tisdag 11 oktober 2022

Författarintervju-Ida Fryklund

Detta är en intervju jag har gjort av Ida Fryklund. Hon har skrivit "Gårda brygga" serien. Tack för möjlighet för mig och mina läsare att få veta mer om dig och ett stort tack för alla utförliga och intressanta svar.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit tre böcker varav den tredje kommer 8 februari nästa år (2023).

2. Vem är Ida Fryklund  (lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor tillsammans med min man, mina två barn och vår katt i Onsala på västkusten. Jag har skrivit så länge jag kan minnas och det intresset fick mig även att söka mig till ett arbete inom kommunikation. Jag har skrivit tre feelgood-böcker varav den senaste "Balsam för själen" utkommer i februari 2023.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén till ”Gårda Brygga: Med handen på hjärtat” växte fram under rätt många år. Kärnan till idén var att jag ville skriva om flera generationer kvinnor i samma familj och relationerna dem emellan. Jag är intresserad av hur de upplevelser och erfarenheter du får i ditt liv formar dig. Och även hur de fördomar man har kan få en att uppfatta andra och sin omgivning på olika sätt. Jag ville skriva något som jag själv skulle tycka om att läsa och där det finns en blandning av sorg, glädje, kärlek och hoppfullhet.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Den kom ut 2021 så då var jag 41 år gammal.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått väldigt mycket positiv respons. Enbart positiv faktiskt. Folk är uppmuntrande och nyfikna. Många tycker också att det är modigt att jag vågat ta steget att satsa på ett författarskap.

6. Hur har livet förändrats sedan du börjat skriva?

Svar; Jag har skrivit sedan jag var barn men i långa perioder har det varit mer sporadiskt. För tre år sedan valde jag att sluta på min fastanställning och satsa på skrivandet. Det har inneburit en stor förändring i mitt liv. Jag är mindre stressad och så tacksam varje dag att jag får syssla med något som jag älskar så mycket. Jag har också lärt känna många nya människor som jag annars aldrig hade mött.


7. Var det lättare att skriva bok nr två? 

Svar; Både och. På ett sätt var det svårare. När jag skrev min första bok berättade jag det inte om det för någon, förutom min närmsta familj. På så sätt fanns där inga förväntningar eller någon press på vad det skulle bli av det. Det var faktiskt en väldigt skön känsla. Men det positiva med när jag skrev bok nummer två och tre är att jag då fått till en process för mitt skrivande, vilket underlättade arbetet. Jag tycker hela tiden att jag lär mig och förbättrar mig, vilket också gör arbetet med manusen roligare för varje gång.

 8. Skriver du på något nytt och berätta lite om den? 

Svar; Ja, just nu skriver jag på två feelgood-manus och en ungdomsbok. Det kommer komma en del två på serien ”Sjöallén” i vilken den första delen ges ut nu i februari. Den kommer innehålla nya huvudkaraktärer men utspela sig i samma område. I den andra boken jag skriver på så testar jag att använda mig av förstapersonsperspektiv (jag-form), vilket jag inte gjort tidigare. Den har också en lite annan stil än mina tidigare böcker, även om den fortfarande är feelgood. Ungdomsboken är något jag länge velat skriva och som jag känner väldigt starkt för. Men vi får se vad jag vill göra med den när den är färdig, det kan hända att den får stanna kvar i byrålådan 😊.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar att läsa, vilket jag tror de flesta som även gillar att skriva gör 😊. Jag trivs även som bäst när jag får vara ute på havet. Övrigt så brukar jag gilla att göra vardagliga saker som att träna, träffa vänner, äta god mat och mysa framför en film eller serie i soffan.

10. Har du något annat arbete förutom författare? 

Svar; Jag har arbetat med sociala medier och marknadsföring i många år. Jag var tidigare anställd av Volvo Cars men numera är jag frilansande konsult. Jag erbjuder även lektörsläsning, både enskilt och i samarbete med författaren Helena Unée via vårt gemensamma projekt Skrivdigitalen.



11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Ja, jag läser och lyssnar även en hel del på ljudböcker. Jag tycker om romaner som innehåller djup, kärlek och hopp. Det kan vara böcker skrivna av till exempel Kristin Hannah, Fredrik Backman eller Emma Hamberg. Jag tycker även om biografier och deckare som inte är alltför otäcka (då jag är rätt mörkrädd).

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Jag har övervåningen i vårt hus som min arbetsplats och fick för något år sedan ett nytt skrivbord att sitta vid. Dock blir det ändå oftast att jag sätter mig i fåtöljen – som står precis bredvid – med datorn i knät och fötterna uppslängda på sittpuffen framför mig.



13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på 
något?

Svar; Förmiddagarna går oftast åt till mejl, övriga arbetsuppgifter och att kolla av sociala medier. Men förhoppningsvis får jag in en eller ett par skrivtimmar då med. Efter lunch försöker jag röra på mig, antingen träningscyklar jag eller går en promenad. Efter det skriver jag igen. Många gånger känner jag att jag inte får i gång ett riktigt flow förrän sen eftermiddag, så därför skriver jag ofta en hel del på kvällarna också. Över lag så är jag definitivt mer en kvällsmänniska än en morgonmänniska. Men jag väntar aldrig på inspiration utan sätter mig för mina skrivpass oavsett. Ibland flyger orden fram och ibland tillbringar jag någon timme eller fler med att bara tänka. Båda scenarion får vara okej.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; För mig var just det kravlösa skrivandet nyckeln i början. Att inte känna att det måste komma något fantastiskt ur det, utan bara tillåta mig att få njuta av den kreativa processen. Jag tror även att det är bra att inte sätta för höga krav på hur snabbt man måste skriva och hur mycket tid man måste lägga på det. För annars kan det lätt kännas onåbart och omöjligt, särskilt om man har fullt i sitt liv som det är. Om man enbart kan lägga en timme i veckan, så är det bättre än inget. Man ska vara stolt över varenda mening man får ner i sitt manus. Låt det ta sin tid.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm? 

Svar; Jag hoppas att jag kan fortsätta få ge ut böcker och att folk tycker om att läsa dem. Jag tar absolut inte det för givet utan är så tacksam för de böcker som jag har fått ge ut. Allt som sker nu är bara en bonus. 

Att kunna kombinera mitt författarskap med mitt frilansande som skrivcoach och marknadsförare är också en dröm.


16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Små ögonblick, stora minnen” tycker jag om. Jag tror att det är just alla de små ögonblicken i livet som i slutändan har stor betydelse. Som när jag har ett förtroligt samtal med min tonårsdotter en måndagskväll, när min son ger mig en spontan kram eller jag får ett skrattanfall tillsammans med en kompis. Ibland inser man inte i den stunden hur stor den verkligen är, det kommer först efteråt. Så jag försöker att påminna mig om det hela tiden.

 17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?
Svar; Om man är intresserad av feelgood skulle jag säga Jane Austen och då specifikt ”Förnuft och känsla”.

I övrigt så är ”Anne Franks dagbok” en av de böcker jag tycker är viktigast att läsa.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramar Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Diagnos: omöjlig längtan

"Diagnos: Omöjlig längtan" av Christina Edwinsdotter utgiven av Lundberg Media . I denna boken möter vi Cecilia som jobbar som pol...