fredag 14 juli 2023
Sättet du älskar
Fem en fredag v. 28: Ledigt
Svar; Då är jag ute, kopplar av, och badar i poolen om det är varmt. Kollar film och läser.
2. Hur spenderar du en aktiv sommardag?
Svar; Vi var hela familjen vid Djuprämmen och badade. Hade med lite fika och så. Det var mysigt och barnen badade från det vi kom fram tills vi åkte hem. Var där några timmar. En riktigt mysig utflykt.
3. Vad väntar du med tills september kommer?
Svar; Ser fram emot att gå i skogen och plocka svamp.
4. Vad har du ännu inte gjort som du brukar på sommaren?
Svar; Jag har gjort allt jag brukar.
5. Hur är dina sommarkänslor just nu?
Svar; Jag tycker tiden går alldeles för snabbt. Jag vill hålla kvar sommaren så länge jag kan. Jag vill inte tillbaka till rutiner och skolan, och allt som kommer med den. Känner ångest inför att barnen ska börja skolan. Tycker det är så skönt att ha lugn och ro.
Underbara människor
"Underbara människor" av Christer Johansson utgiven av Lindelöws bokförlag. Boken handlar om Martin och Sara. Martin är närmare 60 år och Sara är 33 år. Martin är Saras chef på banken. De börjar intressera sig för varandra, och först är det på ett vänskapligt plan. De är ju på olika platser i livet. Han är nära pensionsåldern och Sara som är nyskild, är mitt uppe i småbarns livet. Snart börjat de skriva sms till varandra privat och de delar sin vardag och tankar med varandra. Förhållandet utvecklar sig, och så bestämmer de sig för att träffas även utanför jobbet. Snabbt inleder de även ett kärleksförhållande. Det gör Martin lycklig för han tycker Sara är underbar, och deras förhållande ger honom så mycket glädje. Men småbarnslivet är inte lätt och efter ytterligare en tid rinner förhållandet ut i sanden, då Martin vill något mer.
Detta är författarens nionde bok, men den första boken jag läser. Det är en fin kärlekshistoria som utvecklar sig mellan Martin och Sara. Jag gillar de fina sms som paret skickar till varandra. Språket är vackert och poetiskt. Och deras kärlek är vackert återgiven. Vi får följa Martins tankar och känslor på ett fint sätt. Värmen och kärleken till Sara som Martin känner, är något man önskar sig i livet. Det är inte alla som får uppleva den. Martin är också uppriktigt med de kroppsliga bekymmer han har, som kommer med åldern, men ger också en inblick i tidigare förhållanden och ett destruktivt liv med aldeles för mycket alkohol. Man känner också smärtan och oron Martin känner när deras förhållande håller på att ta slut. Martin saknar sin Sara och har svårt att gå vidare. Det är svårt att inse att kärleken inte varar för evigt. Jag läser gärna mer av författaren och denna fina kärlekshistoria får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.
Mitt favoritställe ur boken;
41 shots
SARA OCH JAG var fina med varandra i den höst som bjöd in oss på ett sätt som var annorlunda. Årstiden var knappt märkbar. Allt som betydde något var att vi möttes i det som intresserade oss, blandad tystnad med samtal och skratt. Stöttande och inspirerande. Hon gav mitt liv vacker energi. Motion och natur skänkte ro. Ålder och arbetsförhållanden var inte kärlek och kärlek var det största av allt. Hon fick omtänksamhet och närhet. Uppskattning. Min upplevelse av tillvaron var lika lätt som en fjäder i vinden. Jag behövde inget annat, inget mer. Bara hon. Hon gjorde mig lugn och vacker. Bara en kvinna som hon kunde göra mig sådan. Hon var som att träffa en del av mig själv som jag saknat och aldrig längre ville vara utan.
Det kändes som evigheter sedan, så snart vi skiljs åt och jag var tveklöst galen i henne men ändå lugnare än vad jag var van vid. Det var hon som lugnade mig. Hon tog allt så naturligt. Imponerande och respektgivande. Övernattningen i stugan slog ut allt.
Hon och jag mötte en ny dag där ute i skogen. Jo, så var det och vi gick också in i en ny värld, där den andre var hur underbar, fullkomlig och älskvärd som helst. Detta gällde dygnet runt och till synes för alltid. Nu var vi nakna och njöt av att vara det tillsammans, när det fanns möjlighet till det. Hennes långa hår, hennes hängivna ljud och njutningsfulla ryckningar, det våta könet, de fasta brösten ä, hennes händer, hennes rygg och hals, hennes rumpa. Hennes själ och person.
Jag njöt av alltihop, det var väldigt speciellt och mina stora tankar om henne följde mig varje vaken timme. Hon var kvinnan som ritade om kartan i mitt liv. Hon var det finaste som hänt mig, på väldigt många år. Hon visste vad hon ville, den pigga glada blicken. Hon dolde sin sorgsenhet väl. Hon var min stjärna, log rakt in mot livet. Vi pratade, åt, drack, älskade, tränade och bara var i varandras sällskap. Enkelt, intressant och roligt, inte komplicerat, bara fritt liv.
Som alla som är nya för varandra så behövde vi lära oss älska med varandra. Hon frågade vad jag tyckte bäst om. Det gick bra här om natten men vi ville utforska varandra mer. Hon skrev att hon kunde hått hela dagen på fjället med mig. Jag svarade att jag kunde gå hur långt som helst med henne (om inte mina smärtande vader brister). Hon skrev att det enda hon ångrade att hon inte bad mig om sällskap tidigare under natten, när vi var i stugan.
Baksidestext;
SARA VAR UNG och hade tre små barn, arbetade som privatrådgivare på ett bankkontor och var nyskild. Martin i sin tur, påväg mot pensionering och var först hennes chef på banken.
De var på helt olika platser i livet men drogs till varandra på ett sätt som överraskade dem båda. Hon blev galen i honom och han om möjligt ännu mer galen i henne. Hans värld kom att förändras. Kanske också hennes.
Sara skriver i ett sms: "Du och jag möttes i såväl kroppslig som själslig närhet och lust. Så närvarande i stunden men så frånvarande på jorden."
Martin tänkte: "Snälla livet stanna, bättre än så här kan det inte bli. Jag är inte här för att fly, lika lite som för att finna frid. Jag är här för att det känns som att jag kommit hem, när jag finns i din närhet."
torsdag 13 juli 2023
Tinna
"Tinna" av Tina Larsson utgiven av Lava förlag. I den här boken får vi följa Tinna och hennes upplevelser under sin uppväxt någong under 1960-70 talet. Från sex års ålder börjar hennes historia om henne och hennes familj. Det hon tror är en helt normal uppväxt, är allt annat än det. Hennes uppväxt fylls av många saker som ändå är normalt. Hon leker och har vänner. Går i skola och åker på semester till Halmstad med familjen. Hon går på ridskola och sköter sina hästar. Men något är inte som det ska. Något mörkt döljer sig inom hemmets fyra väggar. När inte hennes två bröder är hemma, är tonen en helt annan mellan föräldrarna. Pappan trycker nämligen ner Tinnas mamma psykiskt, så att mamman blir deprimerad. Hon orkar i bland inte ta sig ur sängen, när det är som värst. Mamman försöker därför få skilsmässa flera gånger, som pappan vägrar ge henne.
Jag känner mycket när jag läser den här boken. Både sorg, ilska och frustration. Tårarna kommer emellan åt. Boken handlar om en flickas upplevelser under uppväxten. Den handlar också om den psykiska misshandel, hennes pappa utsätter mamman för. Jag frågar mig hur en människa kan vara så hemsk mot sin egen familj? Vad är det som driver en människa, som Tinnas pappa att vara så grym mot mamman till sina barn, och sin egen dotter? För när flickan växer upp, får hon ganska snart höra samma nersättande komentarer. Samtidigt som berättelsen är otroligt sorglig bitvis, så kan man bara beundra flickan som boken handlar om. Hon är stark och målmedveten. Tack vare det positiva hon ändå har runt sig, växer hon upp till en person som inte tänker ge sig. Hon har modet att se framåt trots allt. Denna starka berättelse berör på djupet, och får av mig ❤️❤️❤️❤️❤️/5.
Mitt favoritställe ur boken;
8 år
Nu går jag i andra klass och vi har äntligen kommit till en "riktig" skola, Samuelskolan.
Gunilla, vår lärare i första klass, hade flyttat till en annan ort med sin familj. Vår nya lärare Gun var precis lika snäll som Gunilla. Jag minns att vi satt med våra bänkar i en fyrkant med Guns kateder längst fram i mitten och jag satt längst ner till vänster.
Gun var en påhittig, pedagogisk och rolig lärare. Jag lärde mig fort, både matematik och andra ämnen.
Våra roliga timmar var verkligen roliga. Gun var så påhittig och fick oss att känna oss trygga, så vi vågade vara de vi var.
På fredagar gick jag alltid hem med ett glatt sinne då vi avslutade med roliga timmen.
Lite spöklikt var det i Samuelskolan. Toaletterna låg en våning upp närmast vinden. Det knarrade läskigt i den gamla trätrappan upp till toaletten. Jag försökte att inte gå på toaletten i skolan men ibland så var jag tvungen. Sprang upp för trappan in på toa, kissade i raketfart och rusade ner för trappan igen. Pustade ut, det gick bra denna gång. Inte ett enda knarr eller spöke i närheten.
Det serverades mald leverbiff i Samuelsskolans matsal. Mattanten lade upp två malda leverbiffar på min tallrik.
-Det räcker med en leverbiff, sade jag försiktigt, för jag orkar nog bara äta en. Då kom den arga mattanten Maja ut från köket och sa med hård röst:
-Du ska äta upp allt som läggs på din tallrik, sa hon och vände sig sedan snabbt om för att gå ut i matsalen för att vakta grishinken.
Snällt frågade jag den andra mattanten:
-Kan du ta bort en leverbiff? Hon låtsades inte höra vad jag sa.
Jag försökte äta båda men efter en leverbiff var jag proppmätt.
Tanken att få kasta i grishinken var helt utesluten för där stod hon, Maja, och vaktade. Jag försökte gömma den sista leverbiffen under brunsåsen och samtidigt försökte jag hitta en lucka när hon inte stod och vaktade grishinken.
Baksidestext;
Ambulansens sirener kom allt närmare. Jag sprang allt jag kunde mot vår port. Fort upp för trapporna, öppnade dörren till vår lägenhet.
Jag kom in i hallen och stelnade till, där på golvet låg min mamma. Bredvid stod pappa, askgrå i ansiktet.
Jag som tyckte att jag haft en bra och fin uppväxt. Jag visste inget annat.
Nu i efterhand vet jag.
fredag 7 juli 2023
Kärleks hypotesen
"Kärleks hypotesen" av Ali Hazelwood utgiven av Modernista förlag. Olive är en doktorand, som inte tror på kärleken och långvariga förhållanden. Och när Ahn, hennes bästa vän, vill dejta hennes ex Jeremy, har hon inga problem med det. Hon vill bara se sin vän lycklig. Det har däremot Ahn, som inte vill såra Olive. Olive påstår därför att hon redan har ett nytt förhållande. Olive kommer dessutom på den briljanta idén att låtsasdejta en av professorerna. Den ökände professorn Adam Carlsen, som är känd för att vara ett kräk. Han är känd för att vara antagonistisk och otillgänglig. Till hennes förvåning går Adam med på förslaget. De går på några fejkade dejter tillsammans. Ju mer de lär känna varandra, ju mer trivs de ihop. Men vad skulle hända om Olive faktiskt blir kär i Adam på riktigt? Olive tror att det skulle gå riktigt illa, men Adam hjälper henne gång på gång. Har de en chans att få ett riktigt förhållande tillslut?
Detta är författarens debutroman. Boken blev en New York Times bestseller och har sålt över 750 000 exemplar. Boken kommer även att bli film, producerad av Bisous Pictures. Den här boken är både rolig och lättläst och bjuder på många skratt. Den har verkligen allt. Vänskap, spirande kärlek, pinsamma händelser, lite hetta, och ett fint slut. Jag gillade de båda huvudkaraktärerna, Adam och Olive samt hennes vänner. Jag gillar de rappa komentarerna mellan de olika karaktärerna. Ahn gör allt för att verkligen utmana Olive, att visa hur mycket hon tycker om Adam. Hon anar ju inte att de bara låtsasdejtar. Det blir därför svårare och svårare, för Olive att inte falla för Adam. Vad kan gå fel när man tvingas kyssa sin låtsasdejt, gång på gång, och dessutom smörja in honom med sol lotion? Olive är en tjej som bara tänker på sin uppgift. Hon vill hitta ett sätt att upptäcka bukspottskörtelcancer i tid, så att den går att bota. Hennes kärleksliv är därför obefintligt. Men när oväntade känslor börjar spira är hon tvungen att omvärdera hennes Kärleks hypotes. Den här tiktok favoriten får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.
Mitt favoritställe ur boken;
Kapitel 10
HYPOTES: Om jag blir kär kommer saker och ting oundvikligen sluta illa.
KNOCKOUTMUSEN hade hängt i en vajer under orimligt lång tid med tanke på den genetiska modefiering den undergått. Olive pressade läpparna och såg bistert på den. Den saknade det nödvändiga DNA:t; samtliga "hänga i en vajer" -proteiner hade utraderats. Det var omöjligt att den kunde hålla sig kvar så länge- det var hela poängen med att slå ut de dumma generna...
Hennes telefon lyste upp, och hon kastade en snabb blick på den i ögonvrån. Hon kunde se namnet på avsändaren(Adam), men inte innehållet i meddelandet. Det var onsdag klockan 8:42, vilket omedelbart fick henne att oroa sig för att han tänkte ställa in deras låtsasdejt. Han kanske tyckte att det var onödigt att träffas i dag, eftersom han låtit Olive välja ut en sandwichglass åt honom i går efter Fluchella (som hon eventuellt ätit upp själv). Det kanske hade varit en dålig idé att tvinga honom att sitta på en bänk med henne och prata om alla maraton de sprungit, och kanske hade han blivit irriterad när hon stal hans telefon, laddade ner sin favorit-löparapp och sedan lade till sig själv som vän i den. Han hade sett ut att ha roligt, men hon kunde ha misstagit sig.
Olive sneglade på sina handskklädda händer och sedan tillbaka till musen, som fortfarande klamrade sig fast i vajern.
"Var inte så överambitiös, kompis." Hon böjde på knäna tills hennes ögon var i jämnhöjd med buren. Musen sprattlade med sina små ben och svansen slängde fram och tillbaka. "Det är mening att du ska vara dålig på det här. Och att jag ska skriva en avhandling om hur dålig du är. Sedan får du en ostbit, och jag får ett riktigt jobb med en riktig lön och nöjet att säga 'Jag är inte den sortens doktor' när någon får en stroke på mitt flygplan".
Musen pep, släppte vajern och föll ner på testburens golv med en duns.
"Det får duga." Hon tog kvickt av sig handskarna och låste upp telefonen med tummen.
Adam: Jag har ont i armen.
Först trodde hon att det var en ursäkt för att inte träffas. Sedan mindes hon att hon också vaknat med en värkande arm.
Olive: på grund av influensa vaccinet?
Adam: Det gör jätteont.
Hon fnittrade. Hon hade verkligen inte trott att hon var den typen, men här stod hon med handen på munnen och...ja, fnittrade som en fåntratt mitt i labbet. Musen stirrade upp på henne med en blandning av förebråelse och förvåning i sina pyttesmå röda ögon. Olive vände sig hastigt bort och tittade på telefonen igen.
Baksidestext;
Doktoranden Olive Smith tror inte på långvariga romantiska förhållanden. Det gör däremot hennes bästa kompis Anh, som har förälskat sig i Olives ex men vägrar dejta honom av hänsyn till väninnan.
Olive, som mer än någonting annat vill se sin bästa vän lycklig, ljuger och säger att hon redan har ett nytt förhållande på gång. När Ahn inte tror henne känner sig Olive -som den vetenskapskvinna hon är- tvingad att tillhandahålla bevis, och kysser därför första bästa kille som går förbi...
Killen råkar vara Adam Carlsen- en ung, framgångsrik professor, men också ett ökänt kräk. Till Olives stora förvåning spelar Adam med och låtsas vara hennes pojkvän. Men inte nog med det, när hon hamnar i trubbel under en vetenskaplig konferens kommer Adam till hennes undsättning.
Plötsligt är Olives lilla experiment farligt nära att självantända, vilket tvingar henne att sätta sitt eget hjärta under lupp och omvärdera sin hypotes om kärleken.
Fem en fredag v. 27: Sommarfrågor II
I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om sommaren fler förslag hos ElisaMatilda
1. Vad är det längsta du reser i sommar?
Svar; Eventuellt ska vi ner till Skåne och hälsa på min mans familj. Min dröm skulle vara att åka förbi Karl-Fredrik och Mandelmanns gård, sedan vill jag också hälsa på min mamma och min barndonskamrat som bor i Halland.
2. Hur spenderar du en regnig sommardag?
Svar; Jag läser, städar, lagar mat eller bakar.
3. Blir det någon spontan utflykt i sommar?
Svar; Ja, eventuellt. Vi har haft bekymmer med bilen. Efter besiktningen skulle den lagas och det har tagit tid. Hoppas den nu går igenom ombesiktningen nästa vecka. Innan dess kan vi inte åka någon stans.
4. Hur svalkar du dig på bästa sätt?
Svar; I vår pool vi har. Den är inte så stor men den funkar att svalka sig i. Eller en kall dusch.
5. Har du något smultronställe där du är nu?
Svar; Vi bor så fint där jag bor.
tisdag 4 juli 2023
Summering av Juni månads läsning
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram Nina
Bodygard
"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...
-
"Midnattstörst" av Lovisa Wistrand och Åke Qvarfort utgiven av Lovebooks förlag, Saga Egmont förlag . Bokrecension; Jag har gjor...
-
"Kroknoshäxorna-Skördefest och demoner" av Sarah Somehagen illustratör Tord Sandström Fahlström , utgiven av Ravenheart förlag ....
-
Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag ...









