lördag 25 maj 2024

Chateau under stormande himmel

"Chateau under stormande himmel" av Jessica Eriksson och Stefan Holm utgiven av Harper Love förlag. Vi får ännu en gång återvända till Värmland och renoveringen av Ellinors chateau. Renoveringen går framåt och Ellinor och Felix har blivit tillsammans. Ellinor är lycklig, men Felix känner sig stressad över renoveringen, vilket gör att han blir lättirriterad. Han låter det gå ut över alla runt omkring sig, och gör sig även ovän med sin kompanjon. Samtidigt pressas Andres av Manfred Mörk, att hitta ett sätt, för att kunna ta ifrån Ellinor, det gamla huset. De måste därför hitta en annan arvinge till huset, för att på så sätt lyckas med sina planer. Ellinor blir förvirrad då Felix ofta blir så irriterad, och hon har svårt att förstå honom, samtidigt som hon är så förälskad. Hon vill att han ska öppna upp sig lite mer och prata om saker. Ellinor drömmer dessutom om ett gråtande barn. Och enligt en sägen, har ett barn försvunnit i den gamla rosenlabyrinten, som en gång funnits i den gamla trädgården. Hon måste gräva i historien och samtidigt riskera att Felix inte tar det så bra. Samtidigt har även väninnan Alva lite kärleksbekymmer. Ska Ellinor och Felix reda ut sitt förhållande, innan den annalkande stormen som är på väg, drar in över hennes Chateau? 

Det skrivande paret Jessica och Stefan har gjort det igen! De har ännu en gång skrivit en bok som förtrollar mig från första sidan till den sista. Detta är del två av den spännande bokserien om den gamla herrgården, som är belägen i den Värmländska idyllen. Det är intressant att få följa renoveringen som går framåt, samtidigt som Ellinor måste lösa ännu ett mysterium, som rör den gamla herrgården. Denna gång handlar det om ett försvunnet barn, och en rosenlabyrint. Med sina fantastiska miljöbeskrivningar och spännande karaktärer, kan man inte lägga ifrån sig denna ljuvliga feelgood pralin, förrän boken är utläst. Jag gillar de lite övernaturliga inslagen, och jag gillar också att man får följa de olika karaktärerna i deras egna kapitel. De får en att lära känna dem på ett fint sätt. Nu får man även lära känna Ellinors väninna, Alva lite bättre. Jag älskar det fina omslaget på boken. Missa inte denna bokserie som både är spännande och romantisk. Jag längtar redan till nästa del i serien. Denna feelgood pärla får av mig ❤️❤️❤️❤️❤️/5. 

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 10

Ellinor 

Ju mer Ellinor tänkte på drömmen hon haft, i kombination med incidenten med Luddes låtsaskompis, desto starkare kände hon ett behov av att prata med Felix farmor. Kanske betydde det ingenting annat än att Ludde hade en påhittad vän ute vid hennes chateau, eller också var det något konstigt som var påväg att hända. Ellinor hade inte fått tillfälle att fråga Ludde mer om det innan de lämnat av honom hos Hanna. Hon ville heller inte oroa Felix eftersom han verkade så stressad över arbetet. Alltså återstod egentligen bara alternativet att åka till Solgläntan för att träffa Hedda. Hon skulle inte kunna prata med Hedda om Felix var med, och visste han att hon tänkte åka dit skulle han garanterat vilja följa med. Med andra ord skulle hon bli tvungen att åka dit utan att berätta det för honom något som i te alls kändes bra att göra eftersom hon inte ville att de skulle ha några hemligheter för varandra. 

Hon kastade en blick på klockan, som hunnit bli halv åtta. Felix hade åkt ut till hennes chateau för mer än en timme sedan medan hon unnat sig lite sovmorgon. Kanske borde hon åka ut och försöka hjälpa till liteute vid bygget? I det samma ringde mobilen. 

"Heeeeeej!" ropade en närmast osunt morgonpigg Alva på Facetime. "Har du sovit gott din sömntuta?" 

Ellinor kände hur hela hennes ansikte vreds till något slags märklig grimas.

"Minns du drömmen jag hade? Om det gråtande barnet i rosenlabyrinten." 

"Om jag gör!" Alva skrattade igen. "Vadå, har det hänt något mer?" Alva lät upphettad. Ellinor visste att väninnan älskade saker som man inte kunde förklara. 

"Jo, men kanske. Häromdagen hörde jag hur Ludde stod och pratade med någon, och han stod liksom vid kanten av labyrinten, om jag tolkat de gamla fotona rätt. Men när jag gick ut till honom var det bara han där." 

"Okej... Det låter ju... som ett spöke." 

"När jag frågade vem han pratade med svarade han bara att han pratat med en kompis. Sedan var den liksom inte mer med det." 

Baksidestext;

Romantiska äventyr i Värmland 

Allt borde vara frid och fröjd i Ellinor Carpentiers liv. Hon har funnit kärleken och renoveringen av hennes chateau går framåt. Ändå är det något som skaver. Bästa vännen Alva är den hon anförtror sig till, men Alvas liv i Stockholm går inte heller som på räls. 

Felix och Andres vänskap har fått sig en ordentlig törn efter att Ellinor stormade in i deras liv. Felix känner sig dessutom stressad över renoveringen av Ellinors chateau, och Andres pressas av Manfred Mörk att gå hans ärende. 

På nätterna drömmer Ellinor om ett gråtande barn i det som en gång varit en gammal rosenlabyrint i trädgården. Hänger det förgångna och nuet samman på något sätt? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Läs gärna min recension av "Chateau vid 

vägens slut" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summering av maj månads läsning

  Jag hade ju en hög med 14 böcker jag inte hade hunnit recensera från april månad, och jag är nu i fatt dessa i alla fall vilket är skönt. ...