torsdag 25 maj 2023

Smultronhyllan

"Smultronhyllan" av Birgitta Bergin utgiven av Piratförlaget. Boken handlar om Agnes som är en föredetta författare, som nyligen skilt sig och börjat arbeta på äldreboendet Smultronhyllan. Hon trivs med sitt arbete, men inser snart att de boende behöver något mer som förgyller tillvaron, den sista tiden i livet. Hon får med sig många av personalen, de boende, men dessvärre inte den nytillsatta chefen. Dessutom tänker Agnes börja dejta genom Tinder. Det går med en väldig fart och snart har Benny både flyttat in och det har även den lilla hunden Diva. Men något står inte rätt till, och Agnes känner sig inte så lycklig som hon borde. Något skaver utan att hon kan sätta fingret på vad det är. Hon bråkar med chefen om de förändringar hon vill göra, men han vill inte ge med sig, men ganska snart inser hon att allt inte står rätt till med honom. Nyfiken som hon är kan hon inte låta bli att nysta i mysteriet-vem är hennes chef egentligen?

Detta är en fristående fortsättning på "En hamn i stormen". Jag har tyvärr inte läst den. Vi får följa Agnes som vill göra äldreboendet hon arbetar på till en bättre plats för de äldre, och inte bara en förvaring för de som bor där. Hon vill att de äldre ska få njuta av den sista tiden i livet. En jätte bra fråga att lyfta, då många äldreboende inte sköts så bra. Det skulle vara en dröm med några eldsjälar som verkligen vill göra det bästa för de äldre? Den inbegriper också vänskap mellan generationer tillika kärlek på ålderns höst. Parallellt får vi följa Agnes kärlekshistoria som kan vara en varningsklocka för vem som helst, som dejtar via appar, eller träffar någon ny på andra sätt. Man ska lära känna en person bättre innan man släpper in dem i sitt liv. Man ska alltid lyssna på de varningssignaler man själv eller omgivningen får om personen. De kan visa sig stämma. Boken har en varm, och humoristisk tråd genom boken, kantad med svärta. Jag gillar verkligen Agnes, som karaktär. Denna fint förpackade feelgood roman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

JAG CYCKLAR SNABBT och känner hur svetten bryter ut. Det är skönt. Jag tycker inte om att träna och kan inte ens föreställa mig att gå på gym, men att låta kroppen att arbeta utan att kalla det träning är en helt annan sak. Jag ska hem, och istället för att trängas på bussar och tunnelbana cyklar jag. Det är den bästa vardagsmotion man kan få. Det får också min hjärna att gå igång: att sortera tankarna, analysera och komma fram till lösningar. Just nu är det mycket som pågår i mitt liv, då är mina cykelturer guld värda. Jag ler brett och klappar Diva på huvudet där hon sitter i cykelkorgen. Hon ser ut att njuta av fartvinden som smeker hennes päls. 

"Vi är snart hemma", säger jag till henne och hon gläfser till. Så slår det mig att någon förmodligen väntar på oss i lägenheten. Benny. 

Jag har en underlig mix av känslor inför min nya situation. Jag vet att han inte har flyttat in på riktigt, men det faktum att han har en egen nyckel är tillräckligt. Jag lovade mig själv när jag flyttade från Nils att det skulle ta lång tid innan jag gick in i ett nytt förhållande, och nu verkar jag ha brutit det löftet. Jag förstår inte hur det har gått till och skakar på huvudet åt minnet av hur negativ jag var när Cleo övertalade mig att skaffa Tinder. Det var ett stort steg. Hur kan jag då en vecka senare ha en man boende hos mig? Det trodde jag aldrig skulle hända. När jag öppnar dörren är det med bultande hjärta. Är Benny hemma? Från början skulle han vara i Stockholm från måndag och åka på torsdag men igår sa han att han ändrat sig och stannar över helgen. Så han borde vara här. Eller var det bara ett skämt igår, och nu har han slängt nyckeln genom brevinkastet och lämnat en lapp om att allt var ett stort misstag? Jag förbereder mig på vad som helst.

Diva reagerar direkt. Hon lyfter nosen som om hon känner doften så fort hon kommer innanför dörren, sedan frustar hon till och springer in. Benny är här. Jag hör hans skratt när han blir överfallen av Diva och hon skäller utan uppehåll. Glada, förväntansfulla skall, och plötsligt kommer en boll farande från köket med Diva efter sig som en pil. Jag ställer ifrån mig väskan och går in. 

Baksidestext;

EFTER ETT LIV I RAMPLJUSET som framgångsrik författare bestämmer sig Agnes för att förverkliga sin gamla dröm om att vara till nytta och glädje för andra och tar ett jobb på äldreboendet Smultronhyllan. Även om stället är trevligt bubblar Agnes av idéer om hur man kan göra tillvaron mer meningsfull för de äldre. Men den nye chefen verkar vara fast besluten att sätta käppar i hjulet för henne.

Den nyskilda Agnes ger sig också ut på dejtingmarknaden och plötsligt går allt väldigt fort. På ett par dagar har den charmiga Benny flyttat in hos henne och tar allt mer kontrollen över hennes liv. Det nya liv Agnes har drömt om glider henne sakta men säkert ur händerna. Hur ska hon se till att inte tappa bort sig själv?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...