tisdag 27 februari 2024

Theodosia och Osiris stav

 "Theodosia och Osiris stav" av R. L. LAFEVERS utgiven av HarperCollins förlag. För barn 9 - 12 år. Vi får följa den elva år gamla flickan Theodosia, vars föräldrar arbetar på museet för legender och fornminnen i London. Theodosia har en förmåga att känna av de förbannelser som är lagda på de olika museeföremålen, samt har hon även förmåga att rena dem. En kväll råkar hon aktivera Osiris stav, som kan väcka de döda till liv. Det resulterar i att flera mumier har försvunnit från sina museer, och nu har de dykt upp i museets hall. Theos pappa blir anklagad för stöld, och det är nu Theos uppgift att rentvå sin pappa och ställa allt till rätta. Det visar sig lättare sagt än gjort, då Theos farmor bestämt att Theo ska utbildas av en guvernant, vilket Theodosia inte alls är intresserad av. För den ena guvernanten är värre än den andra. Dessutom är hennes fiender, kaosormarna tillbaka. Theo måste nu bli av med de besvärliga guvernaterna, samtidigt som hon måste rentvå sin far. Ska hon lyckas? Det verkar svårt för en elvaåring flicka, men hon får oväntad hjälp. 

Detta är den andra boken om Theodosia, och vi befinner oss i London under början på 1900-talet. Jag gillar verkligen den här elvaåriga flickan. Hon är både smart och kvicktänkt. Jag gillar hennes rappa kommentarer, och hur hon lyckas ta sig ur de olika svårigheter hon befinner sig i. Hon är dessutom tatalt orädd, även om källaren på museet är lite läskig. Hon bjuder som vanligt på många fniss. Jag älskar hur hon får den ena efter den andra guvernant en att ge sig av, och hur hon tar sig an de olika problem som dyker upp. Den här bokserien hade jag troligtvis älskat som barn. Trots att jag är äldre så uppskattar jag historierna om Theodosia väldigt mycket. Jag gillar den spännande miljön på museet och alla de andra karaktärer vi får möta. Jag gillar också hur författaren bakar in fakta om egyptisk arkeologi i berättelsen. Jag ser fram emot att få läsa mer om Theo och hennes äventyr. Denna fantastiska äventyrs bok vill ni inte missa. Jag kan varmt rekommendera denna roliga bokserie. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

SÅJA, LILLA MUS

NÄR VI KOM FRAM TILL MUSEET nästa morgon och ingen väntade på trappan utanför kände sig far sig genast bättre till mods. Faktum var att han var så glad att han helt missade att jag började skaka av frossa så fort jag klev in. Förbaskat också! Den senast tillkomma osakliga anden hade lämnat mumien den kommit hit med och lurade nu i museets hall. 

Givetvis märkte ingen annan något. Mor och far gick raka vägen upp till sitt arbetsrum, i förhoppning om att kunna forska hela dagen och ta igen förlorad arbetstid. 

Men jag dröjde mig kvar i hallen och hoppades få en chans att utföra ett andra gradens test på detta exemplar av mut, som lämnats kvar av mumien. Om jag kunde ta reda på exakt var den osakliga anden befann sig kunde jag avlägsna den. 

Det var bara det att hallen var full av aktivitet. Dolge, Sweeny och två andra vaktmästare bar fortfarande mumier ned till godsmottagningen. Konstigt. Jag trodde att de blivit klara med det dagen innan. Kanske var det fler mumier än jag trott.

Jag var glad att se att de hade samma arbetskläder som i går. Med lite tur låg Horusögat fortfarande kvar i deras fickor och beskyddande dem. 

Dolge grymtade till och lyfte en stor figur invirad i linne medan Sweeny tog tag i andra änden. "Jag svär på att de här förbaskade sakerna förökar sig som kaniner", sa Sweeny. 

Dolge muttrade: "Se upp. Håll låg profil. Här kommer Hans Högvördighet." 

Baksidestext;

När jag reste mig upp hörde jag ett knarrande och knakande ljud. En efter en vände mumierna huvudet åt mitt håll. 

Flera mumier har försvunnit - och nu har de plötsligt dykt upp på museet för legender och fornminnen! Polisen tror att Theodosias pappa har stulit dem och nu måste Theo inte bara se till att han slipper fängelse utan också ta hand om mumierna och de ondskefulla förbannelser som omger dem. Dessutom är hennes fiender i det hemliga sällskapet Kaosormarna tillbaka, och Theo har en hel rad av besvärliga guvernanter att handskas med. 

Det är faktiskt på gränsen till vad en elvaåring klarar av. Som tur är har hon sin vän klåfingriga Willy vid sin sida. Eller har hon det? Det verkar som om han också döljer något...


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen

"Bidrottningen" av Veronica Linarfve utgiven av HarperCollins förlag . Gabriella är en fullt fungerande fru, som arbetar som pro...