tisdag 23 maj 2023

Författarintervju-Sabina Sandberg

Sabina Sandberg är en ny författare som det ska bli spännande att få följa framöver. Läs hennes spännande svar. Hennes bok serie ges ut som ljud och e-bok innom kort. Tack Sabina för att du ville delta i min intervju.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Tre böcker som ges ut i juli/augusti (serien heter Livet på Tallberga gård) och sedan har jag många pågående projekt som är mer eller mindre färdiga. 

2. Vem är Sabina Sandberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en 37-årig värmländsk författare och konstnär som bor i Skåne. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; När jag såg att Lind & Co sökte efter långserier kände jag mig träffad. Det kliade i fingrarna på ett spännande sätt och jag kunde inte låta bli att skriva ihop en pitch. De var intresserade och fick synopsis och några testkapitel och sedan skrev vi kontrakt för tre böcker. Så idéen om Livet på Tallberga gård växte fram. Att det skulle utspela sig i en historisk miljö var självklart för mig då jag trivs med att skriva om dåtiden och allt vad det innebär.  

4.Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 36 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; På att debutera som författare? Att det är någonting som jag ska vara stolt över. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Efter att jag bestämde att satsa helt på mitt skrivande så har det blivit lättare för mig att skriva. Jag är effektivare med den tiden jag har och kan skriva i bara tio minuter om det är det jag har till mitt förfogande. Tidigare hade jag aldrig kunnat frambringa det fokus som behövs för det.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; När jag skrev den första delen i Livet på Tallberga gård visste jag inte hur processen såg ut förrän jag var inne i den. Så jag var lite mer varm i kläderna när jag skrev den andra och tredje delen. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på den första delen i ett megaprojekt med arbetsnamnet Ätten. Genren är historisk fantastik. Jag har ett löst synopsis för flera delar i serien och bygger hela tiden på mer. Tanken är att följa en släkt generation efter generation fram till nutid. Den första delen utspelar sig under 1400-talet. Huvudingredienserna är syskonkärlek, romantik, magi, ondska, överlevnad och vänskap. 

Utdrag ur manuset:

”Det var en varm julidag år 1453. Fåglarna sjöng sin tidiga morgonmelodi samtidigt som det låg nio syskon och sov i stugan. Syskonen var ovetande om vad som hade hänt. Den äldsta, Runa, var femton år gammal.” 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, jag tycker om att läsa och lyssna på ljudböcker, spela spel, äta och dricka gott, se filmer och tv-serier, fixa med akvariet och att pyssla (klippa och klistra).

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är även konstnär. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Sedan sonen kom så lyssnar jag mest på ljudböcker. Om jag tittar på historiken ser jag flest böcker inom genrerna romantik och fantastik.   

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; På en av platserna, där jag är nu, är det helt tyst och lugnt omkring mig. Det är skönt att ha så ibland. Annars skriver jag mest hemma vid köksbordet.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver när jag kan. Tidigare (innan sonen föddes) kunde jag ha svårt att ta mig in i skrivandet och tiden bara gick ändå. Nu är jag effektiv med den tiden jag har. Det är skönt att skriva direkt på morgonen med en stor mugg kaffe intill mig. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv lite varje dag. Om så bara någon enstaka mening. För det är mycket lättare utan tröskeln som kommer när man inte skrivit på ett tag. Ett annat tips är att läsa skrivkurser för att utmana och inspirera dig. Och läs mycket, även sådant du inte brukar läsa. Inspirationskällor finns överallt.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag drömmer om den dag då jag kan bläddra i en bok jag själv har skrivit (böckerna som jag snart har utgivna finns endast digitalt). Den drömmen får gärna uppfyllas tillsammans med en annan dröm: att gå på bokmässan som författare.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Allt nu – mer sen!” 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Min favoritbok Stolthet och fördom av Jane Austen. Den har kärlek, humor och en gnutta allvar. 


Tack Sabina för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...