torsdag 12 oktober 2023

Författarintervju Ther'ese Johansson

Läs gärna den spännande intervjun med Therese Johansson. Aktuell med Gränna serien. 


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit tre böcker. Två i Grännaserien "Byggnadsvård och polkagrisar" samt "Antikviteter och kärlekskarameller" och en julroman "Jag firar inte jul" som också utspelar sig i Gränna. Men Gränna är en liten stad så även om julrmanen inte är en del i Grännaserien, så finns Emelie med i den boken, om än i en liten roll. 

2. Vem är There'se Johansson ? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor med min man i en bostadsrätt i Gnosjö. Under flera år så både var jag ledare för drama och teatergrupper för barn och unga. Jag spelade också amatörteater under många år. Idag använder jag mig av de erfarenheterna när jag utvecklar mina karaktärer. Jag går gärna på museum och besöker historiska platser för mig är det nästa magiskt att vandra runt på platser där våra förfäder levde och slet i sitt anletes svett. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Min debut var "Jag firar inte jul" ska jag vara ärlig så vet jag inte hur idén kom till mig men boken är väldigt viktig för mig. Huvudkaraktären Lizzie kämpar mycket med samma saker jag har kämpat med i mitt liv. Att säga nej till dem man älskar, att faktiskt sätta sig själv först för en gång skull.  

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 46 år. Jag har alltid berättat sagor, hittat på för barnen jag arbetat med och hela tiden haft en dröm om att skriva en bok eftersom det finns så många historier inom mig. Men det var så svårt att tro på min egen förmåga. Sen trodde jag länge att om man skulle skriva en bok så behöver man vara bäst i det svenska språket och det var inte jag. Eftersom jag växte upp i en familj med psykisk ohälsa så gick jag med en oro i kroppen under min uppväxt. En oro som gjorde att jag inte kunde fokusera på skolan och på svenskalektionerna. Det gjorde att jag aldrig lärde mig alla svenska regler och då trodde jag länge att det var kört för mig att skriva. Men tack vare gott stöd från vänner och min man så vågade jag ändå anmäla mig till en skrivkurs och där fick jag snabbt reda på att skriva var så mycket mer än svenska  språket. Och att det faktiskt finns en hel yrkeskår som heter korrekturläsare som kan rätta min svenska. På den vägen är det. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mina vänner och närmaste har alltid varit otroligt stöttande. Men när jag satsade fullt ut på att lära mig att skriva så var jag tvungen att prioritera, det vill säga att välja skrivandet före andra aktiviteter och det var svårt för några att förstå. Därför började jag kalla det att jag arbetar, dels för att förverkliga skrivandet för mig själv och sen är det lättare att för andra att förstå i stället för att bara säga att jag skriver.   

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det har förändrats totalt, jag lever just nu min dröm. Att få skriva berikar mig och befriar mig. Jag får gräva djupt inom mig och det är inte alltid så lätt. Sedan får jag nörda ner mig i sådant som jag tycker är roligt, som till exempel byggnadsvård eller antikviteter. Livet har också berikats i form av att jag har fått så många nya vänner som delar samma passion för skrivandet som jag. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Mycket lättare, dels för att jag då hade gått flera kurser och fått flera skrivande vänner som agerat testläsare.  

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på sista och avslutande delen på Grännaserien. Det är fortsättningen på Karins och Erics berättelse eftersom det finns mer att berätta. Antikviteter och kärlekskarameller slutade precis när ett nytt äventyr börjar. I del tre så har Karin lyckats med sitt företag. Hon och Eric har ett förhållande, men så kommer Erics förra kollega in i bilden och livet förändras ännu en gång för Karin. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, jag gillar min lilla trädgård, där ogräset växer mest för att jag sitter och skriver i stället för att luka. Jag tycker också om att umgås med vänner och besöka museum. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag har i över tjugo år arbetat inom skola, fritids, och barnomsorg. Just nu jobbar jag på en förskola med yngre barn vilket är mycket givande. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Ja, jag läser en hel del. För det mesta är det feelgood, men jag läser också romance och fantasy. Men jag har svårt för att läsa när jag skriver på mitt manus. Då är det min berättelse och mina karaktärer som tar upp platsen i mitt huvud. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver lite överallt eftersom jag inte har ett arbetsrum, så jag sitter i vardagsrummet för det mesta även om jag har ett skrivbord i sovrummet. I vardagsrummet har jag också ett ståbord eftersom jag gillar att stå upp och jobba. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Ja, jag har rutiner. Det är bara genom rutiner som jag har lyckats skriva färdigt. Jag har ett schema, där jag går upp tidigt på morgonen och skriver minst en timme. Eftersom jag inte jobbar heltid på förskolan så har jag också en eftermiddag i veckan som jag kan använda helt och fullt till skrivande. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Precis som jag skrev ovan så är skrivrutin jätteviktigt. Gör ett schema, berätta för dina anhöriga och vänner att du inte är anträffbar då. Sätt dig och skriv även om lusten inte finns där. Ta hjälp av skrivövningar i så fall. 

Gå kurser och skaffa dig skrivande vänner som ligger i samma fas som du, så att ni kan få ett utbyte av varandras texter. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att skriva en ännu bättre bok än den förra. Min dröm är att få mer tid till att skriva, kanske jobba lite mindre på förskolan. Men även kunna inspirera de som vill börja skriva genom att hålla i kurser. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lev idag!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Ett av mina första möten med litteraturen var böckerna om Röda nejlikan av Baronessan Orczy, den har allt. Kärlek, mystik och förklädda hjältar.


Tack Ther'ese för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...