tisdag 24 januari 2023

Författarintervju-Anette Jacobson

Den här gången har jag haft äran att intervjua Anette Jacobson som skrivit "Tvillingblod" Läs recensionen av "Tvillingblod" här. Tack för spännande svar.


1. Vem är Anette Jacobson? 

Svar; Född på Södermalm i Stockholm där jag också jobbat de flesta av mina yrkesverksamma år. Då uteslutande som egen företagare inom media men med ett kort avhopp i mitten av 90-talet när jag tillsammans med en av mina bästa vänner hade två butiker under fyra år innan jag återgick till mediavärlden. Författandet har kommit in ganska sent i livet även om jag alltid har skrivit mycket, både i jobbet och privat. Är förutom en skrivande person – fru, mamma, mormor/farmor, matte och trivs fint med det. 

2. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén till TVILLINGBLOD växte fram. Kanske genom en längtan efter att skriva en äventyrsroman där jag fick skapa olika personlighetstyper med speciella och spännande karaktärsdrag. Dynamiken finns mellan tvillingbröderna och läsaren får valda delar ur deras minst sagt turbulenta liv där mord, olyckor och flykt ryms i handlingen. Historian utspelas både i nu och dåtid och min idé byggde just på att presentera ett familjedrama i närtid som utspelas i olika länder och miljöer. 

3. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu arbetar jag med del två av TVILLINGBLOD och där kan jag inte avslöja speciellt mycket eftersom det skulle förstöra för läsarna. Men jag lovar alla en spännande fortsättning.

4. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom författandet tränar jag några gånger i veckan, är med i en bokklubb där vi ses en gång i månaden. Gillar umgänge med vännerna och gärna toppat med god mat och dryck. Mysiga fikastunder ihop med kompisar och gott fikabröd kvalar också in här. Djur och natur och inte minst att resa och få upptäcka nya spännande platser är ett stort intresse det också. 

5. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Absolut och jag läser blandat som skönlitterärt, dokumentärt, thrillers/deckare och en del facklitteratur. Tycker jag mycket om en bok händer det att jag läser om den några år senare. 

6. Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; Ta skrivarkurser är mitt tips. Det ger fint stöd och hjälper dig framåt i dina författardrömmar. Du får förhoppningsvis bra pepp och utbyte av andra i kursen som delar ditt intresse samt svar på dina frågor kring författande av en rutinerad kursledare. Själv har jag gått flera kurser hos @jorun.moden samt tagit kurslektioner hos @skrivfokus och gått ett år på @asafolkhogskola där i kursen ”Från ax till limpa” med kursledare @axel_hellby

Tack för möjligheten att intervjua dig, Anette! 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...