tisdag 10 januari 2023

Tisdagstrion v. 2 2023: Böcker jag inte hann med under 2022

 


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om tre titlar som handlar om en titel eller författare där första bokstaven bildar ordet jul. 

Jag har valt ut dessa tre titlar som jag inte hunnit att läsa ännu som jag köpte förra året."Sångfåglar" och "Biodlaren från Aleppo" av Christy Lefteri samt "Vingården för vilda drömmar" av Caroline Säfstrand.



Från baksidan;

Den gröna linjen som splittrar Cypern löper längst kvarteret där Petra bor med sin dotter Aliki och hushållerskan Nisha. Petra hyr ut övervåningen till tjuvjägaren Yiannis som drömmer om ett nytt liv tillsammans med Nisha, ett liv där de inte längre behöver dölja sitt förhållande. Om dagarna tar Nisha hand om Alaki; om nätterna är hon hos mamma till sin egen dotter Kumari, som är kvar på Sri Lanka, via videosamtal.
Men en kväll försvinner Nisha spårlöst.

När polisen vägrar utreda fallet förstår Petra att det är upp till henne att återfinna kvinnan som hon så länge har sett som sin skugga. Under sökandet gång börjar Petra se kvinnor som Nisha i ett nytt ljus: även de har ett förflutet, även de har genomlidit förluster, även de drömmer om frihet och kärlek.


Från baksidan;

För biodlaren Nuri och konstnären Afra förändras allt när kriget kommer till Aleppo. Deras vackra, blomstrande stad blir till en plats där mörker, eld och död råder.

I ett desperat försök att nå trygghet väljer de till slut att lämna sitt hem för att försöka ta sig till England, en flyckt som är farlig och kantad av oerhörd sorg och osäkerhet. Är det möjligt att bygga upp ett nytt liv? Och att komma nära varandra igen? 


Från baksidan;

Sommaren på en skånsk vingård väcker drömmar till liv och får sanningar att bubbla upp till ytan.

Erica sätter sig på tåget och lämnar hastigt sin man, livet i storstaden och den planerade semesterresan med vännerna. Hon vet inte vart hon är på väg, hon vet bara att hon måste komma bort för att orka möta sorgen hon bär på. I Arild, femtiosex mil söderut, hamrar Marcus ner en skylt i marken: "Rum uthyres!" Det är färgstarka grannen Beatrix idé för att få ekonomin i vinodlingen som Marcus och hans farfar driver.

Samtidigt sitter Lilian ensam i lägenheten i Helsingborg och iakttar allt som pågår utanför hennes fönster. Med pennan tecknar hon det som inte livet gav henne. Vad hon inte anar är att en ung kvinna i Stockholm just påbörjat en resa söderut, och att detta kommer att förändra livet för Lilian och flera andra.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

8 kommentarer:

  1. Biodlaren från Aleppo har jag också funderat på att läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. jag va så förtjust i Biodlaren från Aleppo. vill gärna läsa Sångfåglar också

    SvaraRadera
  3. Jag kan nog tänka mig läsa alla dina.

    SvaraRadera
  4. De första två har jag sparade på Storytel, men jag har inte kommit till skott jag heller.

    SvaraRadera
  5. Sångfåglar läste jag förra året och den var verkligen superbra. Vill även läsa Biodlaren från Aleppo.

    SvaraRadera
  6. Känner igen dina böcker men har inte äst någpn av dem än.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle gärna hyra ett rum på en vingård för en tid.

    SvaraRadera
  8. Säfstrand har blivit en favorit för mig med den här serien.

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...