torsdag 29 februari 2024

Brustna relationer

"Brustna relationer" av Annica Järerby av Ekström & Garay förlag. Vi får följa Marie när hon äntligen blir tillsammans med den man hon varit förälskad i sedan Tonåren, Tim. Hon tror att de ska leva lyckliga i alla sina dagar, men medan Marie satsar på en utbildning som lärare, tar Tim dagen lite mer som den kommer. Så blir Marie gravid med deras första barn. Tim blir inte så glad och vill att Marie egentligen ska göra abort. När pojken föds är hon lycklig över sitt lilla knyte. Tim drar sig undan allt mer och plötsligt är hon en ensamstående mamma till en liten pojke och ett barn till i magen. Tim träffar endast sina barn sporadiskt. Sedan träffar Marie, Johan, och det blir inledningen till ett nytt kapitel för henne och barnen. Men det finns ett oros moment i livet, nämligen en svärmor som behandlar henne illa. Hon kommer ofta med pikar och nedsättande kommentarer. Tim försvårar livet för den ensamstående mamman, genom att strunta i att skriva på viktiga papper som gäller de två pojkarna. 

Detta är första delen i en serie om två om Marie, och detta är författarens debutroman. Det är intressant att följa hennes historia genom livet. Vi får följa henne från den första spännande förälskelsen och åren som följer. Marie träffar Tim på gården där hon jobbar med hästar, men när deras förhållande uppdagas är hon och ägarinnan Nina inte vänner längre. Marie sörjer förlusten av sin vän i flera år, och jag har svårt att förstå Ninas handlande. Varför kastade hon bort deras vänskap för en sådan anledning? Maries liv innehåller både utbildning som lärare, graviditet och barnafödande och kärleken till hästarna, som är en genomgående rödtråd genom hela historien. Författaren beskriver livet för Maria på ett naket och ärligt sätt. Hennes liv är kantad av både glädje och sorg och flera brutna relationer. Uppbrottet med Tim får henne att tappa sugen på kärleken, ända tills hon träffar Johan vill säga. Då börjar ett nytt kapitel i livet, men även här kantas livet av svårigheter. Man kan nog känna igen sig när man läser den här historien. Livet är inte alltid så enkelt. Jag ser fram emot att läsa nästa del i serien. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

18

Den bredaxlade barnmorskan tittar med höjda ögonbryn på mina kvidanden och ser på apparaten som mäter värkarna. 

"Du är bara öppen några centimeter och av värkarna att döma blir det inget barn på några dygn. Tycker du verkligen att det gör så ont?" 

Jag möter Tims förskräckta blick och känner mig lika skräckslagen själv. Smärtan är intensiv och tät. Barnmorskan lotsar oss båda genom korridoren och vi hör kvinnors skrik. Rädslan kryper i min kropp. Vi lämnas på ett rum och jag börjar vandra, fram och tillbaka. Värkarna är så intensiva att jag tror slutet är nära på riktigt. 

"Ska det verkligen vara så här?" ropar jag flera gånger, lätt hysterisk och med panik i rösten. 

Tim är lika orolig han, för hur kan det bli värre än det redan är? 

"Hämta någon!" Jag är desperat och vandrar oroligt över sjukhusgolvet. "Hur kan de bara lämna oss här, utan hjälp?" ropar jag med gråten i halsen. 

Tim går iväg och letar efter personal, men hittar ingen. Vi ringer på klockan och efter en stund kommer den barska barnmorskan igen. 

"Okej, vi kollar igen. Vill du ha lustgas?" 

Jag ångrar nu vårt gemensamma beslut att föda naturligt. Jag tar några djupa andetag av lustgasen och det lindrar något. 

"Jösses, du är fullt öppen. Hjälp till här", utbrister den förvånade barnmorskan till Tim. "Vi måste ha upp henne i sängen." 

De rejäla verkar a stormar nu genom mig och kroppen spänner sig i en båge. 

"Oj, oj, här har en bebis bråttom ut."

Barnmorskan rusar ut efter assistens och en läkare. Rummet blir fullt av folk och Tim sätter sig vid hörnet av gaveln. Bebisen trycker på och efter några värkar kommer han ut. 

Sjuksköterskan springer iväg med det nyfödda lilla livet. Jag är fullständigt utmattad och bara ligger i sängen. Tim sitter alldeles skräckslagen bredvid. Snart är de tillbaka, även om det för oss båda känns som en evighet. 

"Det är en liten gosse", säger barnmorskan och lägger det inlindade barnet i min famn. 

Jag tittar ner på det lilla knytet, det vackraste jag någonsin sett. Jag tittar upp på Tim och ser kärleken i hans ögon. Vår nyfödde son. 

Baksidestext;

Meries hemliga förälskelse sedan tonåren blir äntligen besvarad och allt tyck gå på räls för henne. Men kärleken kantas av svårigheter och innan hon vet ordet av står hon inför en sorglig separation. När Marie äntligen vågar läsa igen dras hon in i en familjs intriger och hennes liv fylls av händelser så märkliga att de tycks vara tagna ur en saga. Marie blir tvungen att stå ansikte med insikten att relationer kan bli så bittra att de sprider sig till varje person i ens närhet. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen

"Bidrottningen" av Veronica Linarfve utgiven av HarperCollins förlag . Gabriella är en fullt fungerande fru, som arbetar som pro...