fredag 16 juni 2023

Författarintervju-Karina Johansson

I dag belyser min intervju författaren Karina Johansson, som är på bokbloggarturné. Igår var hon hos Maria läser och skriver och i morgon ska hon till Systrarna boktokiga. Jag har nyligen läst hennes bok "Pastorsänkan". Tack Karina för att du deltog i min intervju.

1. Hur många böcker har du skrivit? 

Svar; Pensionatet är min åttonde bok!  

2. Vem är Karina Johansson? (Lite allmänt om dig själv). 

Svar; Jag brukar beskriva mig som en person som gärna är kreativ i det mesta jag gör! Jag målar tavlor, skriver, samlar prylar till mitt maskeradförråd i källaren, åker i min DKW Junior -63, gärna tidsenligt klädd på någon bilutställning, vandrar, och har precis fått ett nytt intresse: att cykla på min nyinköpta mountainbike! 

3. Hur fick du idén till din roman?  

Svar; Jag inspirerades av en kvinna som driver ett pensionat utanför Sunne. Jag såg hur hon kämpade när coronapandemin slog till och ingen längre vågade bo på hotell. Men hon kämpade på och var otroligt kreativ för att locka gäster. Detta fick mig att skapa min huvudperson som också är en kreativ kvinna. 

Idén till släkthistorien har jag faktiskt tagit från min egen släkt. Jag har hört berättas om en skröna, om en kvinna som gifte sig med en dräng och fick ta över släktgården. Detta utspelades i mitten av 1800-talet, på en tid då det brukliga var att äldsta sonen tog över. Detta satte igång min fantasi, och tanken är att det ska bli en serie där varje del handlar om olika familjemedlemmar – och där det visar sig att släkthistorien inte riktigt är som man hört berättas… 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman? 

Svar; Cirka 40 år! 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning? 

Svar; Exempelvis, de som känner till/bor/ har varit i Sunne tycker det är extra kul att jag använder kända miljöer på orten.  

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Jag började skriva noveller och senare böcker i samband med att jag fick den kroniska sjukdomen Addison, som innebär att min kropp inte längre producerar stresshormoner. Jag måste därför leva ett lugnare liv än innan, med så lite stress som möjligt. Eftersom jag av naturen är en person med mycket spring i benen och som vill hålla på med typ tusen saker samtidigt, har skrivandet varit oerhört viktigt för mitt välbefinnande. Det ger mig ett lugn och gör att jag kan sitta timtals utan att lyfta mig från stolen.  

7. Var det lättare att skriva bok nr två? 

Svar; Nej, det tyckte jag nog inte då. Jag kände mig verkligen fortfarande som en nybörjare!  

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den? 

Svar; Jag skriver på del 2 i Vinder-serien. Den handlar om Emeli Vinder som i första delen kom till Alexa Vinder som ny kökschef. Hon flyttar in hos sin pappa som bor i ett hus i centrala Sunne som kallas Kråkslottet. I inledningen mördas en person i trapphuset utanför hans dörr, och pappan blir anklagad. Polisen friar honom, men i Sunnebornas ögon är han den skyldige. Emeli ser hur dåligt han mår av det, och försöker själv hitta mördaren. 

9. Har du några andra intressen? 

Svar; Se punkt 2 

10. Har du något annat arbete förutom författare? 

Svar; Jag arbetar som reporter på Sunnes lokaltidning. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag lyssnar mest på ljudböcker, då jag oftast skriver när jag har tid att sätta mig! Har flera favoriter, men gillar överlag kvinnliga svenska deckarförfattare. Marianne Cedervall är en favorit sedan många år.  

 12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Jag sitter i en reclinerfåtölj med datorn i knäet. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Svar; Går upp tidigt, och börjar gärna skriva vid sjutiden på morgonen när jag är ledig. Förmiddagarna är min bästa tid. Sen skriver jag också mycket på kvällen framför teven. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; Gå skrivarkurser och börja gärna med noveller, för att träna upp skrivandet innan du ger dig in på större projekt! 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm? 

Svar; Min dröm är att bli utgiven utomlands! 

16. Något citat du lever efter? 

Svar; Gillar följande citat: ”Det enda man ska ångra är det man inte gjort” och ”Ur ingenting är allt möjligt” 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Kristin Lavransdotter


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs min recension av "Pastorsänkan" här 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...