, en sliten Grålle och ett barns nyfikenhet blir startskottet för en sommar som de alla hade blandade känslor inför. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom skrivandet trivs jag med en aktiv fritid med slalom, längdskidåkning, promenader och under sommaren fjällvandrar vi gärna. Jag tränar både Rallylydnad och Nose Work med vår hund.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är utbildad gymnasie- och högstadielärare och arbetar i dag heltid på Norsjöskolan med svenska som huvudämne.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Tyvärr finns inte så mycket tid för läsande, men jag har alltid en bok på nattduksbordet. Jag läser gärna feelgood eller deckare.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter oftast hemma vid köksbordet eller på mitt lilla kontor, men jag skriver var som helst bara det finns tid för skrivande.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver helst på morgonen, sedan kan jag redigera senare under dagen eller på kvällen. Nya idéer kommer när jag tar en promenad eller tränar.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Man måste ge sig själv tiden som det krävs för att skriva och skippa en del andra saker. Sedan kräver en text många genomläsningar och att man vågar ändra i texten.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen skulle vara att ha mer tid för skrivandet.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Det krävs stort mod att våga misslyckas.” Tyvärr vet jag inte vem som sagt det.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag tycker om Charles Dickens böcker, speciellt hans sätt att skildra karaktärer. Andra favoritböcker är Narnia, Barn 312 och Törnfåglarna.

Tack Pernilla för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...