lördag 14 oktober 2023

Författarintervju Ragnhild Nilsson Skrivare

Här kommer en intervju med författaren Ragnhild Nilsson Skrivare, som är aktuell med "Sagan om Seiri". Tack Ragnhild för du ville vara med på min intervju.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två som är helt färdiga. Sagan om Seiri släpptes i våras och nästa del ( Sagan om ...) ligger hos förlaget. Vidare är jag nästan klar med tredje delen i serien.

Jag har också skrivit en saga för barn. Den har inte något förlag nappat på ännu (men jag har fått trevliga refuseringsbrev).

2. Vem är Ragnhild Nilsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är lärare men slutade yrkesarbeta efter vårterminen 2023. Jag bor på landet med min man och vår schäfer.

Jag trivs i naturen och går gärna långa promenader.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det minns jag faktiskt inte. Romanen har vuxit fram under ett antal år. Det dök upp spridda scener i mitt huvud och jag började skriva ner dem. Så småningom insåg jag hur de kunde sättas samman.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; När jag började på den var jag i femtioårsåldern men det har tagit lång tid att få den färdig.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Min familj uppmuntrar mig och mina läsare har uppskattat min debutroman. Jag har fått höra mycket fint om min berättelse (den är spännande, svår att lägga ifrån sig ...) och är glad och tacksam. Många har redan frågat efter nästa del.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det har inte förändrats. Att skriva har funnits som en del av mitt liv sedan skolåldern. Däremot har jag lärt mig mycket om vägen från manus till färdig bok.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, den hänger så nära ihop med del ett att det bara var att fortsätta. Del två var från början en del av debutromanen innan jag kom på att den fungerade bättre som en egen berättelse. Det är snarare något svårare att fortsätta. Allt måste stämma med det jag redan har skrivit och jag har gjort både en släkttavla och en tidslinje för att hålla reda på detaljerna.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på samma serie som jag har påbörjat. Jag slutbearbetar del tre och varvar med att få ihop del fyra. Varje bok fokuserar på en ny person, så på det sättet är det nytt. Läsaren kommer att känna igen platserna och de personer och händelser som presenteras i debutromanen.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tycker om att röra mig utomhus, till fots eller på cykel.  Jag går ofta på teater, opera och symfonikonserter samt gillar att resa. Min trädgård upptar också en del tid.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Fram till i våras hade jag en lärartjänst på deltid men nu gör jag vad jag vill på dagarna.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag har varit bokslukare sedan jag lärde mig läsa. Historiska romaner blir det oftast. Min favorit och inspiratör är Elizabeth Chadwick. Jag har nyligen läst Fiona Valpy, Kristin Harmel, Natasha Lester och Kate Morton.

Det blir också en del historisk facklitteratur.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det är en liten skrivhörna med dator.

När jag inte sitter vid datorn och en idé dyker upp tar jag första bästa papperslapp och antecknar.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Numera oftast på förmiddagen men jag har inget schema. Jag är ofta på promenad när jag kommer på något och då kan jag hålla det i minnet och skriva senare när jag sitter vid datorn.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara skriv! Få ner dina tankar i skrift. Allt skrivet kan bearbetas men enbart tankar är flyktiga. 

Ditt manus inte är färdigt när du först tror det.

Det krävs ett antal genomgångar och gärna lektörshjälp.

Arbeta mycket med den röda tråden i din berättelse. Var noga med att anpassa ditt språk till det du skriver om.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag hoppas att mina kommande delar blir utgivna och så hoppas jag förstås att min läsekrets ska växa.

Att bli översatt och läsas i andra länder skulle vara underbart men det förblir nog en dröm.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Nej, det har jag inget, men jag vill vara en god och hänsynsfull medmänniska och det syns nog i mina berättelser.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Våra svenska författare är värda att uppmärksammas, så gärna Selma Lagerlöf, Hjalmar Gullberg och Karin Boye.

Lyrik inspirerar till uppmärksamhet på språkets klanger. Vidare till exempelvis Jane Austen, Charles Dickens, Leo Tolstoj och Thomas Mann. Listan kan göras hur lång som helst.

Nobelpristagare kan vidga vyerna. Jag tycker exempelvis mycket om Isaac Bashevis Singer och Herta Müller.


Tack Rangnhild för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Nina

Ragnhilds hemsida här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...