måndag 11 mars 2024

Dags att chilla

"Dags att Chilla" av Silke Fält utgiven av Lava förlag. I denna boken får vi lära känna Kristina. Hon för en stor kamp inom sig själv, för att passa in i skolans fyrkantiga värd. En värld som inte alltid är anpassad för barn, som är lite annorlunda. Vi får följa Kristina som liten flicka och när hon börjar första klass i en Tysk skola. Vi får även följa hennes uppväxt och hennes olika svårigheter. I skolan måste hon försöka anpassa sig för att passa in, och för att göra alla runt henne till lags. Ständigt måste hon kolla på sina skolkamrater, så att det blir rätt och för att inte sticka ut för mycket. Hon beskriver sin säng som sitt gömställe och flyr ofta ut i naturen när ångesten blir för svår. Hennes semesterresor, med familjen, till Sverige är något hon ser fram emot. När hon blir tonåring börjar hon äcklas av sin kropp och utvecklar ett stort självhat, hon känner sig fet och ful, vilket resulterar att hon utvecklar ätstörningar. I vuxen ålder har hon svårt att handskas med livet och är sjukskriven i perioder och testar olika mediciner. Till slut träffar hon en läkare som bestämmer sig för att göra en riktig utredning av Kristinas personlighet. 

Detta är författarens tredje bok, men den första på svenska. De två första böckerna är på tyska. Skolans miljö passar verkligen inte alla barn. Det vet jag själv av erfarenhet. Det kan inte vara lätt att tvingas sitta stilla och lyssna när allt bara blir kaos i huvudet. Att känna sig fel och annorlunda, och känna att man inte duger som man är. Att bli sist val på gympan t ex för att man inte kan få ihop rörelserna. Det kan t ex också vara svårt när olika ljud stör koncentrationen, om man är ljudkänslig. Ja det finns många olika svårigheter, som kan ställa till det för en elev. Vuxenvärlden verkar inte alltid förstå dessa barn. Författaren beskriver på ett rakt och ärligt sätt alla strategier flickan i boken har för att passa in. Och hur det känns att bli jämförd med ett äldre syskon som tycks göra allt rätt. Längre fram får vi möta en flicka som utvecklats till en ung kvinna och hennes känslor och tankar till det. Hur ett litet fel ord kan få en att känna att man inte duger som man är. Jag kan ändå beundra den här tjejen i boken, för hon lyckas ändå få hyfsade betyg och om hon vill ha nya kläder jobbar hon extra för att få råd. Detta känns som en väldigt viktig bok ändå, som många vuxna borde läsa. Kanske kan den stökiga eleven inte hjälpa att det blir fel ibland? Men varför ska alla vara lika? Jag gillar verkligen omslaget till den här boken. Denna tankeväckande bok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 5

Hela förmiddagen lade jag all energi på att vara normal, inte konstig, inte fel. Sitta still, bara jobba med det läraren sade. Sitta still. Inte knäcka pennor, inte sudda sönder papper. 

Nu är vi på väg till sporthallen. Tillsammans med de andra flickorna i min klass går vi till omklädningsrummet med en tydlig skylt med en bild på en tjej på medan pojkarna går till dörren bredvid. Vilket konstigt rum. Det finns inga bra hörn att gömma sig i. En dörr där man kommer in och en där man går till själva hallen. Träbänkar och krokar. Öppnar man dörren kan man ta in precis allt i rummet inom en bråkdel sekund. 

Då får jag ta och iakta de andra tjejerna för att inte göra fel nu när de kan se mig. Ingen tar notis om mina hemliga blickar som jag kastar lite till höger och vänster om mig. Precis innan alla är klara lägger jag märke till att jag är den enda som stoppade ner alla grejer i påsen och hängde påsen på en krok istället för att lämna kvar den på bänken eller någon krok. Men jag vill inte behöva börja leta efter något som kanske har åkt ner från bänken. 

När vi öppnar dörren och kliver ut i den mörka korridoren mellan omklädningsrummen och hallen tänds automatiskt lamporna i taket. Några steg till en stor dubbeldörr som står lite på glänt. Redan innan jag öppnar den mer för att sätta mina vita gympaskor på det gröna golvet med alla möjliga olika linjer kryper en lukt i min näsa, en blandning av gummi och Ajax. Två bänkar står redo vid kanten av de stora spelplanerna. Pojkarna ska sitta på bänken till vänster och flickorna på den till höger. 

När alla elever lydigt tagit plats, förklarar gympaläraren, vad vi ska göra på idrottslektionen idag. Det är inte så lätt att lyssna. Sist jag såg läraren hade han finbyxor och skjorta och han talade om för mig att jag inte fick fortsätta räkna i matteboken. Nu står han där i joggingbyxor, t-shirt, gympadojor, visselpipa och tidtagarur runt halsen. 

Ändå får jag med mig att vi inte ska vara kvar i sporthallen. Utan vi tar bakdörren ut till idrottsplatsen. Ja, ut! Uppvärmningen består i att jogga runt planen. Leendet på mina läppar stelnar efter några få steg. Vad är det här? Jag tycker om att springa! Trots att vi är ute känner jag mig instängd. 

Springskorna känns klumpiga och fötterna dunsar ner i marken istället för att ta studs till nästa steg. Armarna är i vägen eller fladdrar fram och tillbaka vid sidorna utan att göra någon frammåtdrivande rörelse. Ovillkorligt rör sig min blick till de andra barnen i klassen. Hur får de till det? Hur gör de? Böjer de på armarna eller hänger de rakt utmed sidorna? 

Baksidestext;

Dags att Chilla handlar om Kristinas kamp för att leva upp till samhällets steriotypiska normer. Redan i mycket unga år anpassar hon sig för att vinna familjens och kompisarnas uppmärksamhet och beundran, istället för att tro på sig själv och känna att hon duger som hon är. 

Hennes strävan efter att vara en duktig flicka, passa in och leva upp till skönhetsideal, liksom ätstörningarna, panikångest och den psykiska ohälsan, skildras genom en rad minnesbilder. 

Den unga Kristina inser tidigt att hon behöver hitta metoder för att orka upprätthålla fasaden och låtsas vara som alla andra. Hennes strategier går ut på att vistas i naturen och vara själv med sina tankar. 

Som vuxen får hon svårt att handskas med livets förändringar och bemöts gång på gång av vården med sjukskrivningar och medicinering. 

Till slut får hon träffa en läkare som bestämmer sig för att titta närmare på hennes personlighet. Under utredningens gång inträffar en familjetragedi som får Kristina att inse att ingen behöver känna den stress som sprids i samhället kring normen om perfektion så länge människor visar varandra respekt och ärlighet. 

För hur skulle det egentligen vara om alla var lika? 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Läs min intervju av författaren här

lördag 9 mars 2024

Stallgänget på Tuva-Min vilda, vackra Granis

"Stallgänget på Tuva-Min vilda, vackra Granis" av Lena Furberg utgiven av Story House Egmont förlag. Detta är den femte delen om stallgänget på Tuva, och den tredje boken jag recenserar. I Tuvastallet bor det sex stycken hästar, och vi får följa dem och deras ägare. Ingen häst är den andra lik, och alla har sin egen historia. Ryttarna brottas med olika problem, som rör deras hästar. Denna delen handlar om Bea och hennes häst Granis. Granis har blivit svårriden efter en olycka, och Bea har svårt att hålla henne när hon rider. Ibland tänker Bea att hon vill sälja Granis. Men så klart älskar hon sin lilla besvärliga häst över allt annat. Bea och hennes ridkompisar funderar på hur de ska få Granis att bli lite lugnare när Bea rider henne. Kan ett nytt bett göra så att Granis blir lugnare? Vi får även lära känna de andra ryttarna och deras hästar och allt som händer i och omkring det lilla stallet. 

Åh, så mysigt att få återvända till Tuvastallet igen. Böckerna om Tuvastallet är så mysiga och jag kan verkligen rekommendera dem till alla hästtjejer, som gillar att läsa om favoritdjuret hästen. Det lilla stallet rymmer ett litet härligt gäng hästar och deras människor. Gänget i stallet stödjer varandra i både stort och i smått. När någon av ryttarna behöver hjälp, finns det alltid någon av de andra som kan ge råd. Jag gillar kompisandan som råder i det lilla mysiga stallet. Den här boken är precis lika fin, som de två övriga delarna i serien jag har läst. I bland händer det både roliga, men också jobbiga saker, som berör de stora djuren. Jag hade gärna ridit och umgåtts med hästarna och kompisarna i Tuvastallet. Jag älskar också det fina bokomslaget, som är ritat av författaren. Om det är något att klaga på med boken, är att den kunde innehålla lite fler sidor, då den tar slut alldeles för fort. Denna mysiga hästbok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5. 

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 3

Granis skrittade längs fyrkantspåret på långa tyglar. Ridbanan vid stallet var inte världens bästa: om det hade regnat mycket så svämmade den över och blev till en lerig sjö, och på vintern blev den stenhård och knölig och nästan livsfarlig. Men just nu, i augusti, var den okej. Lite hård kanske, efter sommarens torka, men Bea tänkte bara trava lite som mest. 

I mitten av ridbanan låg lite hinderstöd och bommar och två tomma tunnor, och där satt  Katrin, Jonas och Petra och följde Bea och Granis med blickarna. Bea hade gärna sluppit publik, men hon hade tydligen inget val. Katrin ville absolut vara med, ifall Granis skulle bli besvärlig med det nya bettet. Petra sa att hon skulle sitta där som moraliskt stöd, eftersom hon visste exakt hur det är att rida en häst som får frispel när folk tittar på. Jasmin hade bjudit på flera sådana pinsamheter uppe i ridhuset Och Jonas ansåg sig vara en expert av något slag, som kunde komma med goda råd om det krisande. 

Granis skrittade på med långa kliv och spetsade öron. Det verkade som om hon inte ens märkte att hon hade ett nytt konstigt bett i munnen. Katrin förklarade att det var först när man gjorde en förhållning med ett sådant bett som det hände saker. Man måste vara hemskt försiktig och inte ta några hårda tygeltag. Att ens använda det var en ovanligt dålig id'e, hade Katrin fortsatt, men om nu Bea nödvändigtvis måste provrida med det ville hon i alla fall vara med och hjälpa till. 

Baksidestext;

I det mysiga lilla Tuvastallet finns sex hästar. Ingen är den andra lik och alla har sin egen, speciella historia. Gänget som har hästarna hjälper varandra i vått och torrt. Det finns inga genvägar för att hitta fram till hjärtat hos en knepig häst, men heller ingen större glädje än när det lyckas - och ingen smärsammare sorg än när man måste skiljas åt... 

Det är inte många som fått se sin egen häst födas - men det hade Bea. Granis hade fötts hemma i Tuvastallet. Hon skulle egentligen bli kallblodstravare, men fick så småningom istället bli Beas ridhäst. Beas vilda, vackra och ibland alldeles odrägliga ridhäst. Som ibland fick Bea att vilja sälja Granis för en hundring - eller ge bort henne gratis. Men så hände den där olyckan. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Läs min recension av "Vem kan rädda Artemis" här

Läs min recension av "Du och jag, Rejsab" här

måndag 4 mars 2024

Författarintervju - Mikaela Liss

Jag har läst "Elma" av författaren Mikaela Liss och det är också om henne denna författarintervju belyser. Jag tyckte väldigt mycket om hennes bok och jag hoppas jag får möjlighet att läsa fortsättningen på hennes bokserie Skuggtvilling. Tack Mikaela för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har, än så länge, skrivit en bok som har blivit utgiven. 

2. Vem är Mikaela Liss? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor i Falun med min familj. Trivs bäst när det finns en variation av lugn och saker som händer. Är väldigt bra på att baka, gillar ordning och reda och försöker träna så ofta som möjligt. Dessutom älskar jag att sjunga och jag är med i cosplay-fantasykören Eldandili Fantasy. Det är otroligt roligt!

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idé till boken Elma fick jag en dag för många år sedan när jag gick hem från mitt dåvarande jobb. Jag promenerade över Jungfruberget i Falun och fick en grundidé som sedan låg och mognade i bakhuvudet. En dag bestämde jag mig och då plockade jag fram den idén.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på boken när jag var 33 år och debuterade när jag var 35år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått ett fantastiskt stöd av nära och kära och väldigt bra respons från mina läsare. En del ”avundsjuka” (inte elak sådan) också, då många verkar gå runt med drömmen om att skriva. Jag hoppas att fler vågar ta steget och gör något av det man faktiskt drömmer om.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det har gjort att jag har fått en ny dimension av den där berömda egentiden. Jag kan när som helst kliva in i en annan värld om jag vill. Det är liksom något bara för mig.

Jag mår bättre och är mer kreativ. På så sätt får jag mer energi i min vardag och för min familj.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har precis skrivit klart manuset för min andra bok och ja, det var lättare. Dock gjorde jag ett val att pausa min påbörjade serie Skuggtvilling till förmån för att skriva något i en annan genre. Del två i min serie kommer jag att fortsätta med inom kort. Det ska bli spännande att fortsätta. Min serie kommer att kräva mer av mig tror jag. Det är många fler detaljer att hålla koll på eftersom jag fortsätter på äventyret från del ett.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har som sagt precis skrivit klart ett nytt manus. Det är en feelgood i Falu-miljö som jag hoppas ska ge en härlig känsla för den som läser den. Det handlar om en tjej som får ett oväntat arv, som kräver att hon ska flytta till Falun. Dessutom ska jag plocka upp manuset för del två i serien Skuggtvilling. Det är påbörjat med fick en paus då jag jobbade med en tajt deadline för mitt feelgood-manus. Del två i Skuggtvillingserien kommer att heta Loka och kommer vara en fortsättning på del ett samtidigt som man ska få följa drottning Lokas uppväxt.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Bakning, musik, sång, träning och djur.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Dagtid jobbar jag med rekrytering och ekonomi. Dessutom har jag ett samarbete med Falu Gruva och sjunger i gruvan på olika specialbokningar.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser i perioder. När jag väl läser blir jag knappt kontaktbar förrän boken är utläst. Helst av allt läser jag fantasy. Gärna ungdomsböcker.

Men det mesta som är härligt och ger lagom med spänning tycker jag om.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver oftast på min dator när jag sitter vid köksbordet eller i soffan. Ofta är jag omgiven av våra djur, två katter och två hundar. Dessutom brukar det finnas en STOR kopp te bredvid och några papper som jag har torkat tårar med. Jag kan lätt bli känslosam när jag skriver eftersom jag lever mig in i karaktärerna och miljöerna så mycket.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver oftast, nästan uteslutande, på kvällarna. Vi brukar natta barnen varannan kväll här hemma, så antingen skriver jag medan min man nattar eller så sätter jag mig efter att min man har gått och lagt sig. Jag får lite mindre sömn, men det är det värt. Ibland skriver jag på helgerna också, men det beror helt på familjen. 

Jag försöker hitta skrivtid överallt utan att påverka livspussel-balansen för mycket.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Börja. 

För mig började det med en sommarkurs (som jag förvisso hoppade av). Jag fick liksom chansen att komma igång och när jag var igång ville jag bara styra mig själv, därav avhoppet. Jag förkunnade snart att jag skulle skriva en bok. När människor fick veta det kunde jag ju inte banga. Så börja! Bara gör det.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är att kunna leva på det kreativa i mitt liv. Jag trivs väldigt bra på mitt dagjobb men om jag skulle få möjligheten att vara författare på heltid skulle jag ta chansen.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Kan man så ska man.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag bryr mig inte så mycket om vad man ”ska läsa” eller ”borde ha läst”. Jag blir snarare lite anti det som är ”fint” att läsa. Huvudsaken är ATT man läser. Sedan kan det vara poesi, facklitteratur, serietidningar, romaner eller vad som.

Framförallt brinner jag för att man läser för barn och inspirerar dem till att läsa själva när de börjar kunna det. Man får så otroligt mycket gratis när man läser. Mer läsning åt folket!


Tack Mikaela för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

söndag 3 mars 2024

Författarintervju - Anna Winther

Denna författarintervju belyser Anna Winther som debuterar med feelgood romanen "Kärlek på ön". Det är en av de böcker som jag tänker läsa nu i mars månad. Jag ser fram emot att få läsa många fler böcker av författaren. Tack Anna för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en bok, feelgoodromanen Kärlek på ön, som publicerades i år den 26 januari.

2. Vem är Anna Winther? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är tjejen med livlig fantasi och skådespelardrömmar som valde det akademiska spåret och blev ekonom men som med åren längtat efter att få jobba med något mer kreativt igen.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag tycker att det är spännande att höra om hur folk har träffats och blivit ihop. Något jag gärna frågar om det när jag träffar nya par. Det finns alltid en story liksom. Jag tycker också att det är spännande när personer som inte är självskrivna att de ska bli vänner ändå blir det. Så något om detta ville jag skriva.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 54 år när den publicerades😊.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag höll mitt skrivande hemligt för de flesta i min omgivning och de blev självklart överraskade när jag förra året berättade att jag fått ett förlagsavtal. Många har uttryckt att de är imponerande och tycker att det är häftigt att jag skrivit en bok.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har fått ett ”nytt jobb” och håller på att lära mig bokbranschen och hur man marknadsför sig på bästa sätt för att nå ut med sin bok.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både ja och nej. Jag hade med mig ett arbetssätt som funkade från bok ett, men det krävs fortfarande lika mycket disciplin och tankeverksamhet för bok två

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, jag redigerar just nu uppföljaren till min debutroman. Den heter ”Börja om på ön” där vi får följa Tanja Broberg som var en bifigur i bok 1. Hennes äktenskap har varit iskallt en längre tid och hon flyr ut till fritidshuset på ön i Stockholms skärgård för att få perspektiv och fundera på hur hon vill leva framöver. På ön träffar hon på den unga och hjälpsamma akutsjuksköterskan Hampus😉.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tycker om att resa och vara på sjön.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är ekonom och jobbar som det på deltid.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser gärna feelgood- eller spänningsromaner, önskar att jag hann läsa mer än vad jag gör just nu.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver vid mitt skrivbord som står i vårt sovrum. Jag har stor skärm, tangentbord med mus och en skön skrivbordsstol. Att skriva är ju ett arbete och då krävs en bra arbetsplats😉.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver ”på kontorstid”, alltså några timmar varje dag och helst förmiddagar då jag är som piggast. Har dock märkt på sistone att jag kan skriva ganska bra någon timme på kvällen också.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Se det som ett jobb eller ett projekt, då förstår man också att det som krävs är att faktiskt sätta sig ned regelbundet och skriva. Ta reda på det grundläggande hur en berättelse är uppbyggd, dvs den dramaturgiska kurvan med dess vändpunkter osv. Skissa upp stommen till din berättelse, alltså början, mitten och slutet. Skissa också fram vilka karaktärer du vill använda och hur de är. Skriv på datorn, i word, och bara kör! Vill du lära dig mer, gå en skrivkurs. Finns både långa och korta kurser. Men en skrivkurs i sig gör inte att det blir en bok, det är istället uthålligheten och envisheten att fortsätta skriva och redigera som gör det.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är förhoppningsvis att mitt förlag vill ge ut uppföljaren. Jag planerar också att skriva del tre i denna serie med start senare i vår. Drömmen är att bli så bra som möjligt på att skriva och sälja mina böcker så att jag kan försörja mig som författare.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ha, ha! Kanske ”you can be it if you dream it”.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det är omöjligt att säga, för det finns inga rättesnören tycker jag på vad som är bra litteratur. Alla tycker olika, och så måste det få vara.


Tack Anna för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Chateau vid vägens slut

"Chateau vid vägens slut" av Jessica Eriksson och Stefan Holm utgiven av Harper Love förlag. När Ellinors mamma dör flyttar Ellinor från Paris till Sverige, för att söka efter sin pappa, som hon aldrig träffat. Väl i Sverige får hon veta att hon ärvt ett hus på den värmländska landsbygden. Hon har först tänkt att sälja stället, men när hon väl får se den Värmländska herrgården, blir hon förälskad. Istället beslutar hon sig för att renovera den vackra gamla byggnaden, och starta ett konstnärskollektiv. Hon blir förälskad i mäklaren Andres, och umgås en del med honom, men hon dras också till den blyga men charmiga hantverkaren Felix. Ju mer hon letar i sin släkts historia, ju mer ser hon likheter mellan hennes liv och en förfäders liv. Lovisa var också förälskad i två män, två vänner, som båda var förälskade i henne. De dog båda efter en duell. Det gjorde att den unga kvinnan dog av sorg. Nu ser det ut som om Ellinor ska upprepa historien. Ellinor förstår att hon måste välja någon av männen hon är attraherad av, men vem ska hon välja? Den karismatiska och värdsvana mäklaren Andres? Eller den blyga men charmig hantverkaren Felix? 

Detta är första delen i en ny bokserie. Wow, vilken mysig läsupplevelse! I den här vackert förpackade boken, får vi en välskriven och lättläst bok, som innehåller både spänning, kärlek, ett vackert men eftersatt hus, samt en tragisk kärlekshistoria. Jag gillar de fina miljöbeskrivningarna och önskade jag kunde vara med på plats, och vara med och renovera det fina huset. Miljöbeskrivningarna får mig också att längta till sommaren och alla ljuvliga dofter, åka till Värmskog och käka räkmacka och spela tutbingo i Deje. Jag gillar verkligen karaktären Ellinor, samt de övriga karaktärerna, som är bra gestaltade. Åh, vad spännande det verkar att ha möjlighet att renovera ett så gammalt hus. Det är en dröm jag också har. Tänk att få gå igenom gamla, kvarglömda saker och hitta en spännande kärlekshistoria ovanpå det. Jag ser fram emot att få veta mer om Ellinor och hennes herrgårds historia, och lära känna bokens alla karaktärer lite bättre. Om jag får klaga på något med boken, så är det bara en sak, nämligen att den tog slut alldeles för fort! Jag längtar redan till nästa del! Denna ljuvliga feelgood pralin får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 12

Ellinor

Ellinor kunde inte se sig mätt på alla blommor som lyste upp omgivningarna kring hennes Chateau. Det var stora lila lupiner som kantade vägen, smör blommor som sken som små solar, hundkex och prästkragar och ännu fler växter som hon inte ens visste namnet på. Syrenbuskarna vid sidan av huset doftade så ljuvligt att hon nästan inte kunde förstå att hon levt så länge utan att njuta av dem. Överallt omkring henne doftade det sommar, hon kunde inte beskriva det på något annat sätt än så. Det var en doft hon aldrig hade upplevt i Paris. Hon visste redan att hon ville stanna här och känna den varje sommar i resten av sitt liv. När huset var färdigrenoverat skulle det bli hennes hem och hon skulle kunna ta emot vänner från när och fjärran som också skulle få uppleva de här fantastiska platsen och det magiska ljuset. 

En annan sak som också fascinerade henne var att oavsett hur tidigt på morgonen hon kom till huset var Felix redan där och jobbade. Ibland alldeles ensam, ibland tillsammans med några av de andra byggjobbare som han hyrt in. Idag var inget undantag. Han klättrade smidigt runt på byggställningarna med en stor plywoodskiva i händerna. Han skulle täcka för ännu ett fönster för att skydda husets innanmätet mot väder och vind. Ellinor hade försiktigt frågat om han inte kunde sätta upp glas eller genomskinlig plast istället, för hon ville inte stänga ute allt ljus. Han hade pedagogiskt förklarat att det inte var någon speciellt bra id'e, men men på en av husets gavlar hade han ändå gjort henne till viljes. Det var uppenbart att han verkligen ansträngde sig för att vara lyhörd för hennes önskemål. Det var en av de egenskaper som hon uppskattade hos honom. När han såg henne där hon stod på gången som ledde fram till ytterdörren sken han upp i ett brett leende och vinkade, vilket gjorde att han var nära att tappa den stora plywoodskivan. När han lyckades att greppa tag om den i sista stund pustade han överdrivet ut. 

Baksidestext;

Romantiska äventyr i Värmland 

Ellinor Carpentier har bott i Paris i hela sitt liv. När hennes svenska mamma går bort bestämmer hon sig för att börja om i Sverige,och där får hon veta att hon ärvt ett hus i Värmland.

Hon kan absolut inte se sig själv i ett hus på landet, så hon anlitar den karismatiske mäklaren Andres Williamsson, som ivrigt tar sig an uppdraget att sälja.

Men så snart Ellinor får se den förfallna egendomen blir hon förälskad. Huset är, i hennes ögon, ett Chateau! Hon tänker om och vill istället renovera och bilda ett konstnärskollektiv. Till din hjälp tar hon den lite blyga men hängiven snickaren Felix Gustavsson.

Samtidigt som huset återfår sin forna glans spirar kärleken mellan Andres och Ellinor, men oväntad konkurrens om Ellinor hjärta komplicerar allt.


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

lördag 2 mars 2024

Författarintervju-Camilla Karlsson

Här gör vi bekantskap med ännu en ny författare, Camilla Karlsson. Hon har precis släppt sin första bok. Det ska bli intressant att fortsätta följa dig Camilla. Tack för att jag fick intervjua dig. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en bok som heter Mollys Mysterier – Piren. Den släpptes 25 januari i år.

2. Vem är Camilla Karlsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är 38 år gammal och bor med min sambo, våra två tonårstjejer, tre hundar och två katter i ett hus nära naturen.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Från början fick jag förslag av mina döttrar om att min bok skulle har superhjältar i sig men under tiden som jag skrev förändrades och utvecklades idéen så man kan väl säga att mitt manus har växt fram under hela processen. Resultatet blev rätt annorlunda mot vad jag började med.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 38 år när min ungdomsbok blev publicerad.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen som jag har fått har varit positiv. Många har varit förvånade över att jag skrivit men samtidigt väldigt imponerade över att jag har skrivit och gett ut en bok. Det är väldigt roligt att höra folk när de säger hur glada de är och hur imponerade de tycker att det är.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det är så pass nytt än så länge att det inte har hunnit förändra så mycket.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har precis börjat med bok två så det är svårt att säga men man har definitivt mer insikt i vad som krävs att skriva och vad man behöver tänka på. Något som jag märker är lite svårare är att bara kunna ”fulskriva” och inte redigera det med en gång. Jag fastnar ofta i att jag vill ändra och fixa direkt istället för att bara låta fantasin flöda.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har precis börjat med en fortsättning till Mollys Mysterier – Piren och i och med att det är så tidigt i manuset så kan jag bara berätta att det kommer bli ett vintertema i nästa bok.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag träna gärna, är ute och går med hundarna i naturen och så är jag med i en luftgevärsförening, Karlslunda Ungdomsskytteförening. Även där får jag träffa många barn och vuxna. Vi träna en gång i veckan och åker på tävlingar tillsammans. Ibland är det bara över dagen men det finns tävlingar som är över ett dygn också.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, det har jag. Jag är busschaufför och till vardags kör jag barn till och från skolan. Mitt jobb är väldigt roligt och inspirerande då man har en chans att få lära känna barnen och få en inblick i hur deras liv är med skola, kompisar och intressen.

Utöver skolbarn, kan det vid behov blir, att jag kör linjetrafik. Det är ganska givande det med även om vuxna människor inte alltid är lika pratglada som barn är.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Inte så mycket som jag skulle vilja men om jag läser så är det gärna deckare/mysterier böcker. Det kan vara ungdomsböcker eller vuxna romaner.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Beroende på när inspirationen slår till så kan man ibland landa i soffan men jag sitter nog mest vid skrivbordet. Datorn kan även komma fram om jag får tillfälle på jobbet. Vissa gånger har man lite längre rast och har man då en scen, en mening eller liknande i huvudet är det skönt att kunna skriva ner det just då.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag försöker att skriva på förmiddagarna när jag är hemma själv men ibland kan inspirationen flöda när det blir lite liv och rörelse omkring. Att ha en film i gång, som man har sett några gånger, kan ibland ge mer ro och inspiration än vad man tror. Att skriva på förmiddagarna funkar så länge man inte få extrakörningar eller annat som kommer emellan. Då inspirationen kan komma lite när som helst under dygnet, även kvällarna, så försöker jag skriva ner det medan jag kan. Antingen i mitt block som jag ha i bussen, i mobilen eller direkt i datorn.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Det tips som jag kan ge är att våga skriva. Oavsett om du räknar med att ge ut boken eller om du skriver för att du tycker det är roligt. Ingen behöver veta att man skriver så bara låt fantasin flöda och ta det steg för steg. Man kan även leta upp skrivarkurser, antingen via digitalt eller på plats, för att kunna lära sig mer om konsten att skriva. Jag gick kurser via digitalt när pandemin slog till och det va det bästa beslutet jag har tagit för jag fick så mycket värdefull information och goa skrivarkompisar som jag har kontakt med än idag.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Mitt nästa steg är att fortsätta skriva på min nästa bok och därmed förverkliga min dröm med att fortsätta skriva om Molly och hennes mysterier. Jag har även en dröm om att kunna dra ner på min arbetstid och har skrivandet som ett extrajobb eller att kunna leva fullt ut som författare.

16. Något citat du lever efter?

Svar; En svår fråga som jag inte kan komma på något svar på.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; För mig har alltid deckare eller mysterier böcker, som Kitty Drew och femböckerna varit en stor favorit men det är ju så klart inte alla som tycker samma sak så vad man än gillar att läsa om, välj det. Vi har alla olika klassiker beroende på vad man tycker om och har minnen ifrån.


Tack Camilla för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

fredag 1 mars 2024

Summering av Februari månads läsning

Den här månaden har jag hunnit läsa arton st böcker, vilket gör det till en väldigt bra läs månad. Jag har läst många böcker som utspelar sig i Sverige, men jag har även gjort resor till Transylvanien, London, Irland, Norge, Skottland samt ett påhittat land. Jag hade lagt fram sjutton böcker som jag hade bestämt mig för att läsa. Jag hann dock läsa en extra bonusbok som blev "Till hamnen". Favoritbok denna månad blev "De förbjudna böckernas bibliotekarie". Jag har läst både någon hyllvärmare, men också nyare böcker, så jag har blandat lite. 


1. Detektiv Tillman-Det hemliga sällskapet 

2. Doktorns döttrar del 4-Hopp och hämnd

3. Att hitta hem

4. Under en rosa himmel 

5. Död mans önskan 

6. Till hamnen - Livet i Skärvik

7. Theodosia och Osiris stav 

8. Sagan om Seiri

9. Solgård del tre-Lögner och hemligheter

10. Brustna relationer

11. De förbjudna böckernas bibliotekarie 

12. Radiohjältarna-Glädjens brunn

13. Den perfekta maken 

14. Alla mord jag begått

15. När slöjorna faller 

16. Kvinnogården

17. Utanför revet

18. Närsök 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...