torsdag 24 november 2022

Författarintervju-Yamil'e Andreasson Craig

Denna gång har jag intervjuat Yamile Andreasson Craig. Läs hennes spännande svar. Tack Yamile för möjligheten att få veta mer om dig och dina utförliga svar. 


1. Hur många böcker har du skrivit? 

Svar; Oj, nu får man räkna. ;) Jag skriver under två namn. Båda är mina men har valt att skriva under två namn beroende på genre jag skriver så läsare vet vad de får beroende på vilket namn de väljer läsa från. 

Under namnet Yamilé Andreasson skriver jag romance och fantasy. Under detta namn har jag gett ut två trilogier - totalt 7 böcker. Jag har även skrivit en fantasy tillsammans med författaren Madelene Lundvall. Utöver dessa så har jag medverkat i 5 antologier med en novell i varje och även skrivit 3 andra noveller.

Under namnet Shailene Craig har jag gett ut två böcker med 12 noveller vardera. Medverkat i två antologier med 3 noveller i varje. Utöver dem har jag själv skrivit 11 noveller. Jag har också skrivit 9 noveller med författaren Vicktoria Gilles och 4 med författaren Maria Aguero.

2. Vem är Yamil'e Andreasson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en kvinna med många bollar i luften. Trebarnsmamma till nu vuxna barn. När jag inte jobbar så njuter jag gärna av att se film, lyssna på musik eller 
skriva på min nästa bok eller novell. Även om jag är pratglad och tycker det kan vara spännande att träffa andra människor så njuter jag mest av livet när jag får vara ensam eller med min familj. Jag är en grubblare, drömmare och kreativ person som älskar att ta tillvara på alla de små stunderna som livet ger att kunna uppleva något nytt. När jag behöver samla tankarna finns inget bättre än bege mig ner till havet.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har alltid undrat hur saker och ting i livet skulle kunna blivit om man valt annorlunda. Så idén föddes genom den tanken. Jag ville skriva en historia om en kvinna som gjort ett val i livet och som trots att hon trodde sig vara lycklig och levde livet hon drömt om får sig en tankeställare efter en olycka. Hur hon börjar se på allt i sitt liv med andra ögon och ifrågasätter de val hon gjort även kärleken hon känner för sin man.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag debuterade vid 40 års ålder (2013) med min bok som då hade namnet När jag ser dig. Jag började skriva den tre år innan dess och hann skriva 8 versioner av den innan jag vågade mig på att skicka till förlag.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Boken fick redan från start fin respons och den då 470 s långa romanen var inte tänkt att bli i fler delar men efter många mail från läsare som ville ha fortsättning så skrev jag vidare på historien och gjorde en trilogi av den. 

År senare bearbetade jag om hela och gjorde den till pocket, så nu finns den i 4 delar. Jag gav då serien namnet -  När det livet brinner.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har tvingats till att bli mer social. Man måste ju synas och höras som författare för att nå ut till läsare. :) Och det var tufft i början då jag är introvert men fått bli lite extrovert. Det var något som var jobbigt när man blev "lokalkändis" där jag bor och vart jag än gick så var det alltid någon som stoppade en och ville prata. Men jag lärde mig uppskatta alla dessa tillfällen med tiden och är enormt glad över alla läsare som stöttat och tyck till om mina böcker. Jag har även fått lära känna massa härliga människor och författare sedan min debut som förgyllt mitt liv, vilket är underbart.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, det var mycket svårare. Fick tänka mycket mer kring storyn och allt jag ville ha med än första boken som bara flöt på. Samma sak var det när jag skrev min första fantasy, del 1 var så mycket lättare att skriva. Men det är väl att man vill få till en lika bra historia och det är inte alltid det enklaste.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på flera böcker samtidigt. Just nu har jag avslutat en passionerad romance om en man som kommer från en familj med traditioner som han förväntas följa, i synnerhet den där föräldrarna väljer ut vem han ska gifta sig med. Men han har gjort en kompromiss med dem och lovat att finna den rätta inom en viss tid, men tiden har nu löpt ut och han står utan någon kvinna
att presentera för sina föräldrar. För att ge sig mer tid att finna den rätta övertalar han sin assistent att spela hans fästmö, men inget blir som han tänkt sig. I synnerhet inte när någon i hans närhet avslöjar dem.

Utöver den skriver jag på ytterligare två romance och också en skräckbok med författaren Madelene Lundvall.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, jag älskar att ta mig till gymmet för att gå på pass eller stå på löpbandet nån timme.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är förläggare och grundaren av förlaget Everlasting Publisher.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Det har inte blivit mycket läsande på sista tiden då jag oftast sitter med mina författares texter och jobbar med dem. Men de få chanser jag får att läsa något så är det romance i första hand som gäller och då mest på engelska. Jag älskar att läsa allt som Aleatha Romig och även Gail McHugh skrivit, men även Nicholas Sparks är en favorit.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Då sitter jag oftast i min säng med laptopen, har en kopp kaffe vid sidan om och bra musik till för att komma i stämning.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar;Nej, jag har inte många lediga stunder i min vardag så när chansen ges så tar jag den. Ibland har jag tagit chansen när vi ska iväg och sitta i bilen nån timme. Då sitter jag hela vägen med laptopen i knät och skriver för fullt. :)

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Att läsa mycket inom den genren man vill skriva. Det har hjälp mig. Sen skriva när varje chans ges.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm var att bli författare och det blev jag. Men nog vore det kul om man kunde få ihop en romance som slår stort. :)

16. Något citat du lever efter?

Svar; "Om du kan drömma om det, kan du uppnå det."

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Pride and prejudice av Jane Austen. En favorit.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...