onsdag 15 februari 2023

Cleopatra

"Cleopatra" av Eloisa James, utgiven av HarperLove förlag. Vi befinner oss i 1800- talets London. Cleo är en självständig ung kvinna. Hon driver sitt eget företag och vill inte gifta sig. Då tanken är att hon ska debutera, har hon tänkt sig att bli en så kallad panelhöna-en Wallflower. Hon vill undvika onödiga friare. Därför bestämmer hon att klä sig i klänningar som passar för halvsorg, då hennes mamma gick bort för tio månader sedan. Hon vänder sig till Martha Quimby för att få hjälp. Martha är förtvivlad då den amerikan som vill köpa hennes verksamhet, vill att hon ska flytta till Amerika. Därför bestämmer sig Cleo att köpa verksamheten. Jake blir chockad då han upptäker att en kvinna köpt den verksamhet, som han hade tänkt bli hans nästa stora investering. De ingår snart i en överenskommelse som gör att de måste träffas. Snart sprakar känslorna mellan de två, men Cleo gör allt för att inte bli charmad av den stilige amerikanen. Inom kort inser Jake att han är förälskad i Cleo. Han vill inget annat än att de ska gifta sig. Kommer Cleo att ändra sin inställning till giftermål?

Detta är den första delen i Wallflowerserien. Eloise James är en ny författare för mig. Det är en underbar kärlekshistoria som utveckar sig. Boken innehåller ljuvlig romantik när den är som bäst. Jag tyckte så mycket om hur författaren gestaltar huvudpersonerna, Cleo och Jake. De är sig själva och låtsas inte vara några andra. Det är två människor som går sina egna vägar, och de struntar i det traditionella. Jag uppskattade deras rappa repliker till varandra. Jake bjuder också på sig själv, när han klär sig i de färgsprakande kläderna, som Cleo vill att han ska använda. Cleo är självständig och rättfram. Många skratt blir det. Boken innehåller även andra karaktärer som jag tycker är intressanta. Dessutom blir det en spännande liten tvist i slutet. Jag tyckte dessutom jättemycket om det vackra bokomslaget. Denna boken passar dessutom fint just nu runt "Happy Valentines day". Gillar man historiska kärleksromaner får man inte missa denna. Jag läser gärna mer av författaren. Boken får 🩷🩷🩷🩷🩷/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Cleo hade inte roligt. 

Faktiskt, hade hon inte varit så irriterad på månader. Inte sedan hon upptäckte att hennes fästman smög omkring bakom ryggen på henne och försökte sälja Lewis Commodes.

Jake Addison tyckte tydligen att hennes utomordentligt fina kläder passade en rörmokarfru. Vad visste han? Han var bara amerikan. En oattraktiv sådan, det hade bekräftats av en riktig hertiginnan. 

Det faktum att hon verkade tycka att hans haka... att hela han var vansinnigt attraktiv, berättade bara att hon inte alls var någon fin dam. Damer skulle verkligen inte uppskatta hans skulpterade muskler. De skulle definitivt inte fyllas av lust. Lusta, verkade det som, var en irrationell känsla, även om den var mäktig.

Hon tog sig samman och bytte ämne. "Mamma skulle ha roats av de smaklösa kläder ni tänker beställa", sa hon och försökte få rösten att låta informativ och vänlig. "Jag kan nog ge ett och ett annat råd om hur de skulle bli så uppseendeväckande som möjligt."

För sent kom hon ihåg att det skulle vara ett misstag att hjälpa honom. Inte bra för affärerna. 

Jake flinade mot henne. "Inte för att påpeka det uppenbara, men när jag struttar runt i London i kläder som din mamma skulle ha uppskattat, kommer borgmästarens döttrar att bli förskräckta. Dessutom, medan du strosar omkring i London, inlindad i gammal gröt, så lär alla som inte avskräcktes av mina kläder skrämmas iväg av dina."

Cleo fylldes av ilska. "Gammal gröt? Hur understår du dig?"

"Gröt blir grå när den kallnar", påpekade han. 

"Jag har halvsorg", sa hon med isande röst. "Jag sörjer min mamma."

 "Jag beklagar. När gick hon bort?"

"För tio månader sedan."

Hon kunde inte lura sig själv att tro att hans ögon var fulla av sympati och han brydde sig inte heller om att komma med någon mer plattityd. "Jag minns hur det känns", sa han istället.

Baksidestext;

Cleopatra Lewis är inte alls imponerad av societeten och har inga planer på att gifta sig. I ett försök att skrämma bort männen beger hon sig till Quimbus kostymer för att låta sy upp riktigt smaklösa klänningar-och går där ifrån som ägare av hela stället.

Amerikanen Jake Astor Addison är i London för att göra affärer och blir chockad när han inser att en kvinna just köpt butiken som var tänkt att bli hans nästa stora investering. 

Deras vägar korsas och snart har de en överenskommelse som inte liknar någon annan. Jake kan inte låta bli att fascineras av Cleo och inser snart att hon har stulit hans hjärta. Men Cleo värnar starkt om sin självständighet och låter sig inte charmas så lätt. Och med den bakgrund han har, har han ens en chans? 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...