fredag 31 maj 2024

Guds verk

"Guds verk" av Leffe Grimwalker utgiven av Nona förlag. Bokrecension. Vi för följa den nu tjänstlediga kriminalkommesarien, Samuel Duvel. Trots att han bara vill ha lugn och ro, ändras allt ganska snabbt. Adoptivdottern Ayla, vill att han ska hitta en ung kille, Ruben, som är för svunnen. Samuel tänker först neka uppdraget, men kan inte låta bli att ta det i alla fall. Pojken som de tror är på rymmen befinner sig i Limbo, de mörka tunnlar och kloaker som finns under Stockholm, och som är en egen värld, för människor utanför samhället. I den religiösa sekten där Samuel vuxit upp, har två munkar dödats, och Samuel blir anklagad, för de båda morden. Då Samuel har gått i sömnen och vaknat på utomhus, då morden har ägt rum, vet han inte om han är skyldig eller inte. För att rentvå sig själv, och hitta den försvunne pojken, tar han chauffören Dragan och Marie Leander, som arbetar på polisen till hjälp. Men tiden är knapp. Ska de lyckas rentvå Samuel, samt hitta Rubens vid liv, innan det är för sent? 

Detta är den andra delen i bokserien som heter Memoria Mori. Jag har tyvärr inte läst den första delen. Jag har inte läst så mycket av författaren heller förut, men efter att ha läst denna spännande bok, vill jag absolut läsa mer. Detta är en riktigt spännande och bra bladvändare, och det är full aktion från början till slut. Det gör det svårt att sluta läsa och jag sträckläste boken. Boken innehåller flera spännande karaktärer och spännande platser och miljöer. Även om Limbo inte är en riktig, plats får författaren mig att känna att jag är där. Han får platsen att verka levande och äkta. Limbo är en plats för de hemlösa tillika utstötta i samhället. En plats där man har sina egna regler och lagar. En värld där inte alla släpps in. Boken innehåller också riktigt grymma detaljer, och jag lider verkligen med den unga Samuel. Hans uppväxt med munkarna, har skapat stora själsliga sår hos huvudpersonen, vilket visar sig nu. Med polisen i hasorna är tiden knapp. När som helst kan de hinna i kapp och Samuel måste hela tiden vara steget före. Denna spänningsroman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

13

HOTELL VILLA NOCKTURNE RESARO

"Jag har fixat ett jobb åt dig", säger Ayla och slänger fram några dokument till mig. 

"Jag är tjänstledig." 

"Cashen måste in och du får antingen börja städa rummen eller göra något annat. Dessutom har vi redan fått betalt". 

"Betalt för vadå?" 

"Du är snut, eller hur?" 

"Jag är..." 

"Så du får snuta till dig eller vad man säger. Han heter Ruben Sand, fjorton år och försvunnen. Han sågs vid blåa linjen på T- Centralen igår innan han gick ner på spåret. Hitta honom." 

"Ayla, jag...," börjar jag men ser sedan bilden på honom. Ledsna ögon som ser ut att vara portar till en gammal själ. Det första som slår mig är att han har gått ner till Limbo, vilket får det att knaka i mig. 

"Han har rymt. Rika föräldrar som betalar fett med para. Hitta honom så får vi en mäktig bonus." 

"Jag vet inte", säger jag men något väcks upp i bröstet. Något gammalt som jag nästan förträngt. När jag rymde från klostret såg jag också ut sådär. Innan Ivan räddade mig från att bli kriminell på heltid eller ännu värre. Kanske är det meningen ändå. Jag har så många skulder att betala. "Kom igen nu, Samael, vi behöver pengarna och du lovade att hjälpa till." 

"Stockholm är stort och ja..." 

"Snälla, snälla, snälla snä..." 

"Okej, jag gör det", säger jag. Det är som om det är någon annan i mig som svarar. En trettonåring som en gång bodde under gatan. I Limbo. 

"Va? På riktigt?", undrar hon med skeptisk blick. 

"Ja, jag gör ändå ingen nytta här." 

Hon ger mig en kram och Aylas kramar är inte som andras. Hon håller alltid kvar taget tills man blir osäker på om hon växt fast. 

"Du kan släppa mig nu." 

Baksidestext;

KRIMINALKOMMISSARIE SAMUEL DUVEL är tjänstledig från polisen och ser fram emot att få ta det lugnt ett tag, men som vanligt dras han in i kaos. 

Samuels adoptivdotter Ayla har gjort om hans slott till ett hotell. För att få ekonomin att gå ihop tvingar Ayla honom att leta efter en 14-årig försvunnen pojke vid namn Rubens. Sökandet leder honom ner i Limbo, en egen värld i mörkret och tunnlarna under Stockholm. En plats Samuel mycket väl känner till och som han lovade sig själv att aldrig återvända till. 

Under tiden mördas två munkar brutalt i den religiösa sekten Opus Deis kloster. Morden verkade ha med Samuel att göra och han blir misstänkt. Är det han som är skyldig eller är det någon som försöker sätta dit honom. 

Ju närmare han kommer sanningen, desto värre blir det. Ingenting är vad det ser ut att vara och Samuel måste hitta mördaren för att inte själv åka dit för mord. Mord han förmodligen inte begått. Samtidigt måste han hitta Ruben innan det är för sent. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

1 kommentar:

Summering av maj månads läsning

  Jag hade ju en hög med 14 böcker jag inte hade hunnit recensera från april månad, och jag är nu i fatt dessa i alla fall vilket är skönt. ...