torsdag 26 oktober 2023

Författarintervju Monica Larsson

Läs gärna min intervju av Monica här. Jag har läst två av hennes böcker. Jag har läst hennes böcker om ridklubben Bäckahästen som är två lite annorlunda hästböcker åt det lite nyandliga hållet. De är så otroligt bra. Missa inte dem. Monicas hemsida är här.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit fyra böcker. En roman, två ungdomsböcker och en illustrerad barnbok där jag även gjort bilderna.

2. Vem är Monica Larsson?

Svar; Jag skulle beskriva mig själv som en andlig, djupsinnig, kreativ och bohemisk person.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den första boken jag skrev var romanen Flummarna. Den handlar om två andligt sökande tjejer som inte lyckas leva upp till sina andliga ideal utan tvärtom spårar ur på olika sätt, den ena i missbruk och den andra i andlig fanatism. Jag har själv varit andligt sökande och läst många böcker om nyandlighet. Mitt liv har också varit väldigt instabilt på många sätt även om mycket skiljer sig från karaktärerna i den boken. Det finns så många böcker om hur folk har lyckats förändra sina liv med hjälp av positivt tänkande. Jag fick en idé om att skriva en bok om några som misslyckas.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var ungefär 30 år när jag började skriva på den från början. Jag skrev i rasande fart i ett par år och fick ihop ett enormt tjockt manus som jag skickade till Bonniers och ett par andra förlag utan att få napp. Sen har den blivit liggande i många år vid ett par olika tillfällen. (Jag har då skrivit på andra projekt som det aldrig blev något med.) Jag skrev om hela flera gånger. Jag började läsa på den igen när jag var i 45-årsåldern och ville ge den en chans igen. Jag var faktiskt nära att få den utgiven av ett stort bokförlag vid ett tillfälle. Men sedan gav jag ut den själv när jag var ungefär 47 år och det har jag aldrig ångrat.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått väldigt positiv respons och fått många kommentarer som gjort mig varm i hjärtat, däremot nästan inte hört något negativt alls. Men det är en svår bransch med mycket konkurrens där man måste marknadsföra sig på rätt sätt för att nå ut. Det är klart att man kunde nått ut till fler läsare och man vet ju inte vad de som läser men inte kommenterar tycker.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag upplevde att jag kunde omsätta ett kreativt flöde på ett bra sätt när jag började ge ut mina böcker. Jag mår bra av det och det hjälper mig att leva mer i harmoni med mig själv.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Min andra bok var en illustrerad barnbok. Texten var förstås enormt mycket lättare. Det jobbigaste med den här boken var bilderna som det är mer jobb med än man tror. Men totalt sett lättare, ja.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om det?

Svar; Jag skriver på två olika böcker nu. Dels ska det bli en tredje del i min serie om Bäckahästens ridklubb. Dels skriver jag på en delvis självbiografisk roman som handlar om andlighet på en helt annan nivå än den andligheten som finns med i Flummarna. Jag har en mycket annorlunda bakgrund som innefattar en andlig upplevelse i tonåren som förändrade mitt liv och både ledde till mycket mörka och mycket ljusa livsupplevelser. Det har varit ett reportage om mig angående detta i tidskriften Nära för ett par år sedan.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag är mycket inspirerad av livsåskådningen Martinus kosmologi.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag är undersköterska. Jag jobbar i hemtjänsten i Höörs kommun sedan många år.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser helst böcker av Martinus. Det är alltid inspirerande.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har min dator på en del av köksbordet. Det brukar bli där. Skriver också på mobilen ibland.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej, det kan bli när som helst.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Följ ditt hjärta och tänk inte på om det blir utgivet eller inte i det första skedet. Skriv inte om saker du tror folk vill läsa. Skriv om det du känner är rätt att skriva om. Sedan får man alltid redigera och ta hand om allt praktiskt ändå. Men är det rätt och man vill gå vidare får man hitta vägar att lösa allt.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag tycker att det är kul att vara ute på marknader och sälja böcker. Speciellt när folk kommer fram och säger att de hört talas om böckerna och att de är bra. Jag hade gärna fått in mer pengar på bokförsäljningen så att jag hade kunnat hålla på med det, och med själva skrivandet, ännu mer.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ja, dels: ”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.” Det ligger en stor kosmisk sanning bakom dessa ord.

Dels Martinus ord ”Allt är mycket gott”.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag tänker spontant på Wilhelm Mobergs serie om Utvandrarna. Fantastiskt bra böcker.


Tack Monica för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt bra dag!

Kram Nina

Läs min recension av Bäckahästens ridklubb del 1 här

Läs min recension av Bäckahästens ridklubb del 2 här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...