onsdag 11 oktober 2023

Författarintervju Åsa Hallengård

Läs min spännande intervju med Åsa Hallengård. Tack Åsa för du ville delta i min intervju.


Fotograf; Alexandra Oancea

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit fyra och till våren kommer min femte bok ut. Eventuellt blir det ytterligare en under nästa år men det är ännu en smula oklart. 

2. Vem är Åsa Hallengård? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en bonddotter från ett skogsbruk i Skåne men sedan drygt arton år tillbaka bor jag i Landskrona med min man och våra två barn. Jag är mycket bra på att få saker och ting gjorda och tycker om när livet går undan. Det får gärna hända mycket på samma gång. Därför håller jag ständigt på med olika projekt. Det värsta jag vet är att behöva vänta eftersom tålamod är min svagaste gren. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den fick jag efter en fotoperation då jag var sjukskriven i sex veckor. Det var jättetrist att vara rörelsehindrad men när jag haft långtråkigt och det började kännas bättre i foten efter två veckor tänkte jag att tillvaron på paus kunde innebära en möjlighet att börja på något nytt. Jag kom på att jag skulle testa att skriva ihop en historia och eftersom jag är intresserad av gamla saker och historia, kändes det naturligt att låta berättelsen kretsa kring Skånes Auktionsverk. Särskilt som jag roade mig med att sälja saker där under sjukskrivningen. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var fyrtio år. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Nästan enbart positiv. Ibland är människor omkring mig oroliga att jag tar på mig för mycket och att jag inte ska klara av att ro allt i land men det sporrar mig att visa att jag kan trots andras farhågor. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svara; Absolut! Det har blivit rikare på så sätt att min fantasivärld har fått fritt utlopp och jag hittat sätt att använda min kreativitet på fler plan än innan jag började skriva. Sedan är det oerhört berikande med alla nya vänner, bekantskaper och upplevelser jag fått i och med skrivandet. Jag känner verkligen att jag alltid vill syssla med detta. För ska livet vara så roligt som det är nu vill jag aldrig sluta skriva böcker! 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det var enklare på ett sätt eftersom jag tog med mig de erfarenheter jag skaffat mig under bok ett men samtidigt kände jag en press och ett tvivel som inte fanns där förut. Tack och lov har det där tvivlet lämnat mig och nuförtiden skriver jag på ren och skär lust. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag håller på med ett manus som utspelar sig delvis i Helsingborg, bland annat på konserthuset men till stor del äger händelserna rum på ett slott i Tjeckien som heter Vilémov. Idén till det fick jag när jag lärde känna ett par som äger slottet Vilémov. Jag har intervjuat dem, åkt till Prag för att göra research och i somras hade jag förmånen att få tillbringa sex magiska dagar på slottet. Berättelsen handlar om två personer som båda är musiker, en mor och hennes son. Det utspelar sig tidsmässigt från 1934-1991 och är helt ljuvligt att skriva. Det är underbart att få dyka ner i musik och Tjeckiens historia. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tränar ganska mycket och så älskar jag att cykla. Förutom det spelar jag saxofon och är även med i ett band. Ibland spelar jag med lösa konstellationer här och var. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar åttio procent som lärare på gymnasiet och undervisar i svenska och religion.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svara; Jag läser det mesta jag är intresserad av. Min senaste bok var  Sundets röda nejlikor av Conny Palmkvist. Carline Säfstrand gillar jag men även, Joyce Carol Oates och  Michel Houellebecq. Givetvis finns det massor av andra författare jag också tycker om. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har ett fint skrivbord på ovanvåningen med underbar utsikt över trädgården men där sitter jag bara ibland, typ när jag ska ha möten och sådant. Annars sitter jag gärna i min fladdermusfåtölj med benen på fotpallen och datorn i knäet, nära till stereon (jag är inget fan av Spotify).

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag är mycket produktiv på morgonen och har inga problem med att gå upp klockan fyra, sätta mig i fåtöljen med en kopp kaffe i min polarn och pyretpyjamas  (jag har tre stycken i olika ränder som jag alternerar mellan). Sedan är det bara att sätta igång och skriva. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Sätt igång! Det är bättre med dålig text än ingen text alls för en mindre bra text kan alltid redigeras men det är svårt att förbättra något på ett blankt papper. Ge inte upp! Skaffa dig kompisar som skriver. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag behöver en agent och så drömmer jag om att mitt Tjeckienmanus ska lyfta och bli en musikpjäs eller varför inte en film. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Du ångrar inget du gjort utan bara de saker du inte gjort. 

17.Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Per Anders Fogelström, hans Stockholmsserie är underbar. Sedan älskar jag Anna Karenina, Svindlande höjder, Odysséen och jag kan fortsätta i det oändliga med att räkna upp böcker som betytt mycket för mig. Att läsa litteraturvetenskap är nog den roligaste kurs jag pluggat på universitetet. Tänk att få läsa en massa klassiker och få en fördjupad förståelse genom föreläsningar, analyser och diskussioner.


Tack Åsa för att du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...