torsdag 5 januari 2023

Hett i hyllan-Barbara

 


Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Barbara" av Catherine Cookson som jag har en hel drös av, men inte läst ännu.

Från baksidan;

Catherine Cookson är en av Englands mest lästa och älskade författarinnor och här målar hon med mästerhand upp släkten  Mallens dramatiska historia under 1800-talets senare hälft. Mot en bakgrund av Northtumberlands böljande gröna kullar och dalar spelas häftiga passioner och ödesmättade förvecklingar upp på ett sätt som håller läsaren oavbrutet fången.

Barbara, huvudpersonen i denna andra del av romanserien om släkten Mallen, är tolv år när romanen börjar. Hon är vacker, med korpsvarthår och häftigt temprament. Men en olycka förmörkar hennes liv, hon håller på att bli döv. Den värld av tystnad som hon tvingas leva i skyddar henne dock från att få veta den hemska sanningen om sitt ursprung.

Hennes fostermor, Anna Brigmore, känner denna sanning och förföljs av tanken på att den en dag måste yppas för Barbara. Med rädsla ser hon den passion Barbara hyser för Mikael och det hat hon riktar mot flickan Sarah som Mikael tycks föredra. Barbaras otyglade känslor hotar att på nytt föra den ödesförföljda familjen Mallen i olycka. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

4 kommentarer:

  1. Ja, hon skrev ju hur många böcker som helst. Tror min mormor hade flera stycken, och att jag läste några.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har en hel del böcker av Catherine Cookson som jag hittat på loppisar osv.

      Radera
  2. Jag har läst en bok av henne, men det var så längesedan att det torde vara preskriberat 🙂

    SvaraRadera

Diagnos: omöjlig längtan

"Diagnos: Omöjlig längtan" av Christina Edwinsdotter utgiven av Lundberg Media . I denna boken möter vi Cecilia som jobbar som pol...