torsdag 17 november 2022

Hett i hyllan-Död joker

 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Död joker" av Anne Holt.

Från baksidan; 

Det framgångsrike chefsåklagaren Sigurd Halvorsruds hustru hittas död framför den öppna spisen i familjens vardagsrum. Det står klart att hon är mördad-huvudet har skiljts från kroppen.

Halvorsrud larmar polisen men blir själv misstänkt för mordet. När polisen efter långa förhör tvingas släppa honom inträffar ytterligare ett mord. En journalist vid en av Oslos största tidningar hittas död i en enkel hyresfastighet- också han halshuggen. 

Kriminalkommissarie Hanne Willhelmsen leder utredningen tillsammans med sin gamle kollega Billy T. Hanne har ständigt ont i huvudet, är ständigt lätthanterlig och irriterad. Hon äter inte men hon tänker oavbrutet. 

Den mest krävande uppgift som Hanne Willhelmsen ställs inför i sitt yrkesliv sammanfaller med den värsta krisen i hennes privatliv. Cecilie, den kvinna hon levt tillsammans med i snart tjugo år, är svårt sjuk. Hanne Willhelmsen har dåligt samvete. Nu, när hon fruktar att det är för sent, klandrar hon sig själv för att hon inte bättre stått upp för sin kärlek.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramar Nina

1 kommentar:

  1. Den har jag faktiskt läst, men det var väldigt många år sedan. Jag gillar Anne Holts böcker.

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...