torsdag 16 maj 2024

Författarintervju-Karin Stigsdotter Gustafsson

Denna författarintervju belyser Karin Stigsdotter Gustafsson som jag ännu inte läst något av, men jag har någon av hennes första böcker här hemma. Blir att läsa dem nu för jag blev så nyfiken på att läsa. I år kommer hon att ge ut två nya spännande böcker. Tack Karin för att du ville delta i min intervju. ❤️

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Fem stycken: Eldens sommar, Skuggans hemlighet och Isjuvelens gåta som går under namnet Isjuvelentrilogin, utgivna på mitt eget förlag Fantasimaskinen. Flugpojken kommer i höst på Ordalaget bokförlag och Tångmannen kommer i år på Nohiding förlag.
(Dessutom har jag ett till manus klart, samt ett råmanus nästan färdigt.)

2. Vem är Karin Stigsdotter Gustafsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; En passionerad människa som älskar litteraturen, konsten, naturen. Har känslorna utanpå vilket både är härligt och plågsamt. Är mycket envis och strävar efter att lära och förstå. Min familj är det viktigaste i livet.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Svårt att säga. Den virvlade runt inom mig, och jag skrev ner den!

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Ålder tycker jag är ointressant, men jag var 49. Inuti var jag 10-12.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; I min närmsta omgivning är det ett par nära släktingar som är mycket peppande. Pratar vi bokbloggare är det mestadels beröm. Pratar vi btj är det toppbetyg. Annars är det ganska tyst. Mina två kommande böcker som ges ut på andra förlag väntar jag mig ska generera lite mer respons. Dels för de kommer att nå ut lättare och dels för att jag har utvecklats som författare.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag tänker på mina historier ständigt, de lever med mig i dröm och vaka. Känner mig otålig när jag inte får skriva. Idéerna ploppar upp och vill bara bli nedskrivna.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nja, var rätt förvirrad där och skrev om Skuggans hemlighet från pärm till pärm. Slutresultatet är jag nöjd med än idag.
Men nu, efter flera manus, är det lättare. Nummer fem, Flugpojken, var enklast. Jag hade en förtätad stämning och ett intressant tema klart för mig från början, och sen utvecklade sig berättelsen organiskt under processen. (Det gör allt jag skriver.)

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på uppföljaren till Tångmannen och är nästan i hamn med råmanus. Det är en sommarrysare för 9-12 år. Skräcktemat blandas här med ett romantiskt tema, vilket är nytt för mig i skrivsammanhang. Sjögastar och vaniljhjärtan är viktiga ingredienser. Ha ha, det låter som en bra titel!😂

9. Har du några andra intressen?

Svar; Att läsa! Och som sagt: att vistas i naturen samt att vara med familjen. Vi har marsvin också sedan jag gav efter för dotterns böner för 13 år sen. De innebär en del jobb men är otroligt söta och charmiga. Jag är också besatt av att leka, plocka blåbär och åka pulka!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är gymnasielärare i svenska och italienska men jobbar nu i en SU-grupp på mellanstadiet.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket, mest böcker för mellanåldern för att bli ännu bättre. Älskar mystik och skräck. Tycker även om naturvetenskap, särskilt astronomi.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har ingen särskild plats, utan växlar mellan köksbordet, vardagsrumsbordet, soffan och sängen. Redigerar korta stycken på mobilen var som helst.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Ingen rutin alls! När jag kan pressa in det i vardagen.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara skriv, döm inte. Det går att förbättra eller till och med radera efteråt!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att skriva klart mitt pågående manus, redigera det och börja på nästa. Har en toppenidé! Sen väntar ett äldre fantasymanus på en kraftig redigering och ännu ett manus på att bli skrivet.
Drömmen är att få skriva och arbeta med litteratur på heltid. Litteratur får mig att känna mig hel och lycklig.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Nej, inte vad jag vet. Det känns onödigt.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag älskar klassiker, men vill inte slå en bok i huvudet på någon. Vi är så olika, och olika böcker tilltalar en i olika perioder i livet. Det viktiga är att man hittar rätt. Dessutom finns det så många fantastiska klassiker! Böcker som betytt mycket för mig i olika stadier av livet är Muminböckerna, Huckleberry Finn, Djuphavspirater, Utvandrarserien och Dorian Grays porträtt.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summering av maj månads läsning

  Jag hade ju en hög med 14 böcker jag inte hade hunnit recensera från april månad, och jag är nu i fatt dessa i alla fall vilket är skönt. ...